Kyberturvallisuudesta huolehtiminen entistä tärkeämpää myös kaupoille
Kaupan alakaan ei ole kyberturvallisuuteen kohdistuvilta häiriöiltä ja uhkilta suojassa, vaan myös kauppojen on tärkeää kehittää varautumistaan niihin. Ukrainan sota on osaltaan lisännyt kyberuhkia myös Suomessa.
Muun muassa yrityksen sisäiset tietojärjestelmät, kuten toiminnanohjaus- ja tilausjärjestelmät sekä kaupan hyödyntämien maksujärjestelmien toiminta edellyttävät kyberturvallisuuden tietoista huomioimista. Jokaista yrityksen työntekijää koskettavat myös työasemien tietoturvakäytännöt, jotka osaltaan vaikuttavat yrityksen kybertoimintaympäristöön. Kyberturvallisuusasiantuntijoiden mukaan useat yrityksiin kohdistuneet tietoturvaloukkaukset on tehty nk. opportunistisesti satunnaisia haavoittuvuuksia hyödyntämällä. Lyhyesti sanottuna ne yritykset, jotka eivät tiedosta uhkia ja haavoittuvuuksia, joutuvat todennäköisemmin uhreiksi kuin sellaiset yritykset, jotka tekevät kyberturvallisuutensa ja tietoturvansa eteen töitä.
Mitä kauppojen kannattaisi tehdä kyberturvallisuutta osaltaan kehittääkseen? Traficomin Kyberturvallisuuskeskus on koonnut erikokoisille ja eri aloilla toimiville yrityksille selkeitä ohjeita mm. tietomurtojen torjunnasta. Yksinkertaisia toimenpiteitä ovat mm. pilvipohjaiseen Office 365 –ympäristöön kuuluvan Outlook -pilvisähköpostipalvelun tunnusten suojaaminen sekä henkilöstön kouluttaminen tietoturvan perusteisiin.
”Hyvin rakennettu kyberturvallisuus suojaa organisaation toimintakykyä ja varmistaa, että liiketoiminnassa voidaan hyödyntää digitaalisten palveluiden ja järjestelmien tarjoamia mahdollisuuksia” (Kyberturvallisuuskeskuksen Ohjeet ja oppaat organisaatioille ja yrityksille).
Lisätietoja:
Terhi Kuljukka-Rabb, johtava asiantuntija, Kaupan liitto
050 300 3263
terhi.kuljukka-rabb@kauppa.fi
Lähteet:
Kyberturvallisuuden sanasto – Turvallisuuskomitea
https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/
Kuva: 123rf