Analyysi: Vuodesta 2025 lupa odottaa parempaa kuin edelliset vuodet
Tuloskauden käynnistyessä kuva viime vuodesta on hahmottunut. Monelta osin vuosi 2024 oli jatkumoa kahdelle edelliselle vaikealle vuodelle. Vaikutukset näkyivät vähemmän päivittäistavarakaupassa ja tavaratalokaupassa – erityisesti hypermarketeissa ja halpakaupoissa. Sen sijaan erikoiskaupassa vuosi oli selvästi vaikeampi. Positiivista on, että syvimmät laskut näyttävät nyt olevan takanapäin. Arhi Kivilahti tarkastelee analyysissaan vuoden 2024 Q4-ajanjaksoa kaupan alalla.
Kaupan alan kehitystä indikoivista mittareista kuluttajien luottamus on jatkanut tuttuun tapaansa syvällä miinuksella. Samaan tapaan luottamusindeksin pisteluvun kehitys on edennyt tasaisesti kohti nollaa.
Toinen kaupan alaan voimakkaasti vaikuttava indikaattori on asuntokaupan aktiivisuus. Asunnon ostaminen tai vaihtaminen on tyypillinen elämäntilanne, joka synnyttää tarpeen hankkia uuteen kotiin huonekaluja, sisustusta ja kodin elektroniikkaa. Vanhojen asuntojen kauppa – joka muodostaa valtaosan asuntokaupasta – on ollut kasvussa jo vuoden ajan. Uusien asuntojen kauppa sen sijaan jatkaa selvässä laskussa. Asuntokaupan elpymisen voisi kuitenkin odottaa heijastuvan vähitellen myös monen vähittäiskauppiaan kassaan.
Vuoden alkupuolella positiiviset merkit ovat vahvistuneet. Sekä asuntokaupan että luottamuksen kehitys on jatkunut oikeansuuntaisena. Sen lisäksi iloisin yllätys oli erikoiskaupan liikevaihdon kääntyminen kasvuun. Erikoiskaupan liiton tilastojen mukaan joulukuussa sekä tammikuussa myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna hieman alle 2 prosenttia molempina kuukausina.
Tätä viestiä vahvistamaan raportoi kotimaisen erikoiskaupan yksi suurimmista yrityksistä, Verkkokauppa.com, hienoisesta myynnin kasvusta. Positiivisinta kasvussa oli, että tämä oli ensimmäinen kerta yli kolmeen vuoteen kuin Verkkokauppa.comin myynti on kasvanut.
Erikoiskaupan käänne tapahtui Ruotsissa jo viime vuoden puolella. Joulukaupassa vaatekauppa ja rautakauppa kääntyivät jo kasvun puolelle. Kodin elektroniikka oli käytännössä edellisvuoden tasolla. Vahvimpana kasvutoimialana Ruotsissa jatkoi kauneuden ja terveyden (sisältäen apteekit) tuoteryhmä, joka on kasvanut tasaisesti läpi myrskyisten vuosien. Myös verkkokauppa on kasvanut jo muutaman vuoden.
Q4/2024-raportissani avaan, miten kaupan ala on kehittynyt Suomessa, Ruotsissa, Englannissa ja Yhdysvalloissa. Tämän ohella käyn läpi myös kiinnostavien yritysten kehityskulkua. Jos haluat tietää miten Clas Ohlsonilla tai Lykolla tai Puuilolla on mennyt, käy lukemassa raportti Kaupan liiton jäsenille tarkoitetuilla jäsensivuilla >
Arhi Kivilahti on Ada Insightsin analyytikko ja perustaja.