Pride-tapahtumia kymmeniä Suomen kesässä – Kauppa mukana tukemassa yhdenvertaista ja monimuotoista työelämää
Kesän aikana eri puolilla Suomea järjestetään kymmeniä Pride-tapahtumia, jotka nostavat esiin ihmisoikeuksia ja yhdenvertaisuutta. Kaupan alan yrityksiä on tänäkin kesänä mukana tapahtumissa, ja alalla tehdään vaikuttavaa työtä monimuotoisen, turvallisen ja syrjimättömän työelämän edistämiseksi.
Kaupan ala on yksi elinkeinoelämän suurimmista työllistäjistä ja suurin nuorten työllistäjä – on ensisijaisen tärkeää, että kaupat ovat syrjinnästä vapaita, turvallisia ja viihtyisiä työpaikkoja. Monet kaupan alan yritykset tekevät ympärivuotista työtä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden eteen.
Pride-kuukautta vietetään kesäkuussa myös monilla muilla paikkakunnilla. Helsinki Pride -viikko ajoittuu tänä vuonna 23.–29.6.2025, ja mukana on jälleen useita Kaupan liiton jäsenyrityksiä. Kaupan liiton jäsenyritys Lidl Suomi toimii tänä vuonna tapahtuman pääyhteistyökumppanina. Muita virallisia kumppaneita kaupan alalta ovat muun muassa Marimekko, Finnish Design Shop, Ikea, Musti ja Mirri, Kicks ja Stockmann.
Kaupan liitto seuraa toimialan kehitystä ja tarjoaa työkaluja
Kaupan toimialan vastuullisuustavoitteisiin sisältyy sosiaalinen vastuullisuus, jonka keskeisiä teemoja ovat tasa-arvo, syrjimättömyys ja monimuotoisuus. Kaupan liitto seuraa toimialan kehitystä muun muassa Kaupan vastuullisuuskoosteen avulla, joka tarjoaa ajankohtaisen katsauksen alan vastuullisuustyöhön. Kaupan liitto tarjoaa myös työkaluja yritysvastuun tueksi.
Kaupan liitto on kampanjoinut useana vuonna Ollaan ihmisiksi -viestintäkampanjalla yhdessä kumppaneiden kanssa ja toteuttanut toimintaohjeet häirinnän estämiseksi, ehkäisemiseksi ja asiaan puuttumiseksi kaupan alalla.

Lidl panostaa monimuotoisuuteen läpi organisaation
Lidl Suomen henkilöstön kehittämisen osastopäällikkö Jenny Nordgren iloitsee siitä, että yritys on mukana Helsinki Pridessa myös tänä vuonna ja tukee näin yhdenvertaisuutta työelämässä. Lidl Suomi toimii tänä vuonna ensimmäistä kertaa tapahtuman pääyhteistyökumppanina. Nordgren vastaa Lidlissä monimuotoisuuden ja osallisuuden kehittämisestä:
”Meille Lidlissä on tärkeää, että jokainen asiakas voi asioida meillä juuri sellaisena kuin on, ja jokainen työntekijä ansaitsee tulla kohdelluksi arvostavasti ja oikeudenmukaisesti. Tämä kaikki on osa arvojamme, ja näemme monimuotoisen työyhteisön voimavarana. Monimuotoisuus tuo positiivista tiimihenkeä, edistää innovatiivisuutta ja vahvistaa yrityksen menestystä.”
Lidlissä työskennellään ympärivuotisesti monimuotoisen ja inklusiivisen työyhteisön hyväksi. Tämä näkyy esimerkiksi viestinnässä, esihenkilökoulutuksessa ja koko henkilöstölle tarjottavissa e-learning-sisällöissä. Lisäksi Lidlillä on selkeät toimintamallit ja ohjeet yhdenvertaisuuden ja turvallisen työskentelyn edistämiseksi, mukaan lukien menettelyt epäasialliseen käytökseen puuttumiseksi.
Lidlissä ollaan parhaillaan perustamassa sen omista työntekijöistä koostuva monimuotoisuustyöryhmä, jonka tarkoituksena on kehittää monimuotoisuusaiheita eteenpäin. Lisäksi Lidlissä on kehitetty entistä yhdenvertaisempaa, taitopohjaista rekrytointia.
”Näin jokainen hakija tulee entistä paremmin esiin omien taitojensa ja kompetenssiensa kautta” Nordgren kertoo.
Lidlissä on myös erilaisia työllistämishankkeita erityisryhmille, kuten Priden kanssa yhteistyössä tehtäviä sateenkaarinuorten työkokeiluita.
Marimekko tarjoaa DEI-koulutusta ja edistää monimuotoisuutta globaalisti
Marimekko on tänä mukana Helsinki Priden virallisena kumppanina. Marimekon henkilöstöjohtaja Tanya Strohmayer kertoo, että Marimekon yrityskulttuuri ja työympäristö perustuvat tasa-arvoon, monimuotoisuuden arvostamiseen ja mukaan ottamiseen. ”Haluamme tarjota jokaiselle työntekijällemme turvallisen, välittävän, yhteisöllisen ja kunnioittavan työympäristön”, Strohmayer kertoo.
”Tuemme tätä muun muassa tarjoamalla DEI-koulutusta (diversity, equity, inclusion) sekä esihenkilöille että koko organisaatiolle. Viime vuonna koulutusta järjestettiin erityisesti uusille esihenkilöille, lisäksi toteutettiin tapahtumia ja jaettiin aiheeseen liittyvää tietoa laajemmin koko henkilöstölle”, hän kertoo käytännön työstä.
Marimekolla on lisäksi globaali monimuotoisuuden, oikeudenmukaisuuden ja mukaan ottamisen suunnitelma, jonka mukaisesti yrityksessä edistetään tasa-arvoa.
”Vuosittain päivitettävä suunnitelma sisältää sekä toimenpiteitä että suorituskykymittarit. Olemme myös laatineet teemoja tukevia ohjeistuksia muun muassa henkilöstöprosesseihin ja väärinkäytösten ilmoittamiseen liittyen. Emme hyväksy minkäänlaista syrjintää”, Strohmayer painottaa.
Tänä vuonna Marimekko juhlistaa Pride-kuukautta yhteistyöllä kolmen LHBTQIA+-yhteisöön kuuluvan taiteilijan kanssa Helsingissä, New Yorkissa ja Bangkokissa. Kukin taiteilija toteuttaa taideteoksen Marimekon myymälän ikkunaan kotikaupungissaan omalla, tunnusomaisella tekniikallaan. Taideteokset koristavat myymälöiden ikkunoita kesäkuun ensimmäisestä viikosta eteenpäin koko Pride-kuukauden ajan ja näkyvät myös muussa yrityksen viestinnässä.
Marimekolla monimuotoisuuden edistäminen on keskeistä myös markkinointia suunniteltaessa.
”Tasa-arvo ja aitous ovat olleet Marimekolle tärkeitä arvoja alusta asti, ja haluamme edistää aktiivisesti monimuotoisuutta, oikeudenmukaisuutta ja mukaan ottamista yhteisöissämme. Tuemme LHBTQIA+-yhteisöä muun muassa monikanavaisella sisällöllä ja yhteistyöllä erilaisten mallien, vaikuttajien ja luovan alan tekijöiden kanssa. Kuvavalinnoilla ja representaatiolla haluamme varmistaa, että mukaan ottaminen näkyy viestinnässämme johdonmukaisesti”, Strohmayer tiivistää.
Kuvat: 123Rf