Opas häirintään puuttumiseksi kaupan alalla on päivitetty
Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat yhdessä päivittäneet liittojen vuonna 2021 laatiman Häirintään puuttuminen kaupan alalla -oppaan, jonka tarkoituksena on toimia tukena niin kaupan yrityksille kuin työntekijöille häirinnän ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi. Uutena lisäyksenä oppaaseen on sisällytetty myös digihäirintä.
Häirintään puuttuminen kaupan alalla -opas sisältää muun muassa esimerkkiohjeistuksen, jonka tarkoituksena on auttaa yrityksiä laatimaan omat työpaikkakohtaiset menettelytapaohjeet häirinnän ja seksuaalisen häirinnän varalta.
Lisäksi ohjeistus antaa selkeät ja konkreettiset toimintaohjeet seksuaalista tai sukupuoleen perustuvaa sekä muuta häirintää kohtaaville työnantajille ja työntekijöille. Uutena lisäyksenä oppaaseen on sisällytetty myös digihäirintä, joka häirinnän muotona on valitettavasti yleistynyt viime vuosina.
”Häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen on lisääntynyt viime vuosina. Työnantajalla on lain mukainen vastuu puuttua häirintään ja epäasialliseen kohteluun työpaikalla. Aina se ei ole helppoa ja joskus epäasiallinen kohtelu saattaa olla jopa vaikeaa tunnistaa”, toteaa työmarkkina-asiantuntija Daniela Bertel Kaupan liitosta.
Ohjeistuksissa on mukana suositus asiakkaan varoitusmenettelystä häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan varalle. Siinä asiakkaalle voidaan ilmoittaa, että huono käytös voi johtaa palvelun lopettamiseen.
Ohjeistuksessa painotetaan myös muita toimenpiteitä asiakaslähtöisen häirinnän tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Näiden tapahtuneiden häirintätapauksien käsittely työyhteisössä on erityisen tärkeää, ja tilanteisiin varautumista pitäisi mahdollisuuksien mukaan harjoitella työpaikoilla ennalta.
Kaiken kaikkiaan oppaan ohjeistus toimii hyvänä pohjana kaikille kaupan alalla työskenteleville.
”On huomattu, että epäasialliseen käytökseen on joskus hankala puuttua konkreettisesti. Välillä se saattaa johtua puhtaasta tietämättömyydestä ja välillä siitä, ettei asiaan uskalleta puuttua riittävän tehokkaasti. Päivitetty opas antaa toimijoille selkänojaa näihin tilanteisiin”, Bertel sanoo.
Voit ladata oppaan täältä:
