kestävä kehitys

Kirjauksia kestävästä kaupasta

Pia Pere-Vanhanen
Tehdäänkö teillä vastuullisuustyötä pienen porukan ponnistuksena vai koko talon voimin ja yhdessä sidosryhmien kanssa? Saako asiakkaanne sopivasti ja oikea-aikaisesti vastuullisuustietoa ostopolun eri vaiheissa? Regulaatiotsunami on liikkeellä, miten olette varautuneet? Kestävän kehityksen moniulotteiset näkökulmat ja kiperätkin kysymykset olivat agendalla Kaupan liiton ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Kestävä kauppa -tapahtumassa 21. syyskuuta.  

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiiviksi (U 37/2022 vp)

Kaupan liiton yleinen kanta on, että kestävän kulutuksen edistäminen vaatii toimenpiteitä niin tavaroiden tuottajilta, myyjiltä kuin kuluttajilta. Tasapainon löytäminen eri osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien välillä on tärkeätä, jotta sääntely ei … Lue lisää

Kestävän kehityksen toimikunnan strategia vuosille 2022–2030 on julkaistu – keskiössä luonnon kantokyvyn turvaava, hyvinvoiva ja globaalisti vastuullinen Suomi

Kestävän kehityksen toimikunnan strategian vuosille 2022–2030 julkaisutilaisuus järjestettiin 25.4.2022 Tiedekulmassa sekä verkkolähetyksenä. Tavoittelemisen arvoinen tulevaisuus -otsikolla kulkeneen tapahtuman ohjelma koostui strategian esittelystä, kommenttipuheenvuoroista sekä paneelista, jossa kaupan alan näkemyksiä avasi Kaupan liiton johtava asiantuntija Marja Ola.

Isoilla ja pienillä teoilla kohti kestävämpää elämäntapaa

Sari Laine
Varovaisesti olemme siirtymässä korona-ajan jälkeiseen elämään. Tuleeko se olemaan paluuta ”normaaliin” vai onko meille syntynyt uusi arki? Moni varmasti kaupan alalla miettii, että miten aika on muuttanut meidän ostokäyttäytymistämme, puhumattakaan arvoja ja asenteita. Yleensähän käyttäytymisen muutosta mietittäessä ensin tutkitaan arvoja ja asenteita ja ennustetaan, että miten ne johtavat itse käyttäytymisen muutokseen. Korona-aika toi yhdessä yössä muutoksen käyttäytymisessä, joka on nyt muokannut arvojamme ja asenteitamme.

Vastuullisuuden olennaisuusanalyysi vahvistaa: Kaupalle olennaisten vastuullisuusteemojen kirjo on hyvin laaja

Millaisia teemoja pidetään tärkeinä kaupan vastuullisuustyössä? Entä mitä Kaupan liiton sidosryhmät odottavat liiton vastuullisuustyöltä? Kaupan liitto toteutti syyskauden aikana vastuullisuuden olennaisuusanalyysin sidosryhmiään kuullen, strategiauudistuksen rinnalla. Tulokset kytketään liiton toiminnan suunnitteluun.

Tavoittele rohkeasti, kerro avoimesti – ole vastuullisuuden edelläkävijä

Kaupan alan rooli kuluttajien arjessa, yhteiskunnassa ja taloudessa on merkittävä, sillä kauppa on sekä elinkeinoelämän että nuorten suurin työllistäjä sekä merkittävä veronmaksaja ja investoija. Kaupan vastuullisella toiminnalla onkin suuri painoarvo ihmisten kestävässä arjessa. Aiheeseen pureuduttiin tiistaina 24.9.2019 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla kaupan vastuullisuusaamupäivässä Kestävä kauppa – ajatuksista arjen tekoihin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi