Muotialan yrittäjille räätälöity neuvontapalvelu tarjoaa maksutonta tukea liiketoiminnan kehittämiseksi
Kauppa elää murroksessa, ja koronapandemia on entisestään lisännyt monen erikoiskaupan haasteita etenkin muoti- ja kenkäalalla. Kaupan liiton jäsenliitto Fashion Finland tarjoaa uudella neuvontapalvelullaan työkaluja ja tukea muotialan yrittäjille. Matalan kynnyksen maksuttomalla toiminnalla halutaan auttaa muotikauppiaita kehittämään liiketoimintaansa, aikaansaamaan kasvua ja pääsemään haastavien aikojen yli.
Parin viime vuoden aikana koronapandemia on ravistellut rajusti pieniä erikoiskaupan toimijoita, kuten vaate- ja kenkäalaa Suomessa. Lisäksi kaupat elävät historiansa suurinta murrosta, kun esimerkiksi ostaminen ja markkinointitoimenpiteet siirtyvät yhä vahvemmin verkkoon. Myös arvot ohjaavat entistä enemmän kuluttajien toimintaa, ja asiakkaat ovat tietoisempia esimerkiksi eettisestä kuluttamisesta. Kaikki nämä muutokset vaikuttavat muotikauppiaiden arkeen.
Suomalaisen muotialan yhteisön Fashion Finlandin mukaan muotialan yrittäjät joutuvat valitettavan usein kohtaamaan yrittämisen haasteet ja alan muutokset yksin. Erityisesti yksin toimivat yrittäjät kaipaavat apua, tukea ja kumppania ideoiden pallotteluun ja liiketoiminnan kehittämiseen. Jäsenliittomme Fashion Finland tunnisti alan ja yrittäjien tarpeet. Syntyi idea neuvontapalvelusta, jonka avulla muotikauppa voidaan auttaa vaikeiden aikojen yli ja siivittää kasvuun.
Loppuvuodesta 2022 muotikauppiaita varten avattiin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu, jonka avulla tuetaan muotialan kasvua ja vauhditetaan muotialan yrittäjien liiketoimintaa. Tavoitteena on myös luoda Etelä-Suomeen uusia muotialan työpaikkoja. Hanketta tukevat Hämeen ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto.
Miten palvelu toimii ja mitä yrittäjä saa?
Neuvontapalvelu tarjoaa tukea ja apua pienille ja suurille eteläsuomalaisille muotialan yrittäjille maksutta. Apua on tarjolla monipuolisesti yrityksen ja yrittäjän tarpeiden ja toiveiden mukaan.
”Palvelumme ydintä on tarjota yrittäjille apua, josta on hyötyä pitkällä tähtäimellä. Haluamme olla helposti saavutettavissa ja auttaa alan toimijoita kokoon tai lähtökohtiin katsomatta. Reagoimme alan muutoksiin ja uudistamme yrityksen toimintaa sen asiakkaiden tarpeiden mukaisesti”, hankejohtaja Karri Jalkanen kertoo.
Muotikaupan muodonmuutos -palvelu kattaa neljä kategoriaa, jotka valikoituivat sekä yrittäjien toiveiden ja tarpeiden että alan kehityksen perusteella. Apua voi saada digitaaliseen kaupankäyntiin, eli esimerkiksi verkkokaupan kehittämiseen tai digitaaliseen markkinointiin, vastuullisuuden kehittämistyöhön, kasvuun ja kansainvälistymistoimenpiteisiin sekä rahoitukseen liittyen.
Käytännössä neuvontapalvelun asiakkaille tarjotaan asiantuntijoiden apu, näkemys ja ammattitaito. Yrittäjät saavat toiveidensa mukaan konkreettisia neuvoja ja apua ideointiin sekä liiketoiminnan kirkastamiseen ja kehitystyöhön.
Kaikki neuvontapalvelun jäsenet saavat mahdollisuuden käydä haasteita läpi asiantuntijoiden kanssa myös tapaamisten merkeissä. Asiantuntijoiden tapaamisten lisäksi palvelun jäsenille järjestetään tapahtumia ja koulutuksia, joissa on mahdollisuus verkostoitua ja oppia. Kaikki osallistujat saavat myös pääsyn portaaliin, josta löytyy kattavasti oppimateriaalia liiketoiminnan kehittämiseksi. Materiaaleja voi selata juuri silloin kuin yrittäjälle itselleen parhaiten sopii.
”Tähän mennessä olemme tarkistaneet tuotteiden hinnoittelua, auttaneet liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, antaneet konkreettisia kehitysideoita verkkokaupan kehittämiseen, auttaneet yrittäjää valmistautumaan sijoittajatapaamiseen ja kirkastaneet brändien viestintää ja sisältöjä kohderyhmälle sopivammaksi muutamia esimerkkejä mainitakseni”, Jalkanen luettelee.
”Kiitosta olemme saaneet paitsi konkreettisista neuvoistamme, myös ylipäätään siitä, että yrittäjä saa ulkopuolisen näkemyksiä omasta toiminnasta ja tilaisuuden puhua ajatuksistaan ja haasteistaan ääneen”, hän jatkaa.
Muotikauppiaiden auttaminen on koko kaupan alan etu
Pelkästään Uudenmaan alueella muotikauppa työllistää 13 000 henkeä ja alueella on noin 800 muotialan yritystä. Tarpeet, tavoitteet ja haasteet ovat yrityskohtaisia, mutta alaa yhdistää potentiaali kasvaa ja kehittyä entisestään.
”Meillä on vilpitön halu tarjota yrittäjille konkreettista apua ja kasvattaa yritysten muutosvalmiutta. Projekti on merkittävä sekä muotikauppiaille että yhteiskunnalle, sillä ala on merkittävä työllistäjä Suomessa. Muotikauppaan ja -kauppiaisiin panostamalla voimme luoda lisää työpaikkoja Suomeen. Lisäksi muoti on merkittävä osa kulttuuria ja koko Suomen tunnettuutta ja brändiä”, Jalkanen tiivistää.
Muotikauppias, tutustu Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalveluun tarkemmin osoitteessa ja ilmoittaudu mukaan! Muotikaupan muodonmuutos | Fashion Finland (fafi.fi)
Kuvat: 123rf ja Fashion Finland