Luhta haastaa pikamuodin – uusi ketju yhdistää vastuullisuuden ja kotimaiset brändit
Muotiala on murroksessa – Luhta vastaa haasteeseen uudella konseptilla, joka yhdistää kotimaiset brändit, vastuullisuuden ja inspiroivan ostokokemuksen. Your & More -ketju haluaa tarjota vaihtoehdon pikamuodille, panostaa kiertotalouteen ja tähtää kasvuun sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Luhta haluaa haastaa kertakäyttökulutuksen ja ultrapikamuodin uuden aikuisille suunnatun muotiketjunsa avulla. Your & More -muotikonseptin ytimessä ovat yrityksen mukaan vastuullisuus, laatu ja ajaton tyyli.
”On selvää, että peruslähtökohta on aina tuotteissa. Niiden on oltava kiinnostavia, mutta myös kestäviä niin laadullisesti kuin muodillisesti. Uskomme, että tällaisilla tuotteilla voimme tarjota vaihtoehdon pikamuodille”, sanoo Luhdan toimitusjohtaja Juha Luhtanen.
Uuden ketjun myymälöiden tarjonta yhdistää saman katon alle neljä tunnettua suomalaista brändiä: Luhta, Ril’s, Your Face ja Balmuir. Valikoimaan kuuluu vaatteita, kenkiä ja asusteita. Ketjussa nousee selkeästi esiin kiertotalouden edistäminen: osa myymälöiden valikoimasta on omistettu Luhta ReUse -second hand -tuotteille, joita on aiemmin myyty ainoastaan verkkokaupassa.
Luodakseen tilaa uudelle konseptilleen Luhta on viime vuosina uudistanut vähittäiskaupparakennettaan. Yhtiö on esimerkiksi lopettanut Aleksi 13 -ketjun sekä Luhta Outdoor Store -myymälät. Nykyiset Your Face -brändin kivijalkamyymälät puolestaan muutetaan tulevina vuosina osana muutosprosessia uuden Your & More -ketjun liikkeiksi.

Muodin markkina on vaikea
Muotialan markkina on edelleen haastava, ja uuden konseptin lanseeraus osuu hankalaan aikaan. Luhtasen mukaan koronan jälkivaikutukset ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama epävarmuus ovat muuttaneet kuluttajakäyttäytymistä ja heikentäneet ostovoimaa.
”On vaikea sanoa, kuinka paljon kyse on kulutustottumusten muutoksesta ja kuinka paljon sodan talousvaikutuksista”, Luhtanen toteaa.
Lisähaastetta tuo kansainvälinen kilpailu.
”Suoratuonti Kiinasta on valtavaa, ja se vie ostovoimaa kotimaisilta, meidänkin tuotteiltamme. Tämä on iso haaste eurooppalaisille brändeille ja vähittäiskaupalle”, hän painottaa.
Luhtanen viittaa Temun kaltaisten verkkokauppojen ja -alustojen nopeaan kasvuun. Ne toimivat usein kolmansista maista käsin, kiertävät eurooppalaista sääntelyä ja saavat näin merkittävää kilpailuetua kotimaisiin toimijoihin nähden.

Investoinnit vaativat rohkeutta
Uuden ketjun perustaminen vaatii merkittäviä investointeja.
Your & More -konseptin suunnittelu ja visuaalinen ilme ovat edellyttäneet ulkopuolisia kumppaneita, mutta suurimmat kustannukset syntyvät nykyisten Your Face -myymälöiden muuttamisesta Your & More -liikkeiksi.
Luhta rahoittaa uudistukset omalla kassavirrallaan.
”Toimintamme on rakennettu ihan omalla rahalla ja tekemisellä, ja samalla olemme pitäneet taseen ja tuloksen terveinä”, hän sanoo.
Luhtasen mielestä rohkeus investoida uusiin alueisiin on aina ollut Luhdan yksi menestystekijöistä. Vaikka Luhdan liikevaihto on yhä vuoden 2019 tasoa alempana, piristymisen merkkejä on jo näkyvissä.
”Tämä mollivoittoisuus ei voi jatkua loputtomiin. Viime vuodesta ja alkuvuodesta löytyy jo hyviä kuukausia.”
Tulevina vuosina uutta muotiketjua aiotaan laajentaa lähialueille ulkomailla, ja samalla kehitetään verkkokauppaa.
”Meillä on koko ajan konseptia rakentaessamme ollut mielessä, että se olisi myös kansainvälisesti kiinnostava”, Luhtanen huomauttaa.
Suomessa kansainvälistymistä ja innovaatioiden kaupallistamista tukevia julkisia palveluita on tarjolla, mutta ne eivät aina vastaa ketterien kaupan ja palvelualojen yritysten tarpeisiin. Luhdalle omarahoitteinen eteneminen onkin näyttäytynyt parhaana vaihtoehtona.

Luottamus suomalaiseen kuluttajaan
Luhtanen uskoo, että suomalaiset kuluttajat arvostavat luotettavia toimijoita.
”Temun kaltaisiin verkkokauppoihin liittyy paljon huonoja kokemuksia. Mitä enemmän kuluttajat näitä negatiivisia tarinoita kuulevat, sitä vahvemmin he haluavat palata varman kumppanin luokse”, Luhtanen arvioi.
Hänen mukaansa kiinnostava ostoympäristö ja kotimaiset merkit ovat Luhdan valtti. Yritys panostaa myös pukeutumisneuvontaan liikkeissään.
”Kun yhdistämme laadukkaat suomalaiset merkit ja inspiroivan ostoympäristön, uskomme sen houkuttelevan kuluttajia myymälöihimme.”

Kansainvälinen kilpailu kirittää
70 prosenttia Luhdan liikevaihdosta tulee ulkomailta, ja yhtiön koko toiminnan ydin on kansainvälisessä kaupassa. Kilpailu on pukeutumisen kaupassa kovaa ja menestyminen edellyttää monen tekijän yhtäaikaista hallintaa.
”Jokaisessa maassa on tunnettava kuluttajien tarpeet ja sovitettava tuote niihin. Esimerkiksi urheilukaupan tukkukaupassa ratkaisevaa on, että brändi vastaa jälleenmyyjän loppuasiakkaiden profiilia, ja jälleenmyyjä on saatava vakuutettua tästä”, Luhtanen kuvaa.
Hänen mukaansa muotibisneksessä pelisäännöt ovat toisenlaiset.
”Tukkukauppiaiden määrä vähenee ja toiminta muuttuu yhä vertikaalisemmaksi. Kuluttajaan on pystyttävä vaikuttamaan suoraan digitaalisin välinein, ja brändin haluttavuus ratkaisee jalansijan kansainvälisillä markkinoilla”, hän jatkaa.
Lisäksi Luhtanen korostaa saatavuuden merkitystä.
”On pystyttävä ottamaan riskiä ja varmistamaan, että tuotteita on saatavilla silloin, kun kiinnostusta syntyy. Jos niitä ei ole, koko työ valuu hukkaan.”
Esimerkkinä Luhtanen nostaa Ruotsin, josta nousee kansainvälisesti menestyviä muoti- ja urheilubrändejä huomattavasti enemmän kuin Suomesta.
”Kunnioitan kyllä länsinaapurimme kyvykkyyttä ja osaamista tällä saralla.”
Pääkuva: Luhta