Veronpalautusten ajankohdat avuksi kampanjoiden suunnitteluun
Suurin osa veronpalautuksista maksetaan elo−syyskuussa, mikä kannattaa ottaa huomioon koronakriisissä toimivan kaupan alkusyksyn kampanjoinnissa. Viime vuonna joulukuu menetti selvästi merkitystään koko vuoden liikevaihdon kerryttämisessä, vaikka vähittäiskaupan myynti ei pahasti notkahtanutkaan. Joulukuussa veronpalautuksia maksettiin enää 15 prosenttia koko palautuspotista.
Viime vuonna verottaja muutti veronpalautuskäytäntöjä siten, että ensimmäiset palautukset tipahtelivat tileille jo heinä−elokuussa perinteisen joulukuun sijaan. Samaan aikaan uudistettiin myös verokorttikäytäntöjä, ja nyt suomalaisia verotetaan vain yhden vuosituloprosentin mukaan. Jos tulot nousevat arvioitua suuremmiksi, tulonsaajan on itse huomattava hakea uutta veroprosenttia.
Molemmat uudistukset samana vuonna toteutettuina tuottivat ylimääräistä jännitystä myös kaupalle. Yhden vuositulorajan vaikutusta pelättiin jopa enemmän kuin veronpalautusten aikaistamista.
”Kaupat pelkäsivät, ettei veroprosentin kiristystä haeta ajoissa, jos vuositulot kasvavat alun perin arvioitua suuremmiksi. Näin korkea marginaaliprosentti leikkaisi juuri joulukuun palkkaa ja joulukaupan ostovoimaa”, Kaupan liiton johtava veroasiantuntija Toni Jääskeläinen kuvaa.
Myös veronpalautusten aikaistamisen pelättiin vahingoittavan joulukauppaa. Kun edellisinä vuosina koko veronpalautuspotti maksettiin joulukuun alussa, nyt joulukuun palautukset olivat enää 15 prosenttia koko potista. Eniten palautuksia maksettiin syyskuussa.
Elo−syyskuun merkitys myyntikuukausina kasvoi
Kaiken kaikkiaan vähittäiskaupan myynti joulukuussa ei notkahtanut merkittävästi kahdesta päällekkäisestä, joulukuun ostovoimaa syöneestä uudistuksesta huolimatta: liikevaihto putosi alle puoli prosenttia edellisestä vuodesta.
Vaikutukset alan sisällä olivat kuitenkin suuret. ”Kun esimerkiksi tavaratalokaupassa joulukuun myynti on ollut noin 55 prosenttia keskimääräistä kuukausimyyntiä suurempaa, viime vuonna ylitys oli enää 40 prosenttia. Yksittäisiin vuosimuutoksiin vaikuttavat kuitenkin monet tekijät”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja muistuttaa.
”Esimerkiksi sää vaikuttaa vaate- ja urheilukaupan kuukausimyynteihin voimakkaasti. Joulukuun merkityksen pienenemistä ei voi kuitenkaan laittaa pelkästään sään piikkiin, sillä sama ilmiö näkyy myös vaikkapa sisustuksen ja elektroniikan kaupassa”, Kurjenoja huomauttaa.
Elo- ja syyskuun, eli suurimpien veronpalautuskuukausien, painoarvot koko vuosimyynnissä kasvoivat monilla erikoiskaupan aloilla, kuten urheilu-, muoti- ja sisustuskaupassa samalla, kun joulukuun merkitys pieneni reippaasti.
Veronpalautuspiikki osuus syyskuulle
Kun kauppa suunnittelee mahdollisia tulevia kampanjoitaan koronakriisin pyörteissä, sen kannattaa huomioida myös veronpalautusten ajoittuminen ja jakautuminen eri kuukausille.
”Kesälomien jälkeinen liikkumisen vilkastuminen ja elo−syyskuun veronpalautukset voivat olla monille kaupoille otollista aikaa toipua kevään koronapudotuksesta”, Kurjenoja toteaa.
Viime vuonna henkilöverotuksessa maksuunpantiin veronpalautuksia lähes kolme miljardia euroa. Koska verohallinnon tavoite on saada verotuksesta entistä reaaliaikaisempaa, eli pienentää sekä veronpalautusten että jäännösverojen määrää, tänä vuonna maksettujen veronpalautusten arvoa on vielä vaikea arvioida.
”Todennäköisesti veronpalautukset jakautuvat kuitenkin eri kuukausille samaan tapaan kuin viime vuonnakin, joten erilaisten kampanjoiden suunnittelussa voi hyvin käyttää apuna viime vuoden jakaumaa”, Jääskeläinen arvioi.
Jäsenyrityksiä varten koottu taustamateriaali on ladattavissa jäsensivuiltamme (vaatii kirjautumisen).
Kuva: 123RF