Digitaalinen kauppa – täsmäisku osaamisvajeeseen
Yritysten tulevaisuuden näkymiin vaikuttaa vahvasti se, löytävätkö ne osaavaa työvoimaa. Myös kauppa joutuu kilpailemaan hyvistä työntekijöistä. Erityisen tärkeää on saada kaupan alalle tekijöitä, jotka pystyvät vastaamaan digitalisaation, automatisaation, tekoälyn ja alustatalouden haasteisiin.
Viime vuonna julkaistun palvelualojen osaamisbarometrin mukaan juuri edellä mainittuja ilmiöitä hyödyntämällä kaupalla on parhaat mahdollisuudet pärjätä myös jatkossa. Digitaalisen osaamisen merkitys korostuu, vaikka toki edelleen asiakaslähtöisyyttä ja ongelmanratkaisutaitoa sekä myynti- ja markkinointiosaamista tarvitaan. Lisäksi korostuvat ns. pehmeät taidot eli kyky muuntautua, halu oppia uutta ja sosiaaliset taidot.
Osaajabarometrista kävi ilmi, että yrityksillä on erityistä puutetta yliopistokoulutuksen saaneista osaajista. Varsinkaan kauppatieteellinen koulutus ei ole pysynyt jatkuvasti kehittyvän digitaalisen kaupan perässä. Tätä tulosta vahvisti myös yrityshaastatteluihin pohjautuva yliopistokoulutuksen kehittämistarveselvitys, jonka Kaupan liitto teki viime vuonna. Digitaalisen maailman sisältöjä toivottiin nykyistä vahvemmin osaksi yliopisto-opetusta.
Näiden tietojen pohjalta Kaupan liitto otti yhteyttä joukkoon kauppatieteen opetusta järjestäviä yliopistoja. Reilun vuoden aikana yhteisistä pohdinnoista syntyi jotain aivan uutta eli digitaalisen kaupan opintokokonaisuus. Yhdessä Itä-Suomen, Lappeenrannan, Jyväskylän, Oulun ja Tampereen yliopistojen kanssa käynnistettävä hanke tarjoaa kauan kaivatun väylän kaupan alan osaamisen vahvistamiseen suomalaisessa koulutuskentässä. Jokainen yliopisto tuo mukaan omaa luontaista osaamistaan ja hankkeen tukijana toimii lisäksi Helsingin kauppiaitten liitto.
Opiskelijat voivat aloittaa opinnot jo ensi syksynä ja ne suoritetaan etänä. Myös avoimen yliopiston väylää voi hyödyntää, joten opinnot palvelevat myös työelämässä olevien täydennyskoulutuksena.
Opintokokonaisuuden myötä opiskelija saa varsin kattavan kuvan digitaalisesta kaupasta ja kaupan toimialan merkittävästä murroksesta. Opintojaksoilla opiskelijat pääsevät perehtymään mm. hankintaan, logistiikkaan, asiakkaiden käyttäytymiseen ja digitaaliseen markkinointiin. Tavoitteena on, että heille muodostuu sekä teoreettinen että käytännön liiketoimintaan kytkeytyvä kaupan alan osaamispohja.
15.6. kerroimme tästä täsmäiskusta, jolla kauppa vastaa yhdessä yliopistojen kanssa alan osaamisvajeen kattamiseen. Olemme erittäin innoissamme uudesta opintoväylästä. Kauppa kukoistaa Suomessa jatkossakin vain, jos pysymme kehityksen etujoukoissa.
Tutustu Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuteen >>
Mari Kiviniemi työskentelee Kaupan liiton toimitusjohtajana.