Tulevaisuuden kauppa nojaa +55-vuotiaisiin kuluttajiin – mutta tunnemmeko heitä?
Nykyisillä 45−64-vuotiailla on kaikista ikäryhmistä keskimäärin eniten rahaa käytössään. Eläkkeelle siirtyessään heidän ostovoimansa on suurempi kuin nykyisten eläkeläisten. He ovat myös tottuneita digiostajia ja käyttäneet tietotekniikkaa lähes koko työikänsä. Suomalaisen kaupan tulevaisuudelle he ovat elintärkeitä.
Ikääntyvässä Suomessa ja länsimaissa on yhä tärkeämpää, että markkinaehtoiset palvelut osaavat palvella ikääntyviä asiakkaita. Yli 55-vuotiaiden kuluttajien hyvä palvelu voi parhaimmillaan olla kilpailutekijä myös kansainvälisesti. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mielestä voikin olla ongelmallista, jos esimerkiksi kaupan digikanavia suunnitellaan pelkästään milleniaalien ja Z-sukupolven näkökulmasta.
”Milleniaalit ja zetat ovat monissa asioissa edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä, mutta ostovoima nojaa yli 45-vuotiaisiin. Heitä ei saisi väheksyä tulevaisuuden asiakkaina.”
Tilastokeskuksen mukaan kaksi kolmasosaa nykyisistä 55–64-vuotiaista on tehnyt digiostoksia tai -tilauksia viimeisen vuoden aikana, kun 65–75-vuotiaista vain alle kolmasosa ja sitä vanhemmista joka kymmenes. Jos kauppa kehittää toimintojaan ajatellen, etteivät eläkeläiset ole digitalisaatiossa olennainen asiakasryhmä, katsoo se Kurjenojan mukaan pikemminkin menneeseen kuin tulevaan.
Myös ikääntyvät etsivät tietoa digitaalisesti
Tottuneina tietotekniikan käyttäjinä 55–64-vuotiaat hakevat myös paljon tuotetietoa digitaalisesti riippumatta varsinaisesta ostokanavasta. Statista-tietopalvelun tekemän kuluttajakyselyn mukaan 65 prosenttia 55–65-vuotiaista hakee lähes aina tuotetietoa myös digitaalisesti ennen suurempaa ostosta. Toki nuoremmat diginatiivit ovat tässä paljonkin vanhempiaan edellä, mutta Kurjenojan mielestä ikääntyviä ei digimaailmassa kannata unohtaa.
Vanhemmilla asiakkailla korostuvat tiedonhaussa nuorempiin verrattuna eri asiat, mm. fyysinen kauppa ja paperilehdet. Milleniaaleille muiden asiakkaiden arviot taas ovat selvästi tärkeämpi tiedonlähde kuin +55-vuotiaille kuluttajille.
Eri ikäryhmät ja sukupuolet voivat erota paljonkin toisistaan kuluttajina. Kaupan liiton viime keväisen tutkimuksen mukaan milleniaalit ja yli viisikymppiset valitsevat urheilumuodin ostopaikkaa välillä hyvinkin eri kriteerein. Jos kauppa suunnittelee strategiaansa milleniaalinaiset mielessään, ostovoimaiset viisikymppiset miehet voivat suunnistaa muualle – ja päinvastoin.
Ikäryhmästä tarvitaan lisää tutkimustietoa
Suomi ikääntyy vauhdilla, mutta ikääntyviä kuluttajia ja asiakkaita on täällä tutkittu vähän. Kaupan liitto tuleekin painottamaan tänä vuonna omissa kuluttajatutkimuksissaan myös ikääntyviä asiakkaita.
Myös Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö on päättänyt kerätä aineistoa kuluttajakyselyllä nimenomaan ikääntyvien asiakkaiden kulutustottumuksista, asenteista ja arvoista. Ensimmäisiä aineiston pohjalta saatuja tuloksia esitellään 30.1.2020 Kaupan tutkimuspäivässä. Tutkimuspäivässä eri ikäryhmien palvelua ja tarpeita tarkastellaan niin tutkimustiedon kuin kaupan omien kokemustenkin kautta.
Lue lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan: 55+ − Kuluttajina unohdetut?
Pääkuva: 123RF