Yhteistyöllä varmistetaan yritysten riittävä osaaminen nyt ja tulevaisuudessa
Muuttuvassa maailmassa sekä yritykset että työntekijät pitävät osaamisen kehittämistä avainasiana. Yritykset voivat vahvistaa työntekijöidensä osaamista esimerkiksi yhdessä oppilaitosten kanssa. Hyötynä on tuolloin se, että toteutuksen tavat muotoillaan yhdessä kullekin sopiviksi. Käytännön esimerkit kertovat onnistumisista.
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen tuoreet tutkimustulokset kertovat, mitä työikäiset ihmiset ajattelevat jatkuvasta oppimisesta. Valtaosa vastanneista pitää uuden oppimista tärkeänä ja luottaa siihen, että pystyy kehittämään osaamistaan, jos työelämän vaatimukset muuttuvat. Tämä on myönteinen viesti tulevaisuuden työelämälle.
Lähes puolet 20–69-vuotiaista vastanneista on pyrkinyt elämänsä aikana osallistumaan erittäin tai melko aktiivisesti kursseille ja erilaisiin koulutuksiin. Keskeiset syyt kursseille osallistumattomuudelle ovat puolestaan liittyneet siihen, että uusia asioita on opeteltu muulla tavoin kuin koulutukseen osallistumalla, kursseja ja koulutuksia ei ole koettu tarpeellisiksi tai ettei itselle sopivia kursseja tai koulutuksia ole löytynyt.
“Tulokset osoittavat sen, että osaamisen kehittämistä pidetään tärkeänä.”
Tulokset osoittavat sen, että osaamisen kehittämistä pidetään tärkeänä. Oppilaitosyhteistyönä tehtävässä osaamisen kehittämisessä hyötynä on, että toteutuksen tavat muotoillaan yhdessä. Koulutuksiin voi sisällyttää niin ajasta kuin paikastakin riippumatonta opetusta, perinteisempää ryhmäopetusta tai työelämässä oppimista. On hyvä muistaa, että osaamista voi kehittää kokonaisten tutkintojen sijaan myös tutkintoja pienemmillä kokonaisuuksilla. Tapoja osaamisen kehittämiseen on siis monia.
”Yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän tulevaisuuteen katsovaa ja ennakoivaa asennetta.”
Valtioneuvoston julkaisema kaupan tulevaisuusselonteko (2022) arvioi jatkuvan oppimisen korostuvan tulevaisuuden kaupan alalla. Alalla työskentelevien tulee siis päivittää osaamistaan jatkuvasti työnteon ohella. Kaupan yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän tulevaisuuteen katsovaa ja ennakoivaa asennetta. Toimialalla tarvittavan osaamisen ennakointi on kriittistä, jotta yrityksessä voidaan tunnistaa työntekijöiden sen hetkinen osaaminen ja suunnitella tulevaisuudessa tarvittavan osaamisen kehittämisen keinot.
Toisaalta työnantajilta vaaditaan tulevaisuuteen katsovan ja ennakoivan asenteen lisäksi kokonaisvaltaista tukea ja innostamista osaamisen kehittämiseen.
Mercuria kauppaoppilaitos ja Mercuria Pro tekevät konkreettista yhteistyötä kaupan alan työelämän muutosten eteen. Tuoreita esimerkkejä onnistuneesta osaamisen kehittämiseen liittyvästä yhteistyöstä löytyy eri kaupan toimialoilta Kaupan liiton jäsenyrityksistä.
”Käytännön esimerkit kertovat onnistuneesta yhteistyöstä osaamisen kehittämisen eteen.”
Tokmannilla on panostettu jo pitkään esihenkilörooliin kasvamiseen, esihenkilönä toimimiseen ja esihenkilön viestintään lähiesimiestyön ammattitutkinnon kautta. Yhteistyö tutkinnon kehittämisessä alkoi jo ennen tutkinnon virallistamista, voidaan siis puhua jo hyvin pitkäaikaisesta oppilaitosyhteistyöstä. Esihenkilötyön lisäksi opiskelijoiden osaaminen on kehittynyt kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen tuottamisessa ja ymmärryksessä eri kanavien merkityksestä asiakaspolulla. Tokmannille räätälöityihin kokonaisuuksiin on sisällytetty myös vuorovaikutusanalyysi, jonka kautta osallistujat oppivat ymmärtämään erilaisia toimintatapoja. Opinnoissa on paneuduttu myös myymälän visuaalisen ilmeen ja myymäläkuntoisuuden tärkeyteen, monet osallistujien kehittämisprojektit ovat liittyneet juuri näihin teemoihin ja osa projektien tuotoksista on jalkautettu jopa koko ketjun käyttöön valtakunnallisesti.
Ahlsellilla puolestaan on tartuttu hiljattain johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon koulutusohjelman kautta myynnin ja asiakkuuksien johtamisen sekä tuloksellisen liiketoiminnan teemoihin. Osaamista kehitetään myös oman työn johtamisessa, johtamisviestinnässä, ja osaamisen johtamisessa asiantuntijatehtävien viitekehyksestä. Tutkintoa täydentää työnohjauskokonaisuus, jossa pureudutaan ryhmän keskuudesta nousseisiin johtamishaasteisiin, kuten etäjohtamiseen ja oman ajankäytön hallintaan. Kokonaisuus toteutettiin hybridiopintoina, joita täydensi pienryhmissä tehtävä työnohjaus.
HOK-Elannossa yhteistyötä on tehty tiiviisti esimerkiksi liiketoiminnan perustutkintoihin ja siihen sisältyvien taloushallinnon, asiakaspalvelun ja myynnin opintojen parissa. Yhteistyössä on panostettu merkittävästi opiskelijoiden henkilökohtaistamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että osan tutkinnosta on voinut suorittaa HOK-Elannossa omassa työtehtävässä ja jatkaa näyttöjä, esimerkiksi taloushallinnon osalta, jossakin toisessa yrityksessä. Liiketoiminnan ammattitutkinnon puolella osallistujien osaaminen on kehittynyt esimerkiksi monikanavaisen asiakaspalvelun sekä palvelumuotoilun teemoissa.
Kaupan liitto kannustaa yrityksiä panostamaan entistä tiiviimpään ja pitkäaikaisen oppilaitosyhteistyön rakentamiseen.
Moona Naakka on Kaupan liiton koulutusasiantuntija.
Kaupan liitto on Mercuria kauppaoppilaitoksen avainkumppani.
Lähteet
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen tutkimus, 1/2023.
Valtioneuvoston kaupan tulevaisuusselonteko, 12/2022.
Lue myös:
Osaamisen kehittämisellä kohti muuttuvia tarpeita
Yhdessä oppilaitosten kanssa kohti parempaa kaupan alan työelämää