Kestävä liiketoiminta edellyttää kuplien sijaan kumppanuuksia
Yritykset eivät voi tehdä kestävää liiketoimintaa pysymällä omissa kuplissaan. On luotava kumppanuuksia, ja tunnistettava uusia toimintatapoja. Kumppanuudet ja verkostot ovat ytimessä myös vastuullisuustyössä.
Maailmaa muuttavat kumppanuudet ovat yritysvastuuverkosto FIBSin (Finnish Business & Society ry) Yritysvastuu nyt -tilaisuuden teema tänään. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi nosti puheenvuorossaan esiin esimerkkejä kaupan alan yritysten kumppanuuksista. Niiden avulla on kehitetty energiatehokkuutta, kiertotaloutta, toimitusketjujen läpinäkyvyyttä ja vähennetään ilmastopäästöjä.
”Kaupan alan yritykset ovat tehneet vastuullisuustyötä jo pitkään. Ne toimivat lähtökohtaisesti verkostoissa”, Kiviniemi huomautti nostaessaan esiin joukon kaupan alalla tehtyjä vastuullisuustekoja. Kumppanuudet ovat ytimessä niissä kaikissa.
”Esimerkit ovat vain poimintoja monipuolisesta tekemisen kirjosta, mutta innostavia, jopa uraauurtavia. Edelläkävijyys vaatii rohkeutta etsiä uutta, ja se vaatii paljon yhteistyötä.”
Kiviniemi muistutti myös kaupan alan roolista yhteiskunnassa.
”Kaupan ala pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Se on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja erityisesti suurin nuorten työllistäjä. Se yksi suurimpia investoijia Suomessa, ja myös elinkeinoelämän suurin veronmaksaja.”
Kaupan case-esimerkkejä mukana Yritysvastuu Nyt! -tapahtumassa:
K-ryhmä ja Granlund: kaupat lämpenevät hukkalämmöllä
K-ryhmä ja Granlund, kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijakonserni, ovat kehittäneet päivittäistavarakauppojen kylmäjärjestelmien energiatehokkuutta uudenlaisella energiankierrätysjärjestelmällä. Se hyödyntää kiinteistön hukkalämmön ja tuottaa sen avulla energiaa kaikkiin lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiin. Hukkalämmöstä on näin tullut kauppakiinteistöjen pääasiallinen lämmönlähde.
Rakennuksen lämmönkulutus pienenee jopa 85‒95 prosenttia. Järjestelmää käyttävä ruokakauppa muuttuu siten lähes hiilineutraaliksi. Konsepti skaalautuu kaikenkokoisiin ruokakauppoihin.
Lue lisää: Uusi energiankierrätyskonsepti voi muuttaa K-ruokakaupan energian osalta lähes hiilineutraaliksi
S-ryhmä ja tavarantoimittajat: miljoona tonnia päästöjä pois
S-ryhmä aloitti keväällä 2018 yhteistyökumppaneilleen suunnatun Iso juttu -ilmastokampanjan. Sen tavoitteena on vähentää arvoketjun hiilidioksidipäästöjä huomattavasti vuoteen 2030 mennessä.
Kampanjassa on mukana yli sata S-ryhmän tavarantoimittajaa. Kukin niistä asettaa omat tavoitteensa ilmastopäästöjen vähentämiseksi, ja kaikkien yhteinen tavoite on saada päästöjä yli miljoona tonnia vähemmäksi. S-ryhmä toivoo, että kumppanit asettavat ilmastotavoitteensa tieteeseen perustuviksi (SBT) ja raportoivat toimistaan Carbon Disclosure Projectin kautta.
Lue lisää: https://isojuttu.fi/
Berner ja BSAG: hiiliviljelyllä ympäristökuormitus pienemmäksi
Maatalouden ravinnepäästöt kuormittavat ja rehevöittävät Itämerta huomattavasti. Viljelymenetelmät, jotka sekä parantavat maaperän kasvukuntoa että edistävät hiilensidontaa ovat siksi tärkeitä. Bernerin maatalousliiketoiminta, Viljelijän Berner, on viljelijöiden kumppani ja tekee yhdessä viljelijöiden kanssa tuota- ja menetelmäkehitystä.
Kesällä 2020 se liittyi mukaan Baltic Sea Action Groupin (BSAG) Itämeri-sitoumukseen. Ytimessä on sen oppiminen, kuinka maaperän kasvukuntoa voidaan parantaa, millaisia hiilensidonnan menetelmiä voisi käyttää, miten hyödyntää näitä oppeja Bernerin tuote- ja palvelukehityksessä ja välittää niitä viljelijöille. Bernerin kuluttajaliiketoiminta liittyi mukaan Itämeri-sitoumukseen jo aiemmin, 2017. Siinä sitoumuksessa keskitytään ravinteiden kestävään kierrätykseen.
Lue myös: https://kauppa.fi/uutishuone/2020/09/23/hiiliviljely-vahentaa-ruokaketjun-ymparistokuormitusta/
Tokmanni ja Aalto-yliopisto: kehittämässä tekstiilien kiertotaloutta
Tokmanni on mukana Aalto-yliopiston johtamassa FINIX-tutkimushankkeessa. Hankkeen tavoitteena on luoda järjestelmä, jonka avulla kuluttaja pääsee tarkastamaan vaatteen valmistuspaikat, materiaalit ja niiden alkuperän sekä käytettyjen kemikaalien turvallisuuden. Tavoitteena on parantaa tekstiilialan kiertotaloutta uusilla materiaali-innovaatioilla, digiteknologioilla ja yhteistyöllä kuluttajien ja yritysten kanssa.
Tokmanni on mukana hankkeen ”elinkaari-osiossa”, jossa selvitetään, miten tuotteen alkuperää voidaan jäljittää.
Lue lisää: https://finix.aalto.fi
Marimekko ja Spinnova: muotikauppaa kestävämmäksi
Marimekko ja kuituteknologiayhtiö Spinnova ovat kehittäneet puupohjaisia tekstiilejä vuodesta 2017. Yhteistyöllä Spinnovan teknologiaan pohjautuvia tuotteita on kehitetty täyttämään muoti- ja tekstiilialan laatu- ja vastuullisuusvaatimuksia. Marimekko esittelikin talvella 2020 ensimmäiset Spinnova-kuituiset, painokuosilliset vaatteet.
Spinnovan teknologialla puusellu voidaan muuntaa tekstiilikuiduksi ilman haitallisia kemikaaleja. Menetelmä on huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin vaikkapa viskoosin tai puuvillan tuotanto. Spinnova-kuidusta tehty kangas voidaan kierrättää täysin.
Kaupan liitto ja FIBS aloittivat viime maaliskuussa yhteistyön, jonka tavoitteena on vauhdittaa yritysvastuuta ja kestävää liiketoimintaa kaupan alalla. FIBSin vastuullisuuteen liittyvät Perus-tason webinaarikoulutukset avattiin Kaupan liiton jäsenyrityksille. Toimialakumppanuus on FIBSille pilotti aiempaa syvempään toimialayhteistyöhön.
Kaupan liitto on ollut FIBSin jäsen vuodesta 2014, ja monet alan yritykset ovat sen toiminnassa aktiivisesti mukana. Tänä vuonna Kaupan liitto toimii myös Yritysvastuu Nyt! -tapahtuman kumppanina.
Jutun kuvat: 123rf, K-ryhmä, S-ryhmä (Yhteishyvä/Lauri Rotko), Berner, Tokmanni, Marimekko.