#VKD20: Kaupoissa tehdään vastuullista kesäduunia myös ensi kesänä
Vastuullinen kesäduuni -kampanja viettää tulevana vuonna 10-vuotisjuhlaansa. Kauppa jatkaa merkittävänä kesätyöpaikkojen tarjoajana, ja Kaupan liitto puolestaan hankkeen toimialakumppanina myös juhlavuonna.
Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan 14–29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Nyt kymmenennen kerran toteutettavassa kampanjassa on mukana jo yli 540 suomalaista kesätyönantajaa. Yhdessä he tarjoavat lähes 100 000 vastuullista kesätyöpaikkaa – ja lisää on haussa!
Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä; yli 20 % alle 25-vuotiaista työssäkäyvistä nuorista työskentelee kaupan alalla. Tämän lisäksi kauppa on myös elinkeinoelämän suurin kesätöiden tarjoaja, sillä alalla työskentelee joka kesä noin 25 000 nuorta.
”Kauppa tarjoaa joka vuosi suurelle joukolle nuoria ensimmäisen ja tärkeän kosketuksen työelämään”, korostaa Kaupan liiton asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä. ”Sen lisäksi, että nuori pääsee tutustumaan alaan, kesätyössä opitaan yhteiskunnan ja työelämän pelisääntöjä.”
Teemoina henkilökohtainen kehittyminen ja monimuotoisuus
Vastuullinen kesäduuni 2020 -juhlavuoden teemoiksi on nostettu nuoren henkilökohtaisen kehityksen tukeminen sekä monimuotoisuuden vaalimisen työpaikalla.
”Kesätöissä kerrytetään osaamispääomaa ja saadaan eväitä uralle. Siksi on tärkeää, että nuorta tuetaan oman osaamisen hyödyntämisessä ja ammatillisessa kehittymisessä. Lisäksi on jokaisen yksilön vastuulla huolehtia siitä, että työpaikalle syntyy erilaisuutta salliva ja sitä hyödyntävä kulttuuri. Monimuotoisuus on voimavara, joka edistää toimintatapojen ja palveluiden kehittymistä”, toteaa Vastuullinen kesäduuni -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen.
Kilpailu tulevaisuuden osaajista käy kiivaana, ja hyvien kesätyökokemusten tarjoaminen on yritykselle paitsi väylä kouluttaa uusia tekijöitä alalle myös kasvattaa hyvää mainettaan.
”Kesätyö on kehittynyt ja muuttunut valtavasti kymmenen vuoden aikana. Vastuullisuus on vahva arvo, joka koskettaa meitä kaikkia joka päivä. Hoitamalla kesätyöasiat mallikkaasti yritykset voivat varmistaa oman ja koko alansa vetovoimaisuuden työmarkkinoilla, joilla kilpailu osaavista tekijöistä on kiristynyt”, Salminen-Kultanen sanoo.
Kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuvat hyvän kesätyön kuuteen periaatteeseen. Nämä ovat:
- hyvä hakijakokemus
- mielekäs työ
- perehdytys ja ohjaus
- oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus
- kohtuullinen palkka
- kirjallinen työsopimus ja työtodistus
Kampanjan periaatteiden noudattaminen on kaupalle kunnia-asia.
”Alan yrityksille hyvin hoidettu kesätyöprosessi on mainetyötä parhaimmillaan, sillä nuoret jakavat hyviä työkokemuksiaan aktiivisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa”, Angerma-Niittylä vahvistaa.
Kuva: 123RF