Keskustan elinvoimaisuus rakentuu yhteisöllisyyden kautta
Helsingin ydinkeskustan alueen suuret muutokset ovat puhututtaneet viime vuosina, ja keskustelussa keskustan kuihtumisen yhteydessä nostetaan usein esiin yksityisautoilun rajoittaminen, suuret ostoskeskukset ja verkkokaupan kasvu. Me Ruohonjuuressa uskomme kuitenkin vahvasti kaupungin ytimen vetovoimaan. Helsingin kaltaiset keskustaympäristöt ovat aina olleet kohtaamispaikkoja, joihin ihmiset ovat vuosien varrella saapuneet tapaamaan toisiaan.
Helsingin keskusta säilyttää elinvoimaisuutensa, kun se uudistuu. Tämä edellyttää kokonaisvaltaista kehittämistä yhteistyössä päättäjien sekä eri toimijoiden kanssa: kaupunkilaiset kaipaavat elämyksiä ja mielenkiintoisia palveluita, jotka innostavat heitä lähtemään omien lähiostosalueidensa ulkopuolelle.
Pienet vastuulliset vaatemerkit ja toimijat ovat viime vuosina ajautuneet kovaan ahdinkoon. Haluaisinkin haastaa tilojen omistajia harkitsemaan kestävän kaupunkiympäristön edistämiseen tähtääviä ratkaisuja: voisimmeko keskittyä asiakkaiden tarpeiden ympärille ja rakentaa yhteistyötä ja ekosysteemejä läpi toimialojen? Kestävän elämäntyylin ympärille voisi kerätä samaan paikkaan palveluita ja tuotteita, kuten kännykkäkorjaamo, vaatevuokraamo, second hand piste ja perinteinen suutariliike. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasema on yhdistänyt vastuulliset toimijat osaksi lentoaseman uudistusta, ja siellä toimivat muun muassa Ruohonjuuren ekomyymälä ja Reloven second hand -myymälä.
Avasimme viime vuoden maaliskuussa uuden 700m2 lippulaivaliikkeen Helsingin ydinkeskustaan Mannerheimintielle, emmekä ole katuneet päätöstämme. Monet ovat kysyneet, miksi päätimme avata suuren myymälän keskustaan näin epävarmana aikana. Vastauksemme on yksinkertainen: uskomme, että myymälöidemme on tarjottava jotakin ainutlaatuista ja arvokasta – sellaista, jonka takia vierailu verkkokaupassa asioinnin sijaan on aidosti houkuttelevampaa.
”Uskomme, että myymälöidemme on tarjottava jotakin ainutlaatuista ja arvokasta.”
Viimeisen 1,5 vuoden aikana Mannerheimintien Ruohonjuuri-myymälässä on järjestetty useita erilaisia tapahtumia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Näissä tapahtumissa on ollut mm. mahdollisuus kierrättää vaatteita, lainata niitä ja oppia niiden oikeanlaisesta huoltamisesta. Olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa opiskelleet funktionaalisia sieniä, osallistuneet terveydenhoitajan mittauksiin, tutustuneet idätyksen saloihin, osallistuneet villiyrttiluentoihin ja käyneet huippukokin fermentointikurssilla. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme paikka, jossa he voivat oppia terveellisestä elämäntavasta, paremmista valinnoista ja ympäristövastuusta.
”Asiakaslähtöinen kulttuuri synnyttää yhteisöllisyyttä.”
Yhteisöllisyys ei rajoitu pelkästään asiakkaisiin, vaan se on osa asiakaslähtöistä kulttuuriamme. Sen sijaan, että keskittyisimme omaan erinomaisuuteemme, tarkastelemme sitä, mitä asiakkaidemme elämässä tapahtuu. Mikä on heille kiinnostavaa juuri nyt? Miten me voimme tuoda heidän elämäänsä lisäarvoa?
Yhteistä strategiaa ovat mukana luomassa jokaisen myymälämme ammattitaitoinen henkilökunta, joka tuntee aidosti asiakkaansa. Myymälä ei ole vain kauppa, vaan se on paikka, jossa ihmiset voivat kohdata toisensa, jakaa tietoa ja tuntea yhteenkuuluvuutta yhteisten asioiden äärellä. Juuri nämä kohtaamiset ja muut ihmiset ovat avainasemassa terveytemme ja hyvinvointimme kannalta – ja saavat ihmiset liikkeelle myös ydinkeskustaan.
Elävillä keskustoilla ja niissä toimivilla yhteisöillä ja toimijoilla on historiallista, sosiaalista ja kulttuurista arvoa, jota ehkä ei ole vielä täysin ymmärretty. Vain yhdessä voimme luoda elinvoimaisen ja yhteisöllisen keskustan, jossa ihmisillä on aidosti tervetullut olo.
Kirjoittaja Päivi Paltola on Ruohonjuuren toimitusjohtaja ja Kaupan liiton vastuullisuusvaliokunnan jäsen.
Lue myös: Mitä tehdä kaupunkien keskustojen elinvoiman säilyttämiseksi?