kasvu

Sääntely heikentää suomalaisen verkkokaupan kansainvälistä kilpailukykyä

Kaupan alan sääntelyssä on tekijöitä, joiden vuoksi ulkomainen verkkokauppa saa merkittävää kilpailuetua suomalaiseen kauppaan verrattuna. Myös kuluttajaturvallisuuden ja kierrätysvaatimusten osalta EU:n ulkopuoliset maat hyötyvät unionin maiden kustannuksella. Nykyisen ja tulevan hallituksen tulisi varmistaa, että kansallinen ja EU-sääntely yhdessä takaavat tasavertaiset kilpailumahdollisuudet Suomessa toimiville kaupan alan yrityksille.

Kaupan kasvu hidastuu ensi vuonna – palvelutyön verotus rajoittaa kasvua

Edes voimakas suhdanne ei ole riittänyt nostamaan kauppaa 2000-luvun alun kasvulukuihin. Vähittäiskaupan ennustetaan kasvavan tänä vuonna viime vuoden tahtiin, mutta ensi vuonna kasvu hidastuu. Väliaikaisesti noussut työllisyys palaa lasku-uralle 2020. Tukkukaupassa liikevaihdon kasvu ei ole lisännyt työllisyyttä. Palvelualojen kehittymistä hidastaa palvelutyön hintaan moninkertaisena kasaantuva verotus. Palvelutyön raskas verotus ja vanhenevan väestön mukana hiipuva kulutus nujertavat yksityisten palveluiden tulevaisuutta, jos verotusta ei kevennetä.

Miestenvaatteiden markkinat kasvavat globaalisti – myös Suomessa

Miestenvaatteiden kulutuksen naistenvaatteita nopeampi kasvu on yleinen ilmiö, joka näkyy myös Suomessa. Viime vuonna suomalaiset kuluttajat ostivat vaatetusta lähes prosentin enemmän kuin edellisvuonna. Varsinkin ulkomaiset verkko-ostokset ja vertaiskauppa kasvoivat, kun vaatetuksen erikoiskauppa ja markettien vaatemyynti kutistuivat. Suomessa vaatetusta ostetaan paljon marketeista, urheilukaupoista ja kansainvälisistä muotikaupan ketjuista. Suomen käytetyin vaatteiden ja kenkien ostopaikka on Prisma.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi