kansainvälinen kilpailukyky

Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?

Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.

Verkkokaupan alv-uudistukset keventävät yritysten hallinnollista taakkaa ja parantavat kotimaisen kaupan kilpailukykyä

Hand holding credit card and using computer desktop. Online shopping payment and e-commerce concept
Vuoden merkittävin arvonlisäverotusta koskeva uudistus lähestyy kovaa vauhtia. Heinäkuun alusta lähtien rajat ylittävä kuluttajamyynti eli etämyynti muuttuu, kun verkkokaupan ei tarvitse enää rekisteröityä kaikkiin niihin maihin, joissa sillä on toimintaa. Myös EU:n ulkopuolelta tilatuille vähäarvoisille verkkokauppaostoksille on tulossa kauan odotettu arvonlisävero, joka edistää kansainvälisen verkkokaupan tasapuolisuutta.

Kauppa haluaa muutoksia Maailman postiliiton päätemaksujärjestelmään

YK:n alaisen Maailman postiliiton (Universal Postal Union, UPU) kolmas välikongressi järjestetään Genevessä 24.–26.9.2019. Kongressissa käsitellään vaihtoehtoja uudeksi päätemaksujärjestelmäksi tavaraa sisältävien ja isokokoisten kirjeiden osalta. Kaupan liitto on monien eurooppalaisten järjestöjen tapaan allekirjoittanut kannanoton, jolla ajetaan parannuksia eurooppalaisen kaupan kilpailukykyyn päätemaksujärjestelmää muuttamalla.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi