SOK rakentaa tulevaisuuden kauppaa – investoinneilla, digillä ja tekoälyllä
S-ryhmä investoi vahvasti kotimaahan: viime vuonna S-ryhmän yritykset panostivat lähes miljardin euron verran mm. palveluverkoston, energiatehokkuuden ja kiinteistöjen kehittämiseen. Samalla SOK vauhdittaa kaupan digitalisaatiota ja hyödyntää tekoälyä, joka tekee asioinnista entistä sujuvampaa ja henkilökohtaisempaa.
Kun puhutaan talouden vetureista, katse kääntyy usein teollisuuteen ja teknologiaan. Kuitenkin kauppa on yksittäisten toimialojen yksi suurimmista vuosittaisista investoijista Suomessa.
S-ryhmä on tästä hyvä esimerkki: viime vuonna kaupparyhmän yritykset investoivat kotimaahan lähes miljardi euroa – ennen kaikkea palveluverkoston, energiatehokkuuden ja kiinteistöjen kehittämiseen.
”Olemme viime vuosina kehittäneet palveluverkostoa ympäri Suomen. Rakennamme uusia kauppapaikkoja ja uudistamme vanhoja. Olemme myös panostaneet vahvasti energiatehokkuuteen ja digitaalisiin palveluihin, mukaan lukien verkkokauppaan. Myös sähköautojen latausverkosto ja uusiutuva energia, kuten aurinkovoima, ovat meille erittäin tärkeitä investointikohteita, SOK:n IT- ja digijohtaja Kirsi Saarikko kuvaa.
Kaupan alan investoinneilla on vahva vaikutus suomalaiseen työllisyyteen ja talouteen. S-ryhmä on suurin yksityinen työllistäjä Suomessa, tarjoten työtä kymmenille tuhansille ihmisille eri puolilla maata.

Teknologia ja data vievät kauppaa uuteen aikaan
Merkittävä osa kaupan alan investoinneista kohdistuu tänä päivänä teknologiaan, dataan, automaatioon ja tekoälyyn, alueisiin, jotka vahvistavat yritysten kilpailukykyä ja tekevät asioinnista sujuvaa. Digitalisaation avulla yritykset kehittävät toimintaansa ja luovat uusia palveluita, jotka vastaavat muuttuviin odotuksiin.
”Asiakkaat odottavat nopeita ja helppoja palveluita. Digitalisaatio tekee asioinnista vaivatonta ja auttaa meitä S-ryhmässä pitämään toiminnan tehokkaana ja hinnat kilpailukykyisinä. Meillä on niin laaja organisaatio, että asioita on pakko ohjata digitaalisesti, sillä muuten valtava tavara- ja ruokavirta ei liikkuisi ympäri Suomea”, Saarikko kuvailee.
Digitalisaatio ei näy vain palveluiden kehityksenä, vaan myös siinä, millaista uutta osaamista ja työtä se synnyttää.
”Olemme tänä päivänä merkittävä teknologia-alan työllistäjä. Meillä on SOK:n teknologiaorganisaatiossa noin 700 työntekijää ja lähes saman verran teknologiaosaajia alihankkijoiden kautta. Olemme jatkuvasti rekrytoineet uusia digiosaajia ja data-ammattilaisia”, Saarikko kertoo.

Asiakaskokemus digikehityksen ytimessä
Etenkin S-kaupat.fi, S-mobiili, Prisma.fi ja Sokos.fi ovat Saarikon mukaan viime vuosina kehittyneet valtavasti sekä asiakkaiden näkökulmasta että taustalla tapahtuvan automaation osalta.
”Ajattelemme S-kauppoja kokonaisuutena, jossa robotitkin ovat osa sitä, vaikka ovat fyysisiä robotteja. Kehitämme digitaalisia palveluita asiakaspalautteen pohjalta jatkuvasti paremmiksi ja helpommiksi käyttää”, Saarikko painottaa.
Digitalisaatio näkyy paitsi asiakkaalle ruoan ja käyttötavaroiden verkkokauppoina ja mobiilipalveluina, myös kulissien takana prosessien tehostumisena. Alueosuuskaupat ovat rakennuttaneet automaatiovarastoja Helsinkiin ja Tampereelle, ja keräily- sekä toimitusprosessien digitalisointi auttaa myymälöitä toimimaan tehokkaammin. Toimitusten nopeus ja tuotteiden saatavuus ovat keskeisiä kilpailutekijöitä.
”Olemme kehittäneet erilaisia toimitustapoja: noutopalveluita, kotiinkuljetuksia ja pikatoimituksia, jotta asiakkaat saavat tuotteet nopeasti haluamallaan tavalla. Monet arvostavat ulkomaisten verkkokauppojen sijaan sitä, että kyseessä on luotettava suomalainen toimija ja tavara tulee silloin, kun on luvattu. Siksi on tärkeää, että vaikkapa käyttötavarapuolella tuote on tilattavissa keskusvarastosta suoraan lähi-Prismaan. Usein se saadaan sinne jo tilauksesta seuraavaksi päiväksi.”

Tekoäly tuo palveluihin henkilökohtaisuutta
Sujuvan asiakaskokemuksen saavuttamiseksi S-ryhmässä tärkeää on tekoälyn hyödyntäminen.
”Viime aikoina olemme kehittäneet omaa tekoälyä, joka hyödyntää kaupparyhmän dataa ja ostotietoja, joista ei voi tunnistaa yksittäistä asiakasta. Tekoäly oppii jokaisesta asiakkaan ostotapahtumasta ja pystyy ennakoimaan hänen tarpeitaan esimerkiksi tarjoamalla yksilöllisiä tuotesuosituksia eri kanavissa”, Saarikko kertoo.
”Jatkossa kahdella asiakkaalla ei tule olemaan samanlaista suosittelulistaa, sillä tekoäly osaa ehdottaa juuri sinulle sopivia tuotteita”, Saarikko täsmentää.
Asiakkaille näkyvistä innovaatioista konkreettisin on monille tuttu Kerää ja skannaa -palvelu, joka on käytössä useimmissa Prismoissa. Pian sen voi ottaa käyttöön myös S-mobiilissa ilman fyysistä etukorttia. Lisäksi testikäytössä on niin kutsuttu S-ostoslista, jonka avulla asiakas voi kerätä ja maksaa ostoksensa suoraan puhelimellaan.
Tekoälyn ja automaation rinnalla tietoturva ja luottamus ovat kehityksen kulmakiviä. Saarikon mukaan asiakasdata anonymisoidaan ja suojataan tarkasti.
”Luottamus on meille tärkeää. Kun palvelu toimii tunnistautumisen kautta ja on sovelluksessa, se on asiakkaalle tietoturvallinen”, Saarikko painottaa.

Tulevaisuuden myymälä on älykäs ja itseohjautuva
Saarikon mukaan itsepalvelu ja automaatio lisääntyvät myymälöissä lähitulevaisuudessa nopeasti.
”Esimerkiksi Hollannissa on jo myymälöitä, joissa on pelkästään itsepalvelukassoja. Sama suunta näkyy myös Suomessa. Kerää ja skannaa -palvelu on hyvä esimerkki tästä”, Saarikko huomauttaa.
Yksi lähivuosien muutoksista tulee olemaan sähköisten hyllyreunaetikettien yleistyminen. Niiden avulla hinnat päivittyvät automaattisesti ilman, että henkilökunta joutuu vaihtamaan lappuja käsin.
”Paperiset hintalaput ovat pian historiaa. Se säästää aikaa ja helpottaa henkilökunnan työtä, kun hinnat muuttuvat digitaalisesti.”
Sähköiset etiketit helpottavat myös asiakkaiden asiointia, kun tuotteiden sijainti löytyy sovelluksesta, ja hyllyetiketti voi jopa vilkuttaa valoa, kun asiakas lähestyy oikeaa kohtaa. Tällaiset ratkaisut ovat jo käytössä useissa myymälöissä, ja niiden odotetaan yleistyvän nopeasti.
”Nämä ovat vielä edelläkävijöiden ratkaisuja, mutta muutaman vuoden kuluttua ne ovat jo arkipäivää monelle asiakkaalle”, Saarikko summaa.
FAKTAA:
S-ryhmä kokonaisuus (alueosuuskaupat + SOK + tytäryhtiöt)
Toimipaikat:
Yli 2 000 myymälää ja palvelupistettä Suomessa
Henkilöstö:
Yli 40 000 työntekijää Suomessa
Liiketulos (FAS):
499 milj. € vuonna 2024
Investoinnit Suomeen:
Lähes 1 miljardi € vuonna 2024
Veroton vähittäismyynti:
Noin 14,3 miljardia € vuonna 2024
Artikkelin kuvat: SOK.