Eurokangas: Ekokompassi antoi ympäristötyölle raamit
Eurokankaassa on jo vuosia tehty vastuullisuustyötä. Tänä syksynä yritys otti merkittävän askeleen eteenpäin, kun se vuoden tiiviin työn jälkeen sai Suomen luonnonsuojeluliiton Ekokompassi-sertifikaatin ja julkaisi ensimmäisen vastuullisuuskatsauksen. Nyt Eurokankaalla on oma ympäristöohjelma tavoitteineen ja mittareineen.
Vastuullisuus haastaa Eurokankaan tekemistä, sillä yritys toimii yhdellä maailman saastuttavimmista toimialoista – tekstiilialalla.
”Asiakkaat ovat viime vuosina alkaneet kysyä yhä enemmän ympäristöteemaan liittyviä kysymyksiä. Erityisesti julkisen puolen hankinnoissa ympäristövastuulle annetaan yhä enemmän arvoa. Siksi lähdimme kehittämään tätä osa-aluetta ja myös viestimään paremmin asioista, joita olemme jo pitkään tehneet, Eurokankaan toimitusjohtaja Daniel Ward kertoo.
Jo ennen Ekokompassi-sertifikaattia Eurokankaassa on kiinnitetty huomiota kangasjätteeseen ja siihen, että sitä ei syntyisi.
”Myymme esimerkiksi leikkuusta syntyneitä paloja ja erilaisia näytepaloja askartelupusseina tai erillisinä kassikampanjoina, jotka ovat todella suosittuja. Lisäksi hankimme myyntiin valmisteollisuuden ylijäämää, jonka kaupallistamme osaksi monipuolista palakankaiden valikoimaamme. Näin teollisuuden hukka saa kauttamme uuden elämän”, Ward kuvaa.
Ympäristövastuullisuuden kenttä on valtavan laaja, ja se tiedostetaan myös Eurokankaassa.
”Muutoksessa on nykyisessä liiketoiminnassamme myös mahdollisuuksia. Voimme jatkossa esimerkiksi tarjota erilaisia tuotteen käyttöikää pidentäviä palveluita”, Ward näkee.
Toimitusjohtaja Daniel Ward uskoo, että tulevaisuudessa heilläkin erilaiset tuotteen käyttöikää pidentävät palvelut lisääntyvät.
Ympäristöjärjestelmän rakentaminen kesti yli vuoden
Ekokompassi on Suomen luonnonsuojeluliiton omistama ympäristöjärjestelmä ja sertifikaatti, joka auditoidaan ulkoisesti. Sertifikaatti perustuu kansainvälisen ympäristöjohtamisen ISO 14001 -standardiin. Sen myötä Eurokangas saa entistä selkeämmät tavoitteet, mittarit ja vastuut kehittämiselle.
”Meillä ympäristöjärjestelmän rakentaminen on ollut yli vuoden pituinen projekti, jossa olemme kartoittaneet toimintamme ympäristövaikutuksia ja laatineet oman ympäristöohjelman. Ulkopuolinen asiantuntija on suorittanut auditoinnin muutamassa eri toimipisteessämme, ja varmistanut, että käytännön toimintamme vastaa ympäristöohjelman sisältöä”, Ward ketoo.
Käytännössä Eurokangas aikoo lisätä edelleen kierrätettyjä materiaaleja valikoimassaan ja opastaa asiakkaita niiden valinnassa. Myös jätteiden määrää on tarkoitus vähentää ja logistiikkaa tehostaa. Eurokangas vaatii jatkossa myös kumppaneiltaan enemmän huomioimalla koko globaalin toimitusketjun kehittämisen.
Erilaisia ympäristösertifikaatteja on valtava määrä tarjolla. Miten Eurokangas päätyi juuri Suomen luonnonsuojeluliiton tarjoamaan Ekokompassiin?
Se tarjosi Wardin mukaan paitsi selkeän prosessin etenemiseen, myös apua projektin läpivientiin.
”Se oli kokoisellemme yritykselle todella tärkeää. Ekokompassin verkostoista löytyi myös toimialaamme tunteva asiantuntia, joka tietenkin toi lisäarvoa. Tekstiiliala on monella tapaa murroksessa, joten tärkeää on, että valitulla kumppanilla on siitä ymmärrystä”, Ward sanoo.
Matkan varrella ollut haasteita
Ekokompassi on osa Eurokankaan vastuullisuuden kokonaisuutta.
”Ekokompassi on ollut meille iso ja tärkeä projekti! Sen myötä olemme luoneet ensimmäistä kertaa oman tavoitteellisen ympäristöohjelman ja meillä on vastuullisuustyöryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti. Viestinnän parantamiseksi kokosimme ensimmäisen vastuullisuuskatsauksen, jossa avaamme tekemistämme konkreettisemmin.” Ward kertoo.
Eurokankaassa päädyttiin heti alussa siihen, että kaikki 30 myymälää ovat mukana sertifikaatissa.
”Siinä oli työmaata, kun selvitettiin esimerkiksi jokaisen eri toimipisteen jätehuoltokäytäntöjä sekä alueellisia määräyksiä. Myös koulutuksen organisointi lähes 400 henkilölle oli oma operaationsa”, Ward avaa ja jatkaa.
”Kun lähtee uuteen, niin pitää tehdä selvitystyötä itsekin, jotta osaa ylipäätään kartoittaa ja arvioida sopivia kumppaneita. Myös muutos on nopeaa: jotkut lainsäädäntöön liittyvät asiat muuttuivat meillä tämän projektin aikana. Jatkossa haasteena on se, miten kaikki tieto saadaan jalkautettua läpi organisaation ja varmistettua, että arjessa myös toimitaan ohjeiden mukaisesti.”
Wardilla on antaa vinkkejä muillekin vastuullisuustavoitteitaan suunnitteleville.
”Tärkeää on miettiä, mitkä ovat ne omat tavoitteet ja millaiseen kehittämiseen resurssit riittävät. Benchmarkkausta on hyvä tehdä oman toimialan sisällä ja kysellä myös asiakkailta, mitä he odottavat. Se auttaa mahdollisen kumppanin valinnassa”, hän tähdentää.
Lue lisää: Saimme Ekokompassi-sertifikaatin ja julkaisimme ensimmäisen vastuullisuuskatsauksen
Lue lisää vastuullisuudesta Eurokankaalla >
Eurokangas Oy
−perustettu 1945
−suomalainen perheyritys, Wardit
−liikevaihto yli 35 milj. € (viimeisin yli 37 milj. €)
−henkilökuntaa n. 400
−30 myymälää, verkkokauppa, yritysmyynti
−pääkonttori ja keskusvarasto Orimattilassa, kaihtimien valmistus Lahdessa, verhokiskojen valmistus Vantaalla
Artikkelin kuvat: Eurokangas Oy