Asiantuntijamyyjä pukee Halosella asiakkaan päästä varpaisiin
Muotikauppaketju Halonen on onnistunut koronavuoden aikana tekemään asiakkaistaan entistä lojaalimpia ja valmiimpia suosittelemaan ketjun palveluja.
Halonen on nostanut tuoreen Kaupan liiton asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan selvästi asiakastyytyväisyyttään viimeisen vuoden aikana. Erityisen selvästi nousi sen asiakkaiden lojaliteetti ja suositusvalmius, tutkimuksesta ilmenee. Valmius suositella liikettä muille nousi eniten kaikista palveluyrityksistä.
Halosen hallintojohtaja Sari Helenius on ilahtunut.
”Vuosi on ollut muotikaupassa hankala vuosi, kuten toimitusjohtajamme Pekka Halonen taannoin totesi. Liikevaihtomme on laskenut noin 30 prosenttia. Siksi on oikein ilahduttavaa kuulla asiakastyytyväisyyden nousseen.”
Myyjä on pukeutumisen asiantuntija
Helenius arvioi nousun tärkeimmäksi tekijäksi asiakaspalvelun.
”Vuosi sitten valmensimme koko henkilöstöä asiakaspalvelussa. Erityistä painoa on pantu asiakkaan toiveiden ja tarpeiden kokonaisvaltaiseen kartoittamiseen.”
”Jokainen myyjä meillä tietää olevansa oman alansa, pukeutumisen ja muodin, asiantuntija. Heidän tavoitteensa on saada kartoitetuksi, mitä asiakas tarvitsee kokonaisuudessaan, ja vaatettamaan hänet päästä varpaisiin: päähineestä sukkiin ja kenkiin. Uskon, että juuri se on vaikuttanut tähän nousuun”, Helenius pohtii.
Jokainen myyjä meillä tietää olevansa oman alansa, pukeutumisen ja muodin, asiantuntija.
Halosella on myös tiivistetty ostoportaan ja myymälöiden vuorovaikutusta huomattavasti aiemmasta. Asiantuntijamyyjät tarvitsevat paljon tuotetietoa.
”Myyjillä pitää tietää tuotteista yksityiskohtia, joilla he pystyvät esimerkiksi perustelemaan tuotteen hintaa. Miksi nämä kengät maksavat 50 euroa ja nuo toiset 250? Laadukkaat materiaalit tekevät eron, ja se pitää pystyä avaamaan asiakkaalle. Osto informoikin myymälöitä säännöllisesti”, Helenius kuvaa.
”Osto pitää myymälöille myös erilaisia tietoiskuja, pitää myymälät tietoisina tulevista trendeistä ja muodin virtauksista. Tässä vaiheessa vuotta myymälät tietävät, mitä meille on tulossa ensi kevään mallistoon.”
Valikoimaa myös kokojen ääripäille
Helenius lisää vielä yhden asian, jota muotikaupassa ei yleensä korosteta suureen ääneen.
”Meillä pystytään palvelemaan hyvin erityyppisiä ja erikokoisia asiakkaita, vauvasta vaariin. Olemme tunnettuja siitä, että meiltä löytyy tuotteita myös haastaville vartalotyypeille ja kokojen ääripäille.”
Vauvasta vaariin palveleminen tarkoittaa laajaa valikoimaa. Helenius määrittelee sitä näin: arjesta juhlaan ja kaikkea vapaa-aikaan.
”Meiltä löytyy myös erikoisuuksia, joita ei saa muualta. Olemme onnistuneet sopimaan joidenkin brändien kanssa, että niiden tiettyjä malleja myydään vain Halosella. Meillä on myös omaa tuotantoa, omia, selvästi erottuvia merkkejä.”
Asiakkaalle pitää jäädä hyvä mieli
Sari Helenius palaa vielä asiakaspalveluun myymälöiden viihtyvyyden kautta.
”Viihtyisyydellä on iso merkitys. Esillepanon pitää olla ajankohtainen ja visuaalisen ilmeen houkutteleva, totta kai. Meistä myymälän pitää myös helpottaa asiakasta valitsemaan itse tuotteita ja hahmottamaan kokonaisuuksia. Pyrimme tuomaan esillepanolla havainnolliseksi sen, mikä sopisi yhteen, miten asiakas löytäisi sopivan kokonaisuuden.”
”Myymälään pitää olla helppo tulla, mutta ennen kaikkea asiakkaalle pitää jäädä ostokokemuksesta hyvä mieli. Tätä painotamme henkilökunnalle”, Sari Helenius vetää yhteen.
Halonen Oy
- 22 myymälää eri puolilla Suomea
- liikevaihto n. 60 milj. € (2019)
- n. 400 työntekijää
Kuvat: Halonen Oy