Lidl Suomi, Motonet ja Kaupan liitto tutustuttavat kaupan alaan Maailman suurimmassa etäTETissä
Kaupan ala on jälleen mukana Maailman suurimmassa etäTETissä. 4.11. järjestettävän digilähetyksen yrityskumppaneina ovat Motonet ja Lidl Suomi, joiden kanssa nuoret pääsevät sukeltamaan kaupan monipuolisiin mahdollisuuksiin sekä oppimaan ja innostumaan työelämästä.
Maailman suurin etäTET on kokonaan verkossa toteutettu työelämään tutustumisjakso yläkoululaisille, lukiolaisille ja ammattiin opiskeleville. Viikon mittaisessa etäTETissä perehdytään eri alojen töihin, yrityksiin ja urapolkuihin. EtäTET tarjoaa nuorille laajan näkymän tulevaan työelämään ja toimii oppilaitoksissa lisänä perinteisen TET-jakson rinnalla. EtäTET-viikon järjestää Nuorten yrittäjyys ja talous NYT, ja tänä vuonna se ajoittuu 3.–7.11.
Kaupan liitto koordinoi jälleen kaupan alan lähetystä, jossa on tänä vuonna mukana kaksi yrityskumppania: Motonet ja Lidl Suomi.
Kaupan alan etäTET-lähetyksessä 4.11. avataan nuorille, mitä kaupan ala on, millaisia yrityksiä sen eri toimialoilla toimii, miltä työelämä kaupan alalla näyttää ja tuntuu, ja millaista osaamista alalla tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Vastauksia saadaan keskustelujen, esitysten, videoiden ja osallistavien tehtävien kautta. Nuoret pääsevät sukeltamaan kaupan alan monipuolisiin mahdollisuuksiin sekä oppimaan ja innostumaan työelämästä!
Yrityskumppanit tarjoavat nuorille konkretiaa kaupasta
Kaupan liitto tuo osuuksissaan esille kaupan toimialan monipuolisuutta, eri työtehtäviä, opintopolkuja alalle sekä alalla tarvittavaa osaamista. Yrityskumppanit Motonet ja Lidl Suomi ovat innoissaan mukana etäTETissä tekemässä yrityksensä työarkea ja -tehtäviä tutuksi omaleimaisilla ohjelmakonsepteillaan.
Broman Groupiin kuuluvalle Motonetille on todella tärkeää olla mukana tukemassa kaupan alan koulutusta ja kertoa tulevaisuuden työntekijöille, millaisia mahdollisuuksia alalta löytyy. Motonet haluaa kannustaa nuoria kurvailemaan kanssaan kaupan alan kiemuroihin ja löytämään oman polkunsa.
”MotoMittelö on meidän tapamme kertoa kaupan alasta nuoria puhuttelevalla tavalla, iloinen pilke silmäkulmassa. Mittelön erilaisten haasteiden kautta pääsemme näyttämään, millaisia taitoja työ Motonetissa opettaa, kuinka monipuolisia tehtäviä alalla on ja miten jokainen voi työn touhussa kasvaa ja kehittyä omien vahvuuksiensa kautta. Nuoret pääsevät myös osana MotoMittelöä itse äänestämään suosikkisuorituksensa voittoon”, kuvailee Broman Groupilla HRD-asiantuntijana työskentelevä Julia Valtonen.
Lidl Suomi tutustuttaa nuoret yrityksen erilaisiin tehtäviin myymälässä, logistiikassa ja toimiston puolella. Nuoret pääsevät tutustumaan työtehtäviin muun muassa työvaatteiden kautta.
”Nuorten ensimmäiset työelämäkokemukset ovat usein ratkaisevia heidän ammatillisen identiteettinsä ja urapolkunsa muotoutumisessa. Meille on tärkeää tarjota turvallinen ja kannustava ympäristö, jossa he voivat tutustua työelämään, oppia käytännön taitoja ja löytää omat vahvuutensa. On hienoa olla mukana etäTET-päivässä ja tarjota nuorille kurkistus työelämään”, sanoo Lidl Suomen henkilöstön kehittämisestä vastaava osastopäällikkö Jenny Nordgren.
Kauppa on suosittu ala, mutta on tärkeää viestiä sen monipuolisuudesta
Kaupan ala on elinkeinoelämän suurin nuorten työllistäjä: jopa joka viides alle 25-vuotias työssäkäyvä nuori työskentelee kaupan alalla. Lisäksi kaupan yritykset ovat useina vuosina työllistäneet yli 30 000 kesätyöntekijää, mikä on noin kolmannes kaikista elinkeinoelämän kesätyöpaikoista. Kauppa on siis usein nuorille ensimmäinen kosketus työelämään.
Myös NYT Nuorten tulevaisuusraportti 2025 osoittaa, että kiinnostus kaupan alaa kohtaan on vahvistunut viime vuosien aikana, ja se on edelleen nuorille yksi tutuimmista ja kiinnostavimmista uravaihtoehdoista. Määrätietoinen vetovoimaviestintä on kuitenkin nyt ja jatkossakin tärkeää koko alalle.
”Kaupan liitossa nähdään, että vaikka ala on nuorten keskuudessa tunnettu ja suosittu, on silti tärkeää kertoa nuorille uravalintojaan pohtiville paitsi kaupan alan monipuolisuudesta myös työelämästä yleisesti. Kauppa on kuitenkin paljon muutakin kuin kesätyö tai välivaihe”, toteaa kaupan alan lähetystä koordinoiva viestintäasiantuntija Jaana Sivén Kaupan liitosta.