Maailmalta: Älypuhelimet kirivät tasoihin tietokoneiden kanssa
Britanniassa älypuhelimilla tehtyjen verkkotilausten osuus on jo 52 prosenttia. Myös Suomessa yhä useampi digiostos tehdään älypuhelimella.
Salesforcen ostosindeksin mukaan älypuhelimilla tehtyjen tilausten osuus on jatkuvassa kasvussa kaikkialla. Vuoden 2017 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana älypuhelimilla tehtyjen ostosten osuus oli 32 prosenttia. Vuonna 2019 niiden osuus nousi 46 prosenttiin, eli kasvua oli 14 prosenttiyksikköä. Tämä merkitsee sitä, että älypuhelimia käytetään verkko-ostosten tekemiseen yhtä usein kuin tietokoneita.
Älypuhelinten käyttäminen verkko-ostosten tekoon on globaali trendi, joka näkyy kaikkialla maailmassa. Älypuhelimilla shoppaillaan eniten Britanniassa, missä niiden osuus on 52 prosenttia. Kakkosena tulee Espanja, missä älypuhelinten osuus on 50 prosenttia. Sekä Britannian että Espanjan osuudet ovat hieman koko maailman keskiarvoa suuremmat. Yhdysvalloissa älypuhelimella tehdään vasta vähän alle puolet (46 prosenttia) kaikista verkkotilauksista.
Myös Suomessa mobiili on kasvattanut osuuttaan digiostosten tekemisessä. Jo 45 prosenttia ostoksista ja tilauksista tehdään mobiililaitteilla, älypuhelimella ja tabletilla, kun 2016 osuus oli runsas neljännes. Erityisen ahkerasti älypuhelimia käytetään ruoan verkkokaupassa sekä lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden ostoissa.
Lähde: TNS Kantarin Kaupan liiton toimeksiannosta toteuttama kuluttajatutkimus verkko-ostamisesta / Kaupan liitto, Jaana Kurjenoja
”Älypuhelin on suomalaisilla jatkuvasti mukana, joten tietohakujen lisäksi myös ostokset ja tilaukset tehdään sillä. Vanhemmat ikäluokat käyttävät ostoksissaan kuitenkin mieluummin tietokonetta, ja tätä ei pidä unohtaa verkkokauppojen suunnittelussa”, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Lisää tietoa suomalaisten digiostoksista julkaistaan 17.3. Kaupan liiton digiaamupäivässä.
Salesforcen ostosindeksi analysoi yli 500 miljoonan shoppailijan ostoskäyttäytymistä 37 maassa eri puolilla maailmaa. Lähde ecommerceDB.