kilpailukyky

Uusia yrityksiä tarvitaan myös kaupan alalle

Mari Kiviniemi
Kaupan liitto julkaisi suhdanne-ennusteensa reilu viikko sitten ja sen viesti oli vähintäänkin kohtuullinen. Kasvu on tänä vuonna kahden prosentin luokkaa ja toki tämä näkyy myös useiden yritysten julkistamissa osavuosikatsauksissa. Kasvun myös ennakoidaan jatkuvan samalla tasolla koko loppuvuoden. Ensi vuodelle ei ole luvassa samanlaista kehitystä, mutta toki prosentin verran kasvua. Kasvuluvut saivat tällä kertaa vähemmän otsikoita … Lue lisää

Kauppa ei ole vain vaatimassa

Taavi Heikkilä
Vaalien alla harva kehuu vanhaa hallitusta. Minä haluan sen tehdä, sillä tunnetuista vastoinkäymisistään huolimatta hallitus sai paljon hyvää aikaa. Sääntelyn purkuaallossa esimerkiksi kaupan aukiolot vapautettiin ja ruokakaupoille sallittiin alkoholin myynti entistä laajemmin.

Selvitys: aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kilpailuetua laiminlyömällä EU:n tuoteturvallisuusvaatimuksia

Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa, että aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kustannusetua myymällä EU-alueelle tuotteita, jotka eivät täytä EU:n tuotelainsäädännön vaatimuksia. Kiinalaisen verkkokaupan tällaisesta tuotteesta maksama hankintahinta on tuotteesta riippuen keskimäärin vain 59−81 % siitä hankintahinnasta, millä suomalainen maahantuoja ostaa EU-vaatimukset täyttävän vastaavan tuotteen Aasiasta.

Kaupan liitto, PAM, EK ja SAK vaativat: Suomalaisyrityksiä syrjivä maahantuotujen vähäarvoisten tavaroiden verovapaus poistettava viipymättä

EU:n ulkopuolelta myytyjen tuotteiden verotus asettaa suomalaiset yritykset epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa EU:n arvonlisäveroalueen ulkopuolisiin yrityksiin. Kaupan liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK vaativat, että EU:n ulkopuolisilta verkkokaupoilta on poistettava kilpailua vääristävä veroetu viivyttelemättä.

Kaupan kasvu hidastuu – verotus syö kilpailukykyä

Kesän 2018 kynnyksellä kaupassa tapahtui käänne, joka näkyi erityisen selvästi tavaratalokaupan ja tukkukaupan liikevaihdon määrässä*: alkuvuoden kolmen prosentin kasvu kääntyi laskuun. Myös erikoiskaupassa ja päivittäistavarakaupassa kasvu hidastui. Kasvun hidastuminen jatkuu myös ensi vuonna, ja työllisyys palautuu lasku-uralle. Kaupan suuri haaste on kotimaassa muodostuva kustannusrasite, jolla on vaikea pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. Arvonlisävero rokottaa nimenomaan kotimaassa tehtävää työtä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi