kestävyys

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

Analyysi: Lainsäädännöllä lisää läpinäkyvyyttä tavaroiden kestävyyteen ja ympäristöväittämiin

Ilari Kallio
Jotta kulutuksesta saadaan kestävämpää, pitäisi myyjien kertoa yksityiskohtaisesti tavaran tuottajan antamasta kaupallisesta takuusta, ohjelmistopäivitysten saatavuudesta ja tarvittaessa korjattavuudesta, uskoo EU-komissio. Erilaiset tavaran ympäristövaikutuksia koskevat väittämät olisi myös kyettävä perustelemaan. Kaupan liiton mielestä olisi hyvä huolehtia siitä, ettei vastuuta tavaroiden kestävyydestä valuteta valmistajilta myyjille. Lisäksi kuluttajien omaa vastuuta tavaroiden kestävästä käytöstä pitäisi lisästä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi