Osaamisen kehittämisellä kohti muuttuvia tarpeita
Kaupan alalla osaamistarpeet ovat muutoksessa. Uutta osaamista edellytetään jatkuvasti, muutokseen vastaamiseksi kaupan alan yrityksissä tulee kiinnittää erityishuomiota työntekijöiden osaamisen kehittämiseen ja päivittämiseen. Tähän oppilaitokset tarjoavat erinomaisen väylän, esimerkiksi juuri yrityksille räätälöidyillä koulutuksillaan.
Keväällä toteutetun Palvelualojen osaajabarometrin mukaan kaupan yritykset arvioivat digitalisaation ja väestön ikääntymisen muuttavan toimintaympäristöä voimakkaimmin. Tukkukaupassa tärkeimmiksi toimintaympäristöä muuttaviksi trendeiksi nostettiin digitalisaation lisäksi vihreä siirtymä ja ilmastonmuutos. Vähittäiskaupassa puolestaan digitalisaation ja väestön ikääntymisen rinnalle nousi kaupungistuminen.
Toimintaympäristön muutokset kasvattavat uuden osaamisen tarvetta. Kaupan yritykset arvioivat, että yrityksissä tarvitaan tulevaisuudessa erityisesti myyntiosaamista. Lisäksi myös asiakaspalvelutaitojen arvioidaan korostuvan alalla entisestään. Kasvava digitaalinen kauppa tarvitsee myynnin ja asiakaspalvelun osaamista kanavasta riippumatta. Myyntiä ja laadukasta asiakaspalvelua täytyy pystyä toteuttamaan myös esimerkiksi verkon kautta, sillä kaupan tulee jatkossakin palvella siellä, missä asiakkaat ovat.
Oppilaitokset tarjoavat yrityksille erinomaisen väylän osaamisen päivittämiseen muuttuviin tarpeisiin vastaamiseksi. Syksyn PK-yritysbarometrin mukaan puolet vastanneista kaupan yrityksistä on kehittänyt henkilöstön osaamista koulutuksilla. Koulutusten hyödyntämisessä on siis vielä tilaa parannukselle. Eri koulutustasojen kanssa tehty oppilaitosyhteistyö mahdollistaa yritysten tarpeisiin suunniteltujen koulutusten suunnittelun ja toteutuksen ketterästi yrityksen toimintatapoihin sovitetusti.
”Oppilaitokset tarjoavat yrityksille erinomaisen väylän osaamisen päivittämiseen muuttuviin tarpeisiin vastaamiseksi.”
Useat yritykset ovat kamppailleet kaupan toimialan myllerryksessä osaajapulan kanssa ja osaamisen kehittämisestä onkin tullut tärkeä osa toimintaa. Moni työntekijä sekä -hakija arvostaa mahdollisuutta kouluttautua työn ohella, ja yritykselle se on oivallinen tapa sitouttaa henkilöstöä. Mitä enemmän yksilö kehittyy, sitä enemmän yrityskin voi kehittyä. Hyvinvoiva ja osaava työyhteisö pystyy tuottamaan erinomaisia asiakaskokemuksia ja se näkyy yleensä myös yrityksen kannattavuudessa.
Työyhteisöjen muuttuessa yhä monimuotoisemmiksi ja -kulttuurisemmiksi, esihenkilötyön ja johtamisen merkitys korostuvat. Samassa työpaikassa on usein tänä päivänä eri kulttuuritaustoja ja sukupolvia edustavia ihmisiä, joilla on erilaisia ajatuksia työn tekemisestä ja sen merkityksestä. Samaan aikaan digitalisaatio ja sen mukanaan tuomat muutokset mahdollistavat ja toisaalta haastavat esimerkiksi työtehtävään perehdytystä ja sen käytänteitä. Ajan ilmiönä lisähaastetta luo myös se, että moni työskentelee työtehtävien salliessa entistä enemmän etänä. Siksi onkin tärkeää, että osaamista kehitetään organisaation jokaisella tasolla, eikä vain työsuhteen alkutaipaleella.
Koronapandemia siirsi opintoja verkkoon, ja etäopiskelusta tuli arkea. Tämä tarkoittaa yksilön kannalta yhä monimuotoisempaa opiskelua ja valinnanmahdollisuuksia: koulutuksia ei olla sidottu vain yhteen toteutustapaan, vaan tutkintokoulutuksen sisällöt, painopisteet ja suoritustavat räätälöidään toiveiden ja tarpeen mukaan. Monimuoto- ja hybriditoteutuksissa opiskelija pääsee kokemaan opiskelun iloa sekä paikan päällä että etäopintoina. Opiskelu verkossa on vastuullista ja aikaa säästävää, kun ihmisten ei tarvitse kulkea matkojen päähän – opiskella voi missä päin Suomea tahansa. Kun koulutus on oikeasti verkkoon räätälöityä, se on myös vuorovaikutteista ja monipuolista.
”Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen puolella jopa 80 prosenttia opiskelusta tapahtuu omilla työpaikoilla ja tehtävät ovat suoraan sidoksissa työelämään.”
Mercuria Pron koulutusmaailmassa opiskelijalle muodostuu omannäköinen opintopolku, jota on mahdollista kulkea omien aikataulujen mukaan ja työn ohella. Liiketoiminnan ja johtamisen koulutuksissa tärkeintä antia ovat konkreettiset työkalut oman osaamisen ja työpaikan arjen kehittämiseen. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen puolella jopa 80 prosenttia opiskelusta tapahtuu omilla työpaikoilla ja tehtävät ovat suoraan sidoksissa työelämään. Opinnoissa ratkotaan aitoja työelämän haasteita yhdessä huippukouluttajien ja muiden opiskelijoiden kanssa.
Minttu Kilpinen on aikuiskoulutusta tarjoavan Mercuria Pron koulutusjohtaja ja Moona Naakka on Kaupan liiton koulutusasiantuntija.
Lähteet:
Palvelualojen osaajabarometri: https://kauppa.fi/uutishuone/2022/06/10/kaupan-yrityksissa-pulaa-osaajista-digitalisaatio-muuttaa-tehtavien-luonnetta/
PK-yritysbarometri: https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2022/09/sy_pk_barometri_syksy2022.pdf