Nämä viisi avaintrendiä muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina
Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen tuore raportti* tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina. Raportissa päivittäistavarakaupan markkinatilanteen ennakoitiin joka tapauksessa heikentyvän vuonna 2022, vaikka raporttia laadittaessa ei vielä tiedetty Ukrainan sodasta tai sen vaikutuksista yleiseen hintakehitykseen.
Raportin ennuste perustui koronapandemian jälkeiseen myynnin supistumiseen, hintapaineisiin sekä muun muassa kiristyneeseen kilpailuun verkkokauppamarkkinoilla. Inflaatio oli jo luomassa todellisia haasteita päivittäistavarakaupalle Euroopassa. Venäjän joukkojen hyökättyä Ukrainaan tilanne on vaikeutunut entisestään ja lisää kuluttajahintoihin kohdistuvaa painetta lähivuosina.
Alla on listattu avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina:
- Voittomarginaaleihin kohdistuu kova paine, koska kustannukset nousevat ja kuluttajien ostovoima supistuu. Tällöin kotitaloudet etsivät halvempia vaihtoehtoja ja kampanja-alennuksia.
- Kysyntä polarisoituu, koska varakkaammat kuluttajat ostavat edelleen terveellisiä, kestäviä ja premium-tuotteita, mutta heikomman tulotason omaavat kuluttajat hakevat edullisempia vaihtoehtoja.
- Verkkokaupan kasvu hidastuu ja sen tarjooma erilaistuu, koska kuluttajat tekevät verkko-ostoksensa yhä useammasta erilaisesta verkkokaupasta, joilla on uudentyyppisiä tarjouksia.
- Kaupan ala etsii uusia tapoja saavuttaa taloudellista hyötyä ydinliiketoiminnastaan kehittyneen analytiikan ja tekoälyn avulla tai kehittämällä uusia tulonlähteitä (esimerkiksi hyödyntämällä kanta-asiakasdataa mainostilan myynnissä)
- Taidot ja kyvykkyydet ovat entistä suurempi haaste, koska liiketoiminta (esimerkiksi digitalisaatio ja muutos kestävämpään liiketoimintaan) vaatii uudenlaisia taitoja.
The State of Grocery Retail 2022 -raportin laatineen konsulttiyritys McKinseyn johtaja Daniel Läubli uskoo, että pandemiasta hyvin selvinneillä eurooppalaisella päivittäistavarakaupalla on edessään hankala vuosi. Hänen mukaansa inflaatiopaine, hintojen alttius muutoksille sekä lisääntyvä kilpailu voivat kumota tähän asti vallinneet positiiviset trendit.
”Toisaalta nämä muutokset ovat myös mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat toimia rohkeasti ja jatkavat panostamista kaupan omien merkkien hyvään valikoimaan, verkkokauppaan, uusiin tulonlähteisiin, terveellisiin ja kestäviin tuotteisiin sekä ihmisiin”, Läubli rohkaisee.
Myös EuroCommercen pääjohtaja Christel Delberghe toteaa kaupan olevan uusien haasteiden edessä. Haasteet johtuvat energian hinnannoususta, omia kustannuksiaan kaupan portaalle siirtämään pyrkivistä tavarantoimittajista sekä tiettyjen tuotteiden toimitushäiriöistä.
”Kaupan alan on löydettävä keinot, joilla investoida ja pysyä kilpailukykyisinä”, Delberghe kiteyttää.
Suomessa päivittäistavarakaupan myynti ei kasva − kuluttajien ostoskoriin halvempia tuotteita
Kaupan liiton mukaan Suomessa päivittäistavarakaupan kasvu perustui jo viime vuonna lähes pelkästään kustannusten ja sitä kautta hintojen nousulle; todellinen myynti ei kasvanut juuri ollenkaan. Tämä kehitys tulee näkymään tänä vuonna erityisen voimakkaasti. Ostovoiman leikkautuminen ja kustannusten nousu – varsinkin elintarvikkeissa ja logistiikassa – muokkaavat kuluttajien ostoskorin rakennetta halvempiin tuotteisiin.
”Tämä heijastuu myös ruoan verkkokauppaan, jonka kasvu hidastuu selvästi. Ruoan verkkokauppa ei aina ole halvin vaihtoehto varsinkin, jos kuljetuskustannukset ja toimitusmaksut nousevat, ja osa kuluttajista voi siirtää asiointiaan takaisin fyysisiin myymälöihin”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kuvailee Suomen tilannetta.
”Mielenkiintoista on, miten tämä näkyy ravintolaruoan kuljetuspalveluissa. Siirretäänkö kohoavat kuljetuskustannukset sellaisenaan toimitusmaksuihin asiakkaille, jolloin aterian kotiin tilaamisesta voi tulla liian kallista, vai joutuvatko ravintolat kompensoimaan kallistuvia maksuja kuljetusyrityksille”, Kurjenoja jatkaa.
Joka tapauksessa kustannusten nousu tulee hidastamaan myös ravintola-annosten kotiinkuljetuspalveluiden kasvua.
*Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen 31.3. julkaisema Navigating the Market Headwinds – The State of Grocery Retail 2022 -raportti tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina.
Navigating the Market Headwinds – The State of Grocery Retail -raportti perustuu 60 eurooppalaisen päivittäistavarakauppa-alalla toimivan yrityksen toimitusjohtajan haastatteluun sekä yli 12 000 kuluttajalle tehtyyn kyselyyn yhdeksässä Euroopan eri maassa.
Kyseinen raportti on toinen raporttisarjassa, jonka tavoitteena on tarkastella päivittäistavarakaupan nykytilaa ja tulevaisuutta. Raportti perustuu tutkimuksiin, jotka tehtiin ennen Ukrainan sodan alkamista, joten sen sisällössä ei oteta huomioon sodan nykyisiä ja tulevia vaikutuksia.
Navigating the Market Headwinds – The State of Grocery Retail 2022 -raportin voi ladata täältä.
Kuva: 123RF