Lidlin vastuullisuusohjelma lisää sertifiointeja, haluaa auttaa asiakasta valinnoissa
Lidl Suomi laajentaa sertifiointeja, vähentää muovin käyttöä ja lisää pakkaustensa kierrätettävyyttä. Se painottaa nyt sitä, että asiakkaiden olisi helpompi tehdä ostoksissaan vastuullisia valintoja.
Lidl Suomi on vastikään päivittänyt vastuullisuusohjelmansa. Se koettaa huomioida systemaattisesti ympäristöön ja ihmiseen kohdistuvat riskit, joita sen myymien tuotteiden tuottaminen ja valmistaminen sekä tuotteisiin tarvittavien raaka-aineiden kasvattaminen voivat aiheuttaa.
Lidl onkin tehnyt vastuullisuutta koskevia linjauksia kokonaisille tuoteryhmille, kuten omien merkkiensä kahveille, ulkomaisille kaloille ja tuotteissa käytetylle kaakaolle. Ne kaikki on sertifioitu. Myös pakkausmateriaaleja sertifioidaan. Suomessa Lidlin omien merkkien tuotteissa ja pakkauksissa käytetyn puukuidun on oltava FSC-serfioitua tai kierrätettyä vuoden 2025 loppuun mennessä.
”Noin 75 prosenttia valikoimastamme on omien merkkiemme tuotteita. Raaka-aineiden sertifioinnilla on siksi laaja vaikutus. Pystymme vaikuttamaan Reilun kaupan ja MSC:n kaltaisilla sertifioinneilla sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja luonnon monimuotoisuuteen”, sanoo Laura Kvissberg. Hän on Lidl Suomen valikoimasta vastaava vastuullisuusasiantuntija.
”Viime vuonna päätimme käyttää omien merkkiemme tekstiileissä vain vastuullista alkuperää olevaa puuvillaa vuoden 2022 loppuun mennessä. Kartoitamme myös vesiriskit toimitusketjuissamme.”
Lidl ilmoittaa hankkivansa hedelmiä ja vihanneksia vain tiloilta, joilla on sekä tuoteturvallisuus- että ympäristösertifikaatit ja vuoteen 2022 mennessä lisäosa, joka kattaa myös sosiaalisen arvioinnin. Se ilmoittaa myös teettävänsä ihmisoikeusvaikutusten arviointeja raaka-aineidensa toimitusketjuissa ja parantavansa työoloja riskimaissa kansainvälisten kehitysprojektien avulla.
Kaupunkiluonnon monimuotoisuutta uusissa myymälöissä
Uusi asia Lidlille on ottaa huomioon luonnon monimuotoisuus kaupunkiympäristössä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun Lidl rakennuttaa uusia myymälöitä, pihan kasvillisuus ei olekaan perusnurmikkoa, vaan esimerkiksi niittysekoitetta ja kullekin alueelle tyypillisiä kasveja.
”Uusien Lidlien pihoihin tehdään ekologin kartoituksen mukaan kohteesta riippuen perhospuutarhoja ja niittyä, monipuolista kasvillisuutta, lahopuuaitoja, hyönteishotelleja sekä linnun- ja lepakonpönttöjä”, kertoo kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen.
Syksyllä 2020 Lidl Suomi avasi Vantaan Vapaalaan myymälän, jossa se pilotoi tätä monimuotoisuusajattelua. Kokemukset ovat olleet hyviä.
Vapaalan-myymälä oli Lidlin ensimmäinen ekomyymälä Suomessa. Sen rakentamiseen on esimerkiksi käytetty vain kotimaisia rakennusmateriaaleja ja sertifioitua puuta.
Lidl myös kehittää luonnon monimuotoisuutta koskevaa lisäosaa GlobalG.A.P.-sertifiointiin, joka siitä puuttuu. GlobalG.A.P. (Good Agricultural Practise) on standardien sarja, joiden avulla tuottajat voivat osoittaa noudattavansa maataloudessa käytäntöjä, jotka ottavat huomioon terveyden, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin.
Hiilineutraaliksi 2025
Hiilineutraalius on oleellinen osa Lidlin vastuullisuusohjelmaa. Lidl Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali omassa toiminnassaan vuonna 2025. Omaan toimintaansa Lidl laskee myös jätteet, kuljetukset ja käyttötavarat, kuten käyttämänsä paperin.
Rakentamisella ja rakennusten elinkaaren aikaisella käytöllä on hiilineutraaliudessa merkittävä rooli. Lidl omistaa valtaosan kiinteistöistä, joissa se toimii, joten sen valinnat vaikuttavat paljon. Sen käyttämä sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla, se lisää omaa aurinkosähkön tuotantoaan ja kiristää energiatehokkuuttaan entisestään. Vuoden 2025 loppuun mennessä viidenneksen Lidlin kiinteistöistä on määrä tuottaa uusiutuvaa energiaa itse. Energiansäästötoimin se tavoittelee 20 prosentin vähennystä vuosittaiseen energiankulutukseen 2025 mennessä. Vertailukohtana on vuoden 2016 kulutus.
Hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi vähähiilisyys on otettava huomioon kiinteistöjen rakentamisessa niin pitkälle kuin mahdollista. Tämän takia Lidl hakee kokemuksia puurakentamisesta. Se on aloittanut ensimmäisen puurakenteisen myymälänsä rakentamisen Riihimäelle. Myymälän teräsrakenteet on korvattu puulla betonilattiasta ylöspäin. Kaikki myymälän kantavat rakenteet ovat puuta, samoin myymälän julkisivu. Teräksen korvaaminen puulla pienentää rakentamisen hiilidioksidipäästöjä lähes neljänneksellä.
Tutustu Lidl Suomen vastuullisuusohjelmaan >>
Pääkuvassa Laukaan jakelukeskuksen aurinkopaneelit. Kuvat: Lidl Suomi.