nuoret

Nuoret vaativat ympäristötekoja – mutta kulutuksen lisääminen tekee iloiseksi

Z-sukupolvi eli 15−25-vuotiaat nuoret shoppailevat mielellään kivijalassa, ja usein matkapuhelin kädessä. Mobiilia käytetään myymälässä varsinkin lisätiedon etsimiseen. Vaikka digiostaminen on tuttua kaikille ikäpolville, nuoret asioivat verkkokaupoissa vanhempia mieluummin – ja varsinkin vaateostoksilla. Suomalaisnuorten mielestä poliitikoilta tarvittaisiin nyt merkittäviä ympäristötekoja, mutta nuoret tunnustavat, että tavaroiden ostaminen tekisi heidät itsensä iloisemmiksi.

Nuoret aikuiset muuttavat kuluttamista – tutkimustiedolle tarvetta!

Kaupan liiton lokakuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan z-sukupolvi eli alle 25-vuotiaat ovat usein muita tyytymättömämpiä kivijalkakaupan palveluihin. Esimerkiksi asiakastyytyväisyys moniin Suomessa toimiviin kansainvälisiin pikamuotiketjuihin jäi alle kuluttajapalveluiden keskitason. Varsinkin niiden hintakilpailukykyä pidettiin usein heikohkona, vaikka juuri pikamuotiketjut kilpailevat nopeasti vaihtuvien mallistojen lisäksi hinnalla.

Nuoret arvostavat kaupan alan monipuolisuutta

Viime kesänä kaupan alaan tutustui lähes 10 000 14–18-vuotiasta nuorta Tutustu työelämään ja tienaa -sopimuksella. Nuorilta saadun palautteen mukaan lähes kaikki suosittelisivat kaupan alan kesäharjoittelua kaverilleen. Valtaosa myös sai harjoittelunsa aikana tietoa kaupan erilaisista työtehtävistä ja urapoluista.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi