Missiona digitaalisen kaupan kansainvälinen kasvu
Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa ja vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään silti kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Ostot jakaantuvat karkeasti 44 prosenttia tavaroihin, 34 prosenttia liittyy matkailuun, ja 22 prosenttia palveluihin.
Yli 48 prosenttia suomalaisilta jälleenmyyjistä myyvät tuotteita tai palveluita digitaalisissa jakelukanavissa mikä ylittää Euroopan keskiarvon 42 prosenttia (Kaupan liitto). Kun aletaan tarkastelemaan suomalaisen digitaalisen kaupan myyntiä ulkomaille, luvut ovat kuitenkin heikkoja: vain 6 prosenttia jälleenmyyjistä myyvät aktiivisesti tuotteita tai palvelujaan kansainvälisille markkinoille (Kaupan liitto 2020). Tämä luku jää merkittävästi jälkeen Eurooppalaisesta keskiarvosta 14 prosenttia ja edellämme on maita, kuten Viro, Latvia, Liettua ja Kroatia.
On ilmeistä todeta, että suurin haasteemme verkkokaupassa on kansainvälinen kasvu tai ennemmin sen puute. Meillä on vain kourallinen yrityksiä, jotka ovat strategisesti lähteneet kasvattamaan myyntiään kansainvälisesti. Onnistuneita esimerkkejä tästä ovat esim. Reima, Finnish Design Shop, Varuste.net ja Discmania. Laajemmalla otoksella riskirahalla rahoitetuista digitaalisen kaupan yrityksistä parhaita menestystarinoita ovat Wolt, Swappie sekä musiikin opetuspalveluita tarjoava Yousician.
Väitän, että suurin este kansainvälistymiselle on henkinen – emme uskalla ajatella tarpeeksi isosti. Onnistuneet esimerkit osoittavat, että meillä on riittävää osaamispohjaa niin brändäyksessä, teknisessä osaamisessa tai markkinoinnissa, joka kestää vertailun minkä tahansa muun maan vertailujoukon kanssa. Meille ei ole kuitenkaan rakentunut kulttuuria, jossa kansainvälinen verkkokauppa otettaisiin yritysten strategiaan kuin korkeintaan toiminnan toiminnan myöhemmässä vaiheessa.
”Väitän, että suurin este kansainvälistymiselle on henkinen – emme uskalla ajatella tarpeeksi isosti.”
Tehtävä ei ole kuitenkaan mahdoton. Startup-sektorimme oli vastaavanlaisessa tilanteessa reilu vuosikymmen sitten mutta tänä päivänä startup-kenttämme on saavuttanut määrätietoisella työllä aseman, jossa Suomesta on syntynyt 11 yksisarvista (yli miljardin euron arvon saavuttanut yritys) ja Suomi nähdään yhtenä Euroopan kiinnostavista startup-keskittymistä kansainvälisten sijoittajien ja muiden alan keskeisten toimijoiden näkökulmasta.
Digital Commerce Finlandissa missiomme on auttaa suomalaisia verkkokauppoja ja verkkoliiketoimintayrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään. Haluamme muuttaa nykyistä asetelmaa, jotta Suomesta syntyy jatkossa aidosti kansainväliseen kasvuun tähtääviä ja menestyviä verkkokauppoja ja digitaalisen kaupan yrityksiä. Haluamme olla edesauttamassa digitaalisen kaupan sektorille saman muutoksen, joka saatiin aikaan startup-puolella.
Toimintamme käynnistyessä vaiheittain tulemme järjestämään laadukkaita valmennustapahtumia, tuomaan Suomeen alan johtavia kansainvälisiä puhujia, viemään suomalaisia yrityksiä oppimatkoille alan parhaimpiin keskittymiin sekä fasilitoimaan toimialan yrityksille yhteisön, jossa yritykset voivat auttaa toinen toisiaan menestymään. Myöhemmässä vaiheessa tulemme myös käynnistämään kiihdyttämötoiminnan alan lupaavimmille yrityksille, jotka tähtäävät voimakkaasti kansainväliseen kasvuun.
Tervetuloa mukaan matkaan viemään suomalaista digitaalista kauppaa uusille kasvuluvuille!
Ville Simola aloittaa Digital Commerce Finlandin toimitusjohtajana 1.11.2023. Kaupan liitto on yksi Digital Commerce Finlandin perustajajäsen.
Jutun alussa olevat luvut ovat peräisin Kaupan liitolta (2023) ja Paytrail-raportista (2023).