Vähittäiskauppa tavoittelee viime kesän kasvulukuja – myyntiin vauhtia kesäkampanjoilla
Monilla aloilla kauppa käy nyt kiivaasti, kun pandemia-ajan rajoitukset ovat hellittäneet. Päivittäistavarakaupassa kesäsesonki osuu kesä-heinäkuulle, juhannuksen ja lomailukauden aikaan, erikoiskaupassa taas myyntihuiput vaihtelevat aloittain. Kaupan kesäsesongin kasvu voi yltää viime kesän lukuihin, mutta kasvu nojaa inflaation vuoksi nyt kustannusten ja hintojen nousuun.
Vähittäiskaupan kesäsesonkia on kaksi vuotta vietetty pandemian pyörteissä, ja nyt kesäsesonkiin vaikuttavat pandemian rajoitteista vapautuminen sekä kiihtyvän inflaation, kutistuvan ostovoiman ja Ukrainan sodan luoma epävarmuus. Kylmä kevät aiheuttaa ylimääräistä päänsärkyä joillakin aloilla ja toisia painavat ongelmat tuotesaatavuudessa.
”Yksittäisten tuotteiden saatavuusongelmia on lähes joka alalla, mutta eniten niistä kärsivät urheilukauppa, rautakauppa ja kodintekniikan kauppa”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.
Urheilukaupan kesäsesonki alkaa yleensä pyöräilykauden myötä jo huhtikuussa ja kestää aina elokuulle koulujen ja opiskelujen alkuun. Kylmä kevät ja esimerkiksi polkupyörien varaosien ja sähköpyörien saatavuus ovat hidastaneet urheilukaupan sesongin alkua tänä vuonna.
Muotikaupan eli vaatteiden, kenkien ja asusteiden sesonki käynnistyy yleensä toukokuussa ja kestää alennusmyyntien siivittämänä heinäkuulle. Viileästä keväästä huolimatta muotikaupan tämän vuoden kesäsesonkia ovat pandemiakesiin verrattuna vauhdittaneet yleistynyt lähityö, vapaa-ajan liikkuminen ja erilaiset juhlat ja tapahtumat.
Rautakaupassa myynnin huippuaikaa vietetään touko-kesäkuussa, mutta sesonki jatkuu vilkkaana pitkälle syksyyn asti. Puutarha-alalla ja kukkakaupoissa touko-kesäkuu on myynnin vilkkainta aikaa, ja suuri osa vuoden tuloksesta tehdään tuolloin.
”Kylmä kevät ja alkukesä voivatkin olla haastavia puutarha-alan erikoiskaupalle”, Kurjenoja pelkää.
Kauppa hakee vauhtia tarjouksilla ja kesäkampanjoilla
Heinäkuussa kesäkalusteiden hankinnat ja loma-asuntojen sisustaminen luovat sisustus- ja huonekalualalle lisämyyntiä. Sesonki jatkuu elokuulle, kun koulujen ja opintojen alku ohjaavat asiakkaita huonekalukauppoihin. Sisustusalan toinen sesonki käynnistyy loka-marraskuun vaihteessa, kun koteja aletaan valmistella joulua varten.
Päivittäistavarakaupan kesäsesonki ajoittuu kesä-heinäkuun juhla-, grillaus- ja lomakauteen.
”Tämän vuoden kesäsesonkia todennäköisesti vauhdittavat aiempaa useammat tarjouskampanjat, joilla kaupat kilpailevat inflaatiota tuskailevista asiakkaista”, Kurjenoja ennakoi.
Kaiken kaikkiaan suomalaiset kuluttivat viime touko-elokuussa vähittäiskauppaan kotimaassa yhteensä lähes 19 miljardia euroa arvonlisäveroineen. Keskimäärin jokainen vähintään 15-vuotias suomalainen osti noin 4000 eurolla vähittäiskaupan tuotteita kotimaasta neljän kuukauden aikana. Kesäsesongin myynti kasvoi noin viisi prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
”Tänä vuonna kesäsesongin kasvu voi yltää viime vuoden lukuihin, mutta toisin kuin viime vuonna, kasvu nojaa nyt täysin kustannusten ja hintojen nousuun”, Kurjenoja arvioi.
Lisätiedot: Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Jaana Kurjenoja on tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostitse virka-aikana perjantaihin 17.6.2022 asti.