Ruokahävikkiä entistä vähemmäksi päivittäistavarakaupoissa
Jatkuvasti pienentyvä ruokahävikki on päivittäistavarakauppojen ja koko elintarvikeketjun tavoitteena. Se on yksi osa kaupan alan ilmastotyötä ja esillä nyt Hävikkiviikolla.
Päivittäistavarakauppojen tavoitteena on painaa kaupan ruokahävikki ensi vuoden aikana 1,75 prosenttiin. Viime vuonna ruokahävikin osuus oli Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten myymälöissä ja niitä palvelevassa kaupan omassa logistiikassa 2 prosenttia. Vastaava luku elintarvikkeita mm. ravintoloille ja julkishallinnon keittiöille toimittavassa foodservice-tukkukaupassa oli 0,81 prosenttia.
Ruokahävikkiin lasketaan myynnistä poistetut elintarvikkeet. Ne on voitu poistaa myynnistä muun muassa siksi, että myyntiaika on päättynyt, tuotteen laatu on heikentynyt tai sen pakkaus on mennyt rikki. Ruokahävikkiin ei lasketa varkauksia eikä hintojen alentamisia. Sen sijaan ruoka-apu lasketaan mukaan hävikkiin.
Tärkeitä tekijöitä kaupan ruokahävikin hallinnassa ovat ammattitaitoinen henkilöstö, sähköiset ennuste- ja tilausjärjestelmät, hyvä logistiikka ja kaupan laajat aukioloajat. Ensisijainen keino hyödyntää hävikkiruokaa on ruoka-apu.
Ilmastokädenjälki suuremmaksi
Kaupan oman toiminnan ohella korostuu myös ns. ilmastokädenjälki. Se tarkoittaa, että kaupan toimet kasvattavat ilmastohyötyjä muualla elintarvikeketjussa ja että kuluttajat voivat tehdä vastuullisia valintoja helpommin.
Päivittäistavarakauppa on sitoutunut pienentämään ruuan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia. Tämä tavoite tulee Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksesta. Päivittäistavarakaupan jäsenyritykset ovat mukana myös kaupan alan ilmastotyössä. Siinä visiona on hiilineutraali kauppa vuonna 2035.
Tiivistä yhteistyötä tarvitaan koko elintarvikeketjussa
”Ilmastotyölle asetettuihin tavoitteisiin pääseminen edellyttää tiivistä yhteistyötä kaikkien elintarvikeketjun toimijoiden kesken. Päivittäistavarakaupan keinoja ruokahävikin vähentämiseksi ovat esimerkiksi kehittyvä kysynnän ennakointi ja tilausten hallinta, ja vaikkapa pakkausten suunnittelu yhdessä elintarvike- ja pakkausteollisuuden kanssa”, sanoo johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.
Kyse on sekä toiminnan vähittäisestä tehostamisesta että innovaatioista ja investoinneista.
”Kauppa on aktiivisesti mukana elintarvikeketjun ilmastotyössä, ja yritykset kehittävät työkaluja ja toimintatapoja parantaakseen materiaalitehokkuuttaan. Alustavien raportointitulosten mukaan kaupan yritykset ovat vähentäneet ruokahävikkiä yli kaksi miljoonaa kiloa vuodessa”, kertoo kiertotalouden asiantuntija Tiia Merenheimo Motivasta.
Kaupan tuloksista kuullaan lisää Ruokaketjun hävikkiwebinaarissa 9.9. klo 9‒12.15. Webinaarin järjestävät Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto, Elintarviketeollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry, Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara ry, Suomen pakkausyhdistys, maa- ja metsätalousministeriö sekä Motiva.
Webinaariin voi ilmoittautua vielä tänään 7.9. tästä linkistä
Kuva: 123RF
Korjattu 10.9. klo 14.40 seuraavaa lausetta: Päivittäistavarakauppojen tavoitteena on painaa kaupan ruokahävikki ensi vuoden aikana 1,75 prosenttiin.