Tulevaisuusselonteon kirjallisen kuulemisen yhteenveto julkaistu – kauppa suurten muutosvoimien ristipaineessa
Kaupan alan tulevaisuusselontekoa työstetään parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriön vedossa. Viime keväänä ministeriö toteutti kirjallisen kuulemisen, jonka tuloksista on julkaistu nyt yhteenveto. Sen perusteella alan rakennemuutosta vievät keskeisimmin eteenpäin digitalisaatio, yritysvastuu, osaamisen ja koulutuksen muutokset sekä työvoiman saatavuus.
Kirjallinen kuuleminen oli osa kaupan tulevaisuutta luotaavaa selontekoa, jonka on määrä valmistua kesään 2021 mennessä. Selonteolle on tilausta, sillä kauppa on suuren murroksen keskellä. Selonteon tavoitteena on, että alaa voidaan kehittää strategisesti ja pitkäjänteisesti ja tämän myötä säilyttää suomalaisen kaupan kilpailukyky yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Nyt valmistunut yhteenveto koostuu 32 toimijan antamista lausunnoista.
“Vastaajilla näyttää olevan hyvin yhtenäinen näkemys kaupan alan haasteista ja siitä, millaisin yhteiskunnan toimin alan myönteistä kehitystä voidaan tukea. Yhteenveto tarjoaa siten erinomaisia eväitä selonteon konkreettisille ja toteuttamiskelpoisille toimenpide-ehdotuksille”, summaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi, joka kuuluu selonteon ohjausryhmään.
Selontekoon kuusi sisältökokonaisuutta
Lausuntojen perusteella kaupan toimialan tulevaisuusselonteon sisältökokonaisuuksiksi nousivat:
- digitalisaatio
- yritysvastuu, kestävä kauppa ja ilmastonmuutos
- kuluttajakäyttäytymisen muutos
- aluekehittäminen ja huoltovarmuus
- työvoima, osaaminen ja koulutus
- kilpailullisuus, sääntelyn sujuvoittaminen ja yrittäjyyden edistäminen
Vastanneiden mielestä kaupan alan rakennemuutosten merkittävimpinä ajureina toimivat digitalisaatio, yritysvastuu, osaamisen- ja koulutuksen muutokset sekä työvoiman saatavuus. Myös kansallisen ja kansainvälisen kilpailun sekä kuluttajakäyttäytymisen ja asiakaslähtöisyyden muutosten katsotaan vievän alan rakennemuutosta eteenpäin.
Digitalisaatiolla on suuri merkitys kaupan alalle jo nyt, ja vastausten perusteella sen merkityksen odotetaan tulevaisuudessa kasvavan entisestään.
Vastaajat näkevät digitalisaation muuttavan asiakassuhteita, markkinointia ja arvoketjuja. Myös kaupan ja palvelujen rajojen katsottiin hämärtyvän, ja alan kilpailun kovenevan Suomessa globaalin kaupan rinnalla. Digitalisaatio haastaa myös perinteistä kivijalkakauppaa muuttaen kaupan roolia. Muutoksen keskellä yritysten on entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota kyberturvallisuuteen ja varautua siihen liittyviin uudenlaisiin riskeihin.
Valtiolta tarvitaan tukea rakennemuutoksessa
Kauppa ei selviä yksin rakennemuutoksesta. Vastaajien mielestä valtion tulisi esimerkiksi varmistaa alan toimijoille kilpailukykyinen toimintaympäristö, joustavoittaa työmarkkinoita ja vauhdittaa alan yritysten kansainvälistymistä.
Valtion tukea tarvitaan yhteenvedon perusteella myös palvelujen saatavuuden, saavutettavuuden ja kaupan jakeluverkoston turvaamisessa erityisesti harvaan asutuilla seuduilla. Näiden lisäksi nousivat esille myös kotimaisen omistajuuden, omavaraisuuden ja huoltovarmuuden tukeminen.
Yllättävillä muutostilanteilla on vaikutusta kaupan alaan, ja niihin tulisi vastaajien mielestä varautua myös ennakoivasti. Käynnissä oleva pandemiatilanne on osoittanut, että valtiolla on tärkeä rooli alan rakenteiden tukemisissa muutostilanteissa.
Kuulemisen yhteenveto on julkaistu työ- ja elinkeinoministeriön julkaisusarjassa. Sen voi ladata tästä.
Tutustu 8.10. julkaistuun uutiseemme: Kaupan tulevaisuusselonteon työstäminen etenee – yrityskysely parhaillaan käynnissä
Kuva: 123RF