Digital Commerce Finlandin toiminta vauhdissa − keväällä digikaupan huippuseminaari ja gaalailta
Digital Commerce Finlandin toiminta sai alkunsa syyskuussa 2023, ja siitä lähtien mukaan on liittynyt yli 2 200 verkkokauppiasta ja digitaalisen kaupan ammattilaista. Toimintamme on suunnattu verkkokaupoille, kaupan alan yrityksille ja laajasti digikaupasta kiinnostuneille ja siihen vaikuttaville tahoille. Tavoitteenamme on edistää digitaalisen kaupan kasvua Suomessa ja kansainvälisesti tarjoamalla eväitä verkkokauppiaille oman kasvunsa tukemiseksi.
Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Digital Commerce Finland on keskittynyt vertaisyhteisön rakentamiseen ja osaajien yhdistämiseen erilaisten valmennustapahtumien avulla.
Digital Commerce Finlandille pohjaa luoneet Business Finlandin verkkokaupan kasvuohjelmat loppuivat vuoden 2023 lopussa, ja marraskuussa järjestimme Business Finlandin ja Digital Commerce Finlandin yhteiset pikkujoulut, jossa kapula digikaupan vertaisyhteisön kehittämisestä siirtyi DCF:lle. Tässä valmennustapahtumassa kuultiin upeita verkkokauppatarinoita suomalaisilta verkkokaupoilta, kuten VIBAelta, Finnish Design Shopilta, Weekendbeeltä ja Discmanialta − kaikki loistavia esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat lähteneet digikaupan avulla kansainväliseen kasvuun. Näiden tarinoiden lisäksi vertaissparraus oli tärkeässä roolissa, kun verkkokauppayhteisö jakoi kokemuksiaan ja ideoitaan pitkälle iltaan.
Tammikuussa järjestimme vuoden ensimmäisen koko päivän valmennustapahtuman. Kone jauhaa kauppaa − automaatiot markkinoinnissa keräsi yhteen yli 650 digikaupan ammattilaista. Päivän aikana kuultiin runsaasti aitoja yritystarinoita suomalaisilta ja kansainvälisiltä digikaupan ammattilaisilta, kuten Veikkaukselta, Iittalalta, Verkkokauppa.comilta, Nordic Nestiltä ja BHG Groupilta. Markkinoinnin automaatioita käsiteltiin laajasti eri kulmilta tekoälyälyn käytöstä lojaliteettiohjelmien vaikutuksiin ja TikTokin hyödyntämiseen.
Maaliskuussa jatkoimme markkinoinnin parissa järjestämällä ROMI-mallinnusta ja omaa dataa koskevan webinaarin, joka keräsi niin ikään suosiota yhteisön kesken. Samalla asiakashankinnan teemalla tulemme järjestämään pienille tai aloittaville verkkokauppiaille suunnatun webinaarin huhtikuussa. Näin pyrimme huomioimaan eri vaiheissa olevien verkkokauppojen tarpeet.
”Ensimmäinen puolivuotinen DCF:n historiassa on ollut mieleenpainuva, vauhdikas ja täynnä onnistumisen riemua.”
Kevät huipentuu digitaalisen kaupan huippuseminaariin ja gaalailtaan Vanhalla Ylioppilastalolla. Toukokuussa järjestetään ensimmäistä kertaa historiassa Ecom Summit & Awards, jonka tavoitteena on nostattaa koko toimialan tunnettavuutta, vaikuttavuutta ja houkuttelevuutta. Päivän aikana kuullaan kansainvälisiä ja kotimaisia kärkipuhujia muun muassa Zalandolta, IKEAlta, Marimekolta, Bootz.comilt ja Shopifylta. Iltaa juhlitaan gaalaillan merkeissä, jossa verkkokaupan yrityksiä ja osaajia palkitaan peräti 18 eri kategoriassa.
Ensimmäinen puolivuotinen DCF:n historiassa on ollut mieleenpainuva, vauhdikas ja täynnä onnistumisen riemua. Olen päässyt tutustumaan digiosaajiin ympäri Suomen vierailemalla verkkokauppaisklubeissa, joita on yhteensä jo 26 kappaletta. On ollut upeaa tutustua mitä erilaisempiin yritystarinoihin ja samalla kuunnella herkällä korvalla, mitä tarpeita suomalaisella verkkokaupalla on. Tärkein oppi itselleni on ollut vertaissparrauksen voima; keskinäinen luottamus, avunanto ja tahtotila saada suomalainen verkkokauppa kasvuun.
Mirva Sandström on Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtaja. Digital Commerce Finland rakentaa Suomeen maailman kilpailukykyisintä digitaalisen kaupan yhteisöä.