Tietä raivattava kohti normaalia
Kun korona iski voimalla Eurooppaan, Suomen valtiovalta ja media tekivät ansiokasta työtä maan kriisitietoisuuden nostattamiseksi. Nyt on aika yhtä voimallisesti raivata tietä kohti normaalia. Kun vaakalaudalla kiikkuu Suomen talous, tarvitaan valtiovallan ripeiden elvytystoimien lisäksi vahvoja kannustavia viestejä kaikilta toimijoilta. Erikoiskaupoille on kirjaimellisesti elintärkeää pystyä pitämään myymälät auki ja saada asiakkaat liikkeelle, turvallisuudesta tinkimättä.
Korona iski tänä kevään erityisen kovaa erikoiskauppaan. Kun asiakkaat jäivät kotiin, myynnit putosivat merkittävästi. Monia yrityksiä on jouduttu sulkemaan ainakin väliaikaisesti ja työntekijöitä on lomautettu.
Uuden tilanteen eteen joutuneet yritykset kehittivät pikavauhtia uusia tapoja palvella asiakkaita. Digipalveluita rakennettiin ja vahvistettiin, jos ehdittiin ja pystyttiin.
Nyt kun kansalaiset uskaltautuvat jälleen liikkeelle kodeistaan, on kaupan alan yritysten pystyttävä kaikin voimin tarttumaan tilanteeseen. Erikoiskaupan aukioloaikojen normalisointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota, kaupan kannattavuus toki huomioiden. Kauppoja tai kauppakeskuksia ei tarvitse vältellä, kun ihmiset voivat luottaa siihen, että avautuminen toteutetaan asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuudesta huolta pitäen. Viestintään ja markkinointiin on satsattava, jotta asiakas tietää myymälän olevan jälleen auki. Samoin asiakkaan on saatava helposti tietoa myymäläturvallisuuteen tehdyistä satsauksista.
Valtion tulisi jatkaa yhtä pontevasti avautumista tukevia toimia kuin sulkevia toimia toteutettiin korona-aaltoa vastaanotettaessa. Suorien yritystukien maksatusta on jatkettava ripeästi, ettei erikoiskaupan yrityksiä ehdi kadota kartalta koronan aiheuttaman poikkeustilan vuoksi. Maskien käytöstä olisi tärkeää saada selkeät linjaukset viranomaisilta. Testaa–jäljitä–eristä–hoida-toiminta olisi saatava käyntiin täydellä teholla ja yhteistyöllä, johon osallistuvat niin yksityisen kuin julkisten terveydenhuolloin toimijat. Pääviestin on oltava selkeä ja kirkas: turvalliseen työhön, asiointiin ja liikkumiseen satsataan nyt yhteisvoimin ja täysillä.
Poikkeuksellinen tilanne on tuonut korostetusti esiin myös työmarkkinoiden rakenteellisia pullonkauloja. Nyt jos koskaan on tarvetta paikalliselle sopimiselle, sillä tilanteet ja haasteet vaihtelevat voimakkaasti niin alueittain, kaupan toimialojen kuin yksittäisten toimijoiden kohdalla. Sunnuntait ovat erityisen kalliita kauppapäiviä. Jos koronan aiheuttamat lomautukset ovat olleet päällä ja kassan pohja pilkottaa, voi toiminnan pyörittäminen sunnuntaina olla kaupalle yksinkertaisesti mahdoton paikka palkkojen korkeiden sunnuntailisien vuoksi.
Saksan hallitus lähetti kansalaisilleen ja maan yrityksille vahvan viestin viime viikolla, kun se ilmoitti laskevansa arvonlisäverokantaa vuoden loppupuoliskoksi 19 prosentista 16 prosenttiin. Alempi arvonlisäverokanta laskee 7 prosentista 5 prosenttiin. Tämä on vaikuttava piristysruiske niin Saksan yrityksille kuin kansalaisillekin, kaikille tasapuolisesti tarjottuna. Suomessa ylempi arvonlisäverokanta on edelleen 24 prosenttia ja alempi 10–14 prosenttia, tuotteesta tai palvelusta riippuen. Ero keskeiseen kauppakumppaniin rävähti syksyksi entisestään. Voisiko myös Suomi antaa tällaisen tehoruiskeen ostovoimalle ja nousun siivittäjäksi?
Elvyttämistoimista huolimatta ongelmat kasaantuvat edelleen kaupassa ja teollisuudessa, eikä koronan tuomia massiivisia haasteita ole vielä selätetty. Edelleen tarvitaan vaikuttavia tekoja, mutta myös uutta ajattelua sekä vahvaa yhteistyötä ja kannustavaa viestintää, jotta Suomi pääsee ampaisemaan nousun tielle.
Kauppaneuvos Harri Broman on Kaupan liiton hallituksen puheenjohtaja ja perheomisteiseen Broman Group -konserniin kuuluvan Motonet Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Broman Group -konserniin kuuluvat Motonet- ja AD VaraosaMaailma -kauppaketjut, teknisen tukkukaupan maahantuontiyritys Finntest sekä logistiikkakeskus Broman Logistics.