häirintä

40 % Suomessa asuvista on todistanut asiakkaiden häiriköintiä – Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä joulukaupassa

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistyy jälleen joulukaupan siivittämänä 1.12.2025. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Erityistä huolta liitot kantavat nuorten työntekijöiden kohtaamasta häirinnästä. Jokainen kaupassa kävijä voi vaikuttaa hyvään kohtaamiseen.

Opas häirintään puuttumiseksi kaupan alalla on päivitetty

Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat yhdessä päivittäneet liittojen vuonna 2021 laatiman Häirintään puuttuminen kaupan alalla -oppaan, jonka tarkoituksena on toimia tukena niin kaupan yrityksille kuin työntekijöille häirinnän ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi. Uutena lisäyksenä oppaaseen on sisällytetty myös digihäirintä.

Monen kauppiaan mielestä yrityslähestymiskielto nostaisi rimaa varkauksille ja uhkatilanteille kaupoissa

Kauppiaat kokevat näpistysten, varkauksien ja ryöstöjen lisääntyneen kaupoissa selvästi jo pidemmän aikaa. Kysyimme kahdelta kauppiaalta Harri Nykoppilta ja Mikko Huhtaselta asiakkaiden häiriökäyttäytymisestä sekä hankalien tilanteiden selvittämisestä kaupoissa. Mitä mieltä kauppiaat ovat nykyiseen hallitusohjelmaankin kirjatusta yrityslähestymiskiellosta?

Ollaan ihmisiksi -kampanja edelleen ajankohtainen – yhdessä epäasiallista käytöstä vastaan

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja pyörähtää tänään 1.12. käyntiin uudistetulla kampanjailmeellä. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään niin myyjien kuin muiden asiakaspalvelutyötä tekevien ihmisten työhyvinvoinnin edistämisessä. Asiakkaiden epäasiallinen käytös asiakaspalvelijoita kohtaan on lisääntynyt.

Yhdenvertainen yhteiskunta toimii pohjana turvalliselle työelämälle

Kaupan liiton mielestä hallituksen yhdenvertaisuustiedonanto sisältää tärkeitä kannanottoja tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämiseksi ja on siten oikea askel kohti yhdenvertaista Suomea. Se antaa mahdollisuuden myös laajempaan keskusteluun kanssaihmisten kohtelusta. On erittäin tärkeää, että meistä jokainen kokee olonsa hyväksytyksi omana itsenään ja turvalliseksi eri ympäristöissä.

Kaupan liitto ja PAM: Häirintään puututaan kaupan alalla painokkaasti − työmarkkinajärjestöt julkaisivat ohjeita häirinnän kitkemiseksi

Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat julkaisseet yhdessä toimintaohjeistuksen häirinnän ja seksuaalisen häirinnän estämiseksi, ehkäisemiseksi ja asiaan puuttumiseksi alan yrityksissä. Mukana ohjeistuksessa on suositus asiakkaan varoitusmenettelystä häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan varalle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi