Muotikaupan vastuullisuuden monet kasvot
Mielikuvaa globaalista muotikaupasta leimaavat ympäristön kuormitus, jätemäärät ja haastavat tuotannon olosuhteet. Suomessa yhä useampi muotialan yrittäjä pitää vastuullisuutta yritystoiminnan ensisijaisena lähtökohtana ja haluaa tehdä kestävämpiä valintoja monesta eri näkökulmasta.
Muotikauppiaat ovat osoittaneet luovuutensa myös vastuullisuuden saralla. Suomalaiset muotiyrittäjät tekevät monipuolisesti tekoja vastuullisuuden eteen.
Lähellä ja vähemmän
Suomalaiset muotialan yrittäjät panostavat yhä enemmän vaatteiden tuottamiseen lähellä, vaikka se voi tarkoittaa korkeampia hintoja tuotteelle. Lähellä tuotetun vaatteen valmistusta ja tuotanto-olosuhteita on kuitenkin mahdollista seurata ja siten saada tieto siitä, miten, missä ja erityisesti millaisissa olosuhteissa vaatteet oikeasti tehdään. Tiedon avulla varmistetaan, että palkka ja työntekijän oikeudet toteutuvat. Lähempänä valmistettavien tuotteiden myötä myös kuljetuksen aiheuttama ympäristökuormitus vähenee.
Yhä useammat brändit hyödyntävät myös ennakkotilaustuotantoa, jonka ansiosta vaatteista ei kerry varastoittain ylimääräisiä kappaleita. Vaatetta saattaa joutua odottamaan hieman totuttua kauemmin, mutta hyödyt voittavat pienen odottamisen, kertoo vastuullista katumuotia valmistavan Justudiosin Vilma Uuttu.
”Asiakaskunta vaikuttaa paljon siihen, miten vaatteen odottamiseen suhtaudutaan. Mielestäni jo nyt asenteet odottelua kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmäksi, ja se kannustaa kasvattamaan toimintaa. Haluan luoda brändin, joka kehittyy asiakkaiden mukana ja kannustaa muutokseen.”
Tällä hetkellä Justudiosin tuotannosta noin puolet toteutetaan ennakkotilauksena, ja tulevaisuudessa ennakkotilaustuotannon osuutta on tarkoitus laajentaa. Tavoitteena on siirtyä lopulta täysin ennakkotilaustuotantoon.
Rakastettu vaate on vastuullinen vaate
Parhaillaan EU:ssa valmistellaan tekstiilistrategiaa, jonka on tarkoitus muun muassa pidentää vaatteiden elinkaarta. Myös yrittäjät haluavat tuotteilleen mahdollisimman monta käyttökertaa. Siitä osoituksena yhä useampi yrittäjä tarjoaa verkkosivuillaan tai myymälöissään mahdollisuutta jättää sieltä ostetut vaatteet myyntiin second hand -henkeen.
”On tavallista, että käyttäjän tyyli, koko ja tarpeet vaihtuvat elämäntilanteiden mukaan. Siksi on tarpeen luoda ratkaisuja, joiden avulla tuotteen käyttökertoja saadaan kasvatettua”, kertoo Patinuus-verkkokaupan yrittäjä Viivi Botta.
Botta on täydentänyt vastikään yrityksensä verkkosivuja second hand -osiolla. Valikoimassa on saman brändin tuotteita, joita myydään verkkokaupassa myös uutena. Toiminta onkin samalla vakuutus myytävien tuotteiden laadusta.
”Kun otan tuotteita takaisin myyntiin, osoitan, että tuotteet kestävät aikaa ja käyttöä”, Botta kuvailee.
Sosiaalisen vastuun kantamista
Helsinkiläinen design-nahkakoruja valmistava Viaminnet haluaa edistää osatyökykyisten ja esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten henkilöiden työllistämistä. Tästä syystä brändin nahkakorvakorut leikataan Iiris Pro -työkeskuksessa, joka tarjoaa erilaisia tuetun työn mahdollisuuksia.
”Iiris Pron toimipaikka sijaitsee lähellä Viaminnet-showroomia, joten pääsen tervehtimään työntekijöitä usein. Säännölliset vierailut ovat osoittaneet, että Iiris Pron tarjoama työ on siellä työskenteleville tärkeä ja mieluisa osa arkea”, kertoo Viaminnet-brändin toimitusjohtaja Minna Muhonen.
Toisenlainen esimerkki yhteiskuntavastuusta on Afect-brändin toteuttama lahjoitus hyväntekeväisyyteen. Yritys lahjoittaa säännöllisesti tuotteidensa voitoista 6 prosenttia vaihtuvaan hyväntekeväisyyskohteeseen.
Kohti yhä vastuullisempaa muotikauppaa
Muuttuviin vastuullisuuden vaatimuksiin ja yrityksen vastuullisuustekoihin on mahdollista saada apua, tukea ja ulkopuolisen näkökulmaa Fashion Finland Ry:n maksuttoman Muotikaupan muodonmuutos -hankkeen avulla. Asiantuntijoiden tuella voidaan esimerkiksi kehittää vastuullisuustoimia tai paneutua vastuullisuusviestintään. Muotikaupan muodonmuutos | Fashion Finland (fafi.fi).
”Yrityksen tulisi aina määritellä, mitä vastuullisuus juuri heidän yrityksessään tarkoittaa. Kun vastuullisuuden määritelmä ja tavoitteet on kirkastettu, on toimia mahdollista tehdä uskottavasti ja vaikuttavasti. Esimerkit osoittavat, että vastuullisuustoimenpiteisiin on monia tapoja”, sanoo Muotikaupan muodonmuutos -hankkeen vastuullisuusasiantuntija Aino Kuusava.