Singles’ Day vauhdittaa kiinalaisten verkkokauppojen myyntiä
Marraskuun 11. päivänä vietettävä Kiinan Singles’ Day on myyntiluvuilla mitattuna maailman suurin verkko-ostosrieha. Sen suosio peittoaa mennen tullen niin Yhdysvalloissa suositun Cyber Mondayn kuin Black Fridaynkin.
Singles’ Day, kiinalaisten sinkkuopiskelijoiden 1990-luvun alussa keksimä idea sinkkujen omasta juhlasta, sai siivet alleen vuonna 2009, kun kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba keksi yhdistää sinkkujuhlan verkossa tapahtuvaan ostamiseen. Alibaban Tmall.com-verkkoalustalla lanseerattu Singles’ Day -konsepti on osoittautunut jättimenestykseksi, jota nykyisin hyödyntävät myös muut kiinalaiset verkkokaupat.
Vuonna 2019 Alibaban Tmall.comin osuus kaikesta Kiinan Singles’ Dayn aikana toteutuneesta verkkokauppamyynnistä oli noin kaksi kolmasosaa. Käytännössä se tarkoitti lähes 1,3 miljardia tilausta sekä noin 2,8 miljardia asiakkaille toimitettua postipakettia, kertoo tilastopalvelu Statista.
Vuosien 2010 ja 2018 välillä kaikkien Kiinan verkkomarkkinapaikkojen yhteenlaskettu bruttomyynti kasvoi 0,14 miljardista US-dollarista (0,94 miljardia juania) 59,8:aan miljardiin US-dollariin (395,32 miljardia juania). Huiman kasvun ennustettiin kiihtyvän 90,7:ään miljardiin US-dollariin (600 miljardia juania) vuonna 2019.
Kaikista innokkaimmat Singles’ Day -ostajat löytyvät Pekingissä tehdyn kyselyn mukaan alle 19-vuotiaiden ikäryhmästä, joista 81,5 prosenttia shoppaili verkossa marraskuun 11. päivänä 2019. Lähes yhtä suureen ostointoon ylsivät 20-29-vuotiaat ja 30-39-vuotiaat, ja 40-49-vuotiaiden ikäryhmässäkin ostajia löytyi 69,8 prosenttia. Varttuneemmat kansalaiset eivät ostaneet aivan yhtä paljon, mutta vähän alle puolet (46,4 prosenttia) 60-69-vuotiaistakin kertoi tarttuneensa Singles’ Day -tarjouksiin. Naisten ja miesten osto-innossa ei ollut juurikaan eroa.
Valtaosa Singles’ Dayn aikana tehdyistä verkko-ostoksista koostuu päivittäistavaroista, vaatteista ja asusteista, tuoreista elintarvikkeista sekä kauneudenhoitoon ja henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvistä tuotteista. Kirjat ja lelut, kodin koneet ja kuluttajaelektroniikka ovat myös suosittuja tuoteryhmiä. Niin ikään äitiys- ja lastenhoitotuotteita, lemmikkieläinten tarvikkeita, lääkkeitä ja terveydenhoitotuotteita sekä huonekaluja ja sisustustuotteita päätyy kuluttajien virtuaalisiin ostokoreihin.
Euroopassa Singles’ Daytä ei vielä tunneta eikä hyödynnetä läheskään yhtä laajasti kuin Aasiassa. Tilastopalvelu Statistan mukaan Singles’ Day on tunnetuin Saksassa, jossa sen tietää 20,3 prosenttia naisista ja 18 prosenttia miehistä. Britanniassa ja Alankomaissa päivän tunnettuus on lähes samaa tasoa, mutta Italiassa ja Espanjassa siitä on kuullut vain kymmenisen prosenttia kuluttajista. Britit tekivät eniten Singles’ Day -ostoksia vuonna 2019. Heidän ostostensa arvo kasvoi noin 13 prosentilla edellisestä vuodesta.
Pääkuva: 123RF