Ennuste: Amerikkalaiset, britit ja ruotsalaiset rikkovat tänä vuonna halloween-kulutuksen ennätyksiä – millainen sesonki on muualla?
Halloweenin suosio kasvaa ympäri Eurooppaa. Juhla on erityisen vahva Isossa-Britanniassa ja yleistyy myös Ruotsissa. Suomessa ilmiö on samansuuntainen, vaikka kattavaa dataa ei kerätä. Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa ja Ruotsissa kulutuksen sanotaan yltävän tänä vuonna ennätyksiin, esimerkiksi amerikkalaiset käyttävät halloween-juhlintaan noin 12 miljardia euroa, ruotsalaiset puolestaan noin 165 miljoonaan euroa.
Yhdysvalloissa halloweenin vietto ei ole hiipumassa, vaikka talouden näkymät ovat synkentyneet ja kuluttajien luottamus laskussa. National Retail Federationin (NRF) mukaan kulutus nousee tänä vuonna ennätykselliseen 13,1 miljardiin dollariin (noin 12,1 mrd €). Se on selvästi enemmän kuin viime vuonna (11,6 mrd USD / noin 10,7 mrd €) ja yli edellisen ennätyksen vuodelta 2023 (12,2 mrd USD / noin 11,2 mrd €). Keskimäärin amerikkalaiset käyttävät juhlintaan noin 114 dollaria eli noin 105 euroa henkeä kohden, mikä on kaikkien aikojen korkein taso.
Naamiaisasut, koristeet ja makeiset kärjessä
Kyselyn mukaan suurimmat kuluerät ovat naamiaisasut, koristeet ja makeiset. Myös halloween-korttien antaminen on suosittua. Peräti 73 % amerikkalaisista aikoo viettää halloweenia tänä vuonna, se on hieman enemmän kuin viime vuonna.
Vaikka tullit ja inflaatio nostavat Yhdysvalloissa hintoja, kuluttajat eivät ole valmiita luopumaan juhlahengestä.
”Olipa kyse pukeutumisesta, koristelusta tai kurpitsan kaivertamisesta, yhä useampi haluaa pitää kiinni Halloweenin perinteistä”, toteaa NRF:n kuluttajakyselystä vastaava Katherine Cullen.

Halloween-markkina kasvanut voimakkaasti Isossa-Britanniassa
Britit käyttävät halloween-juhlintaan tänä vuonna arviolta 779 miljoonaa puntaa (noin 900 miljoonaa euroa), hieman enemmän kuin viime vuonna (775 milj. £). Juhla onkin vakiinnuttanut asemansa syyskauden tärkeänä sesonkina.
Halloween-markkina on kasvanut voimakkaasti Isossa-Britanniassa: kulutus on nelinkertaistunut vuodesta 2013, jolloin se oli noin 230 miljoonaa puntaa. Yli puolet briteistä (55 %) aikoo tehdä jonkin halloween-ostoksen, ja erityisesti nuoret aikuiset ja milleniaalit vastaavat suurimmasta osasta kulutusta.
Venäjällä juhla on yhä harvinainen
Venäjällä Halloween tunnetaan laajasti, mutta sen juhliminen on edelleen harvinaista. Viimeisimmän saatavilla olevan kyselyn mukaan (Statista v. 2019) noin kolme prosenttia venäläisistä aikoo viettää juhlaa, 90 prosenttia tietää sesongin olemassaolosta. Juhlintaa esiintyy lähinnä suurkaupunkien nuorison keskuudessa.

Ruotsissa halloween jo tärkeä myyntisesonki
Ruotsalaisen kaupan alan järjestön Svensk Handelin mukaan halloween on Ruotsissa erityisen tärkeä päivittäistavarakaupalle, jossa kolmannes kauppiaista pitää juhlaa ratkaisevana myynnin kannalta.
Tänä vuonna myynnin arvioidaan rikkovan ennätyksiä ja kipuavan 1,9 miljardiin kruunuun eli noin 165 miljoonaan euroon, mikä on 19 enemmän kuin viime vuonna. Ruotsissa halloween-myynti kasvaa jo kolmatta vuotta peräkkäin.
”Taloudellisessa tilanteessa, jossa monet kotitaloudet ovat varovaisempia menojensa kanssa, tämä osoittaa, että ihmiset haluavat silti priorisoida juhlapäiviä”, kerrotaan Svensk Handel -järjestöstä Dagens PS:n mukaan.

Suomessa ei koota tarkkaa tilastodataa
Suomessa ei ole saatavilla tarkkaa tilastotietoa kansalaisten kulutuskäyttäytymisestä halloweenina, mutta suurimmat suomalaiset ruokakaupat keräävät myyntidataa halloween-tuotteiden menekistä.
Halloweenin vietto näkyy esimerkiksi S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään S-ryhmässä sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia. Prisman tilastohistorian mukaan selkein muutos karnevaalin vietossa tapahtui koronapandemian alussa, jolloin myynti lähti voimakkaaseen nousuun.
S-ryhmän datan mukaan Halloweenin vietto korostuu erityisesti lapsiperheissä ja noin 30–40-vuotiaiden talouksissa. Alueellisesti halloween-tuotteiden ostaminen on hieman yleisempää Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa muuhun maahan verrattuna.
Joulu on ylitse muiden sesonkien
Halloweenin merkitys Suomessa on kasvamassa, mutta myynnissä se ei silti yllä joulun tasolle. Joulu on ylivoimaisesti tärkein sesonki Suomen vähittäiskaupassa, kuten monissa muissakin Euroopan maissa. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys (sis. arvonlisäveron) kuukausikeskiarvon päälle oli noin 604 milj. euroa marras-joulukuussa 2023. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys oli siis 214 euroa kotitaloutta kohti.
Artikkelin kuvat: 123rf
Lue myös aiheesta kirjottamamme artikkeli vuodelta 2024:
Yhdysvalloissa halloween-tuotteita ostetaan yhä aikaisemmin – sesongin perinteet vahvistuvat myös Euroopassa | Kauppa