Saavutettavuusvaatimukset ulottuvat myös verkkokauppoihin kesäkuusta 2025 lähtien
Digipalvelulaki laajenee koskemaan uusia palveluja, kuten kuluttajille tarkoitettuja verkkokauppoja, sähkökirjoja ja audiovisuaalisia sisältöpalveluita 28.6.2025 alkaen. Laki pureutuu erityisesti digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimuksiin. Palveluntarjoajia kehotetaan selvittämään, kuuluuko oma palvelu vaatimusten piiriin ja valmistautumaan vaatimusten soveltamiseen hyvissä ajoin.
EU:n saavutettavuusdirektiiviin perustuva laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) eli digipalvelulaki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Laki velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia, mikä puolestaan edistää ihmisten yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Digipalvelulaki laajenee EU:n esteettömyysdirektiivin täytäntöönpanon myötä koskemaan uusia palveluita 28.6.2025 alkaen. Näitä uusia palveluita ovat mm. kuluttajille tarkoitetut verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.
Digipalvelulaki laajenee koskemaan myös verkkokauppoja – ei kuitenkaan mikroyrityksiä
Kaupan alalla toimivien kannattaa huomioida, että digipalvelulaki laajenee koskemaan verkkokauppoja. Verkkokaupalla laissa tarkoitetaan verkkosivustolla tai mobiilisovelluksessa olevaa sähköistä kauppaa, jossa kuluttaja voi tehdä etänä sopimuksia palvelujen tai tuotteiden hankkimiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa siis verkkokauppoja, joissa kuluttaja voi ostaa palveluja ja tuotteita verkon välityksellä. Myös verkkosivustojen ja -kauppojen chatbotit sekä asiakasportaalit kuuluvat yleensä saavutettavuusvaatimusten piiriin.
On kuitenkin huomattava, että laki ei velvoita mikroyrityksiä. Mikroyrityksellä tarkoitetaan yrityksiä, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai joiden vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.
”Mikroyrityksen kannattaa kuitenkin mahdollisuuksien mukaan tarjota palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti”, toteaa Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio.
”Vaatimukset alkavat lisäksi koskea esimerkiksi verkkokauppaa heti, kun se kasvaa mikroyrityksestä pienyritykseksi, koska laissa ei ole asetettu siirtymäaikaa. Siksi niistä on syytä olla tietoinen jo etukäteen”, Kallio täsmentää.
Digipalveluiden on täytettävä yleiset saavutettavuusvaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset
Digipalvelulaki sisältää kolme keskeistä vaatimusta, jotka sen piiriin kuuluvien digipalvelujen – eli verkkosivustojen ja mobiilisovellusten – tulee täyttää:
- Palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset.
- Palvelun ja sen sisältöjen saavutettavuus tulee arvioida, ja saavutettavuuden tila ja sen mahdolliset puutteet esitellä saavutettavuusselosteessa.
- Palvelun tulee sisältää sähköinen palautekanava käyttäjille saavutettavuuspalautteen jättämistä varten. Palautteeseen tulee vastata 14 päivässä.
Verkkokauppoja koskeva lisävaatimus on, että palveluntarjoajan on annettava tietoa verkkokaupassaan olevien tuotteiden ja palvelujen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, jos kyseisistä tuotteista ja palveluista vastuussa oleva talouden toimija, esimerkiksi valmistaja tai maahantuoja, on toimittanut nämä tiedot.
Verkkokauppapalveluiden saavutettavuudessa voi ilmetä epäkohtia esimerkiksi yrityksen tekemässä saavutettavuusarvioinnissa tai saavutettavuuspalautteen kautta. Mahdollisten puutteiden korjaamiselle ei aseteta suoraan laissa määräaikoja, mutta korjauksiin on syytä ryhtyä kohtuullisessa ajassa, koska myös viranomainen voi tätä vaatia.
Digipalvelulain muutosten siirtymäaika ja mahdollisuus poiketa vaatimuksista
Uusien digipalvelulain soveltamisalaan tulevien palvelujen pitää olla alkuperäisten saavutettavuusvaatimusten ja palvelukohtaisten lisävaatimusten mukaisia muutamin poikkeuksin siirtymäajan jälkeen eli 28.6.2025 lähtien.
”Yritys voi poiketa digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksista vain, jos se pystyy osoittamaan, että saavutettavuusvaatimusten noudattaminen aiheuttaa digitaaliselle palvelulle kohtuuttoman rasitteen. Tämä vaatii saavutettavuusarvioinnin tekemistä laissa sanotulla tavalla, pelkkä oma tuntuma ei riitä”, Kallio alleviivaa.
Verkkokauppatoimija, valmistaudu vaatimuksiin hyvissä ajoin
Lakia valvova viranomainen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, kehottaa lain soveltamisalaan tulevia palveluntarjoajia valmistautumaan uusien vaatimusten soveltamiseen hyvissä ajoin. Aluksi on syytä selvittää, kuuluuko oma palvelu lain soveltamisalaan, ja jos kuuluu, on tärkeää tutustua lain vaatimuksiin ja velvoitteisiin.
Toimijoiden on tärkeää muodostaa itselleen hyvä käsitys palvelunsa saavutettavuuden tilasta. Sen selvittämisen eli ns. saavutettavuusarvioinnin voi tehdä joko itse tai teettää sen ulkopuolisella auditoijalla.
Jos palvelun saavutettavuutta on haastavaa toteuttaa vaatimusten mukaiseksi, voi Etelä-Suomen aluehallintoviranomaiselta hakea poikkeusta. Poikkeuksen hakemisessa kannattaa kuitenkin olla hyvissä ajoin liikkeellä ennen soveltamisen määräaikaa 28.6.2025.
Hyödyllistä tietoa digipalvelulaista löytyy Etelä-Suomen aluehallintoviraston Saavutettavuusvaatimukset.fi-verkkopalvelusta:
Tietoa verkkosivustojen saavutettavuusvaatimuksista >
Työkalu saavutettavuusselosteen täyttämiseen >
Kuva: 123rf.com