Kestävä kasvu – Suomen supervoima
Tänään, SDG Flag Day -teemapäivänä, kestävän kehityksen värikkäät liput liehuvat ympäri maailmaa. Meillä Suomessa on erityinen syy juhlaan: olemme jo viidettä kertaa peräkkäin ykkössijalla kansainvälisessä SDG Indexissä, joka mittaa maiden edistymistä YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa.
Suomi on kulkenut pitkän matkan vastuullisuuskehityksessä. Alkuvaiheen hyväntekeväisyydestä askellettiin kohti vapaaehtoista raportointia. Kestävyys-hypeä seurasi siirtyminen sääntelyn aikakaudelle, jossa EU:n CSRD- ja CSDDD-direktiivit sekä taksonomiat ohjaavat yrityksiä kohti läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Seuraavaksi työstämme Omnibus-uudistusten tuomia muutoksia.
Vaikka maailma ympärillä tuntuu ajoittain turbulenttiselta, suunta on selvä: vastuullisuus ei ole katoava trendi, vaan kasvava osa liiketoiminnan ydintä.
Sitoutuminen kestävän kehityksen tavoitteisiin on vahvaa. Viime heinäkuussa YK:n High Level Political Forumissa kaikki maat Yhdysvaltoja lukuun ottamatta vahvistivat sitoutumisensa SDG-agendaan.
Tuoreen eurooppalaisten vastuullisuuskäsityksiin pureutuvan tutkimuksen mukaan 81 % suomalaisista uskoo, että vastuullisuus edistää yritysten kilpailukykyä. Luku on 8 % korkeampi kuin EU:n keskiarvo. Suomalaiset suhtautuvat myös eurooppalaista keskiarvoa myönteisemmin yritysten positiivisiin vaikutuksiin vastuullisuudesta. Edelleen 81 % suomalaisista kertoo pitävänsä yrityksen vastuullisuutta tärkeänä tekijänä ostopäätöksessä.
UN Global Compactin ja Accenturen kansainvälisessä 2025 CEO Study -tutkimuksessa peräti 99 % toimitusjohtajista ilmoitti aikovansa ylläpitää tai kasvattaa vastuullisuussitoumuksiaan. Lähes 96 % vastaajista suosittelee vastuullisuuden integroimista yrityskulttuuriin ja strategiaan, ja 88 % näkee liiketoiminnallisen perusteen vahvistuneen viime vuosina.
”Vaikka maailma ympärillä tuntuu ajoittain turbulenttiselta, suunta on selvä: vastuullisuus ei ole katoava trendi, vaan kasvava osa liiketoiminnan ydintä.”
Vastuullisuus ei ole enää erillinen osa liiketoimintaa – se on sen ytimessä. Yritykset eivät vain reagoi muutokseen, vaan muovaavat sitä. Parhaillaan käynnissä olevan kestävän kehityksen viikon keskusteluissa on korostunut yritysten merkitys muutoksen airueina.
Myös monet suomalaiset kaupan alan yritykset ovat eturintamassa vastuullisuustyössä. Kestävyydellä haetaan strategista etua, joka vahvistaa kilpailukykyä, houkuttelee investointeja ja rakentaa tulevaisuuden elinvoimaa.
Vastuullisuudesta on mahdollisuus tehdä brändin ydin, asiakasuskollisuuden lähde ja kasvun moottori. Yhä tärkeämpää on saada vastuullisuus näkyväksi asiakaskohtaamisissa ymmärrettävällä, konkreettisella ja luotettavalla tavalla. Onnistunut vastuullisuusviestintä auttaa asiakasta tekemään tietoisemman ja kestävämmän valinnan, vahvistaen samalla yrityksen arvolupausta.
Suomen viides perättäinen ykkössija SDG Indexissä ei ole pelkkä meriitti. Se on viesti: meillä on osaamista, tahtoa ja arvoja, jotka resonoivat globaalisti.
On aika hyödyntää tämä potentiaali kunnianhimoisesti. Säilytetään siis ykköspaikkamme jatkossakin, mutta kasvatetaan sen merkitystä. Suomi voi olla kestävän kasvun globaali esimerkki.
Pia Pere-Vanhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kaupan liitto
Maria Sangder, pääsihteeri, UN Global Compact Suomi
Tutustu myös:
Uusi selvitys: Miltä kestävä kehitys näyttää eurooppalaisten silmin?
Rankings:The overall performance of all 193 UN Member State
UN Global Compact – Accenture 2025 CEO Study