työ

Yhteisestä palvelualustasta ratkaisu työn, hakijan ja koulutustarjonnan kohtaamiseen

Kaupan ala on murroksessa, kun automaatio, digitalisaatio ja tekoäly muuttavat osaamistarpeita muuttaen vanhoja ja luoden uusia työtehtäviä. Yhteinen palvelualusta, joka yhdistäisi tarjolla olevan työn, työnhakijan, eri ammattien osaamistarpeet sekä tarjolla olevan koulutuksen, auttaisi eri osapuolia löytämään ratkaisuja muuttuviin tarpeisiin.

Kauppa tarvitsee osa-aikatyötä

Kaupan alalla on noin 260 000 työsuhteessa olevaa henkilöä, mikä tekee kaupasta elinkeinoelämän suurimman työllistäjän. Osa-aikatyö on kaupalle tärkeää, jotta se pystyy palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin huomioiden voimakkaat asiakasvirtojen vaihtelut ja toimimaan silti kannattavasti yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.

Nuoret arvostavat kaupan alan monipuolisuutta

Viime kesänä kaupan alaan tutustui lähes 10 000 14–18-vuotiasta nuorta Tutustu työelämään ja tienaa -sopimuksella. Nuorilta saadun palautteen mukaan lähes kaikki suosittelisivat kaupan alan kesäharjoittelua kaverilleen. Valtaosa myös sai harjoittelunsa aikana tietoa kaupan erilaisista työtehtävistä ja urapoluista.

Nostetaan työllisyysastetta sosiaalisella työllistämisellä

Kaupat voisivat tarjota nykyistä enemmän työtä myös niin sanotun sosiaalisen työllistämisen näkökulmasta. Se koskisi tiettyjä rajattuja tilanteita ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden, kuten osatyökykyisten, pitkäaikaistyöttömien, maahanmuuttajien tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämistä. Samalla saataisiin nostettua myös työllisyysastetta.

Kaupan yritykset työllistävät aktiivisesti maahanmuuttajia

Maahanmuuttajataustaiset työntekijät nähdään kaupan alan yrityksissä tärkeänä voimavarana. Organisaation monimuotoisuuden edistäminen sisältyy usein yritysten strategiaan, sillä sen myötä työyhteisö voi paremmin ja tuottaa siten parempaa tulosta. Maahanmuuttajien tehokas työllistyminen edellyttää kuitenkin sekä työelämän että kaupan uudistumista.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi