kuluttajien luottamus

Analyysi: Kuluttajien luottamus: ristiriitaisia viestejä joulukauppaan

Jaana Kurjenoja
Kahtena edellisenä joulusesonkina kauppa on käynyt vaisusti kodintekniikan ja sisustuksen erikoiskaupoissa. Siksi kuluttajien piristyneet ostoaikeet näillä aloilla herättävät toiveita tulevasta joulusesongista. Odotuksia vahvistavat parantuneet odotukset kotitalouksien omasta taloudesta, vaikka työttömyysuhka koetaankin edelleen suureksi.

Kuluttajien luottamus kipusi hieman tammikuussa

Tammikuussa kuluttajien näkemykset omasta ja Suomen yleisestä taloudesta paranivat sekä joulukuuhun että vuodentakaiseen verrattuna, kertoo Tilastokeskus. Arvio omasta rahatilanteesta koheni pysyen silti melko heikkona. Myös työttömyyden uhan koettiin omalta osalta hieman kaikonneen.  

Kuluttajien luottamus pysyi matalalla tasolla marraskuussa, mutta ei enää heikentynyt     

  Marraskuussa kuluttajien arvio oman taloutensa nykytilasta ja myös odotukset omasta sekä Suomen yleisestä taloudesta vuoden kuluttua olivat edelleen hyvin heikolla tasolla, kertoo Tilastokeskus. Kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli marraskuussa -12,4, kun se oli lokakuussa -12,6. Asunnon ostoaikeiden määrä nousi hieman, mutta jäi yhä vähän pitkän ajan keskitason alapuolelle.

Kuluttajien luottamus painui edelleen lokakuussa – työttömyyden uhan koettiin kasvaneen 

Kuluttajan arvio oman talouden nykytilasta ja myös odotukset omasta sekä Suomen taloudesta vuoden kuluttua olivat lokakuussa hyvin heikolla tasolla, kertoo Tilastokeskus. Ekonomisti Heidi Lauttamäki arvioi, että erityisesti rakentamisessa ja teollisuudessa synkistyneet talousnäkymät ovat heijastelleet myös kuluttajien luottamukseen. Kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli lokakuussa -12,6, kun se oli syyskuussa -11,5.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi