Ukraina

Kuluttajan kannattaa hallita useampia maksutapoja häiriötilanteiden varalta

Kauppa on keskeisesti riippuvainen toimivista maksujärjestelmistä sekä normaalitilanteessa että vakavissa häiriötilanteissa. Suomen Pankin 25.5. järjestämässä Maksufoorumissa syvennyttiin muun muassa maksamisen toimivuuden turvaamiseen häiriötilanteissa. Kuluttajan kannalta on oleellista, että lompakosta löytyy useampi maksukortti ja sopivasti käteistä.

Shokki paljastaa vahvimmat rakenteet

Hannu Krook
Kahdeskymmenesneljäs helmikuuta on päivä, joka ei unohdu. Innokkaana jääkiekkoilijana tapaan katsoa ensimmäiseksi aamulla teksti-tv:stä NHL-tulokset ja miten suomalaiset ovat pärjänneet. Tuona aamuna kiekko jäi syrjään. Seurasin järkyttyneenä silmille vyöryviä sotauutisia ja tajusin, ettei maailma ole enää entisensä.

Yritysten ja työntekijöiden hyväntekeväisyyslahjoitukset verotuksessa

Ukrainan sodan myötä Kaupan liittoon on tullut kyselyitä, mitä verotuksessa tulee ottaa huomioon, kun yritys tai sen työntekijä lahjoittaa rahaa tai tavaroita Unicefille, SPR:lle ja muille hyväntekeväisyysjärjestöille. Verotuksen näkökulmasta estettä lahjoituksille ei luonnollisestikaan ole, mutta tietyissä tilanteissa lahjoituksella on verovaikutuksia.  

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi