nuoret

Koulutustyösuhde maahanmuuttajanuorten avuksi yhteiskuntaan ja työelämään kiinnittymiseen

Kasvava osa koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevista nuorista on maahanmuuttajia, joiden kielitaito on vielä riittämätön ammatillisen perustutkinnon suorittamiseksi tai avoimilla työmarkkinoilla työllistymiseksi. Kaupan liitto tarjoaa ratkaisuksi koulutustyösuhdetta rajallisiin työtehtäviin riittävän ammattitaidon, kielitaidon ja työelämän pelisääntöjen oppimiseksi sekä työllistymisen väyläksi. Uusi työsuhdemuoto edellyttää, että työsopimuslakiin tehdään tarvittavat muutokset.

Työttömille nuorille uusi työpolku kaupan alalle – pilottihankkeen työkokeiluvaihe käynnistyy 15.2.

Kaupan liitto on käynnistänyt Helsingin kaupungin Nuorten palveluihin kuuluvan Ohjaamo Helsingin ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa pilottihankkeen, jonka myötä neljätoista työtöntä 18−29-vuotiasta nuorta aloittaa uudenlaisen tuetun työpolun kaupan alalle. Kun työkokeilujakso on onnistuneesti suoritettu, saa nuori vähintään kesätyön HOK-Elannolta, Tokmannilta tai Mustilta ja Mirriltä.

Nuoret vaativat ympäristötekoja – mutta kulutuksen lisääminen tekee iloiseksi

Z-sukupolvi eli 15−25-vuotiaat nuoret shoppailevat mielellään kivijalassa, ja usein matkapuhelin kädessä. Mobiilia käytetään myymälässä varsinkin lisätiedon etsimiseen. Vaikka digiostaminen on tuttua kaikille ikäpolville, nuoret asioivat verkkokaupoissa vanhempia mieluummin – ja varsinkin vaateostoksilla. Suomalaisnuorten mielestä poliitikoilta tarvittaisiin nyt merkittäviä ympäristötekoja, mutta nuoret tunnustavat, että tavaroiden ostaminen tekisi heidät itsensä iloisemmiksi.

Nuoret aikuiset muuttavat kuluttamista – tutkimustiedolle tarvetta!

Kaupan liiton lokakuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan z-sukupolvi eli alle 25-vuotiaat ovat usein muita tyytymättömämpiä kivijalkakaupan palveluihin. Esimerkiksi asiakastyytyväisyys moniin Suomessa toimiviin kansainvälisiin pikamuotiketjuihin jäi alle kuluttajapalveluiden keskitason. Varsinkin niiden hintakilpailukykyä pidettiin usein heikohkona, vaikka juuri pikamuotiketjut kilpailevat nopeasti vaihtuvien mallistojen lisäksi hinnalla.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi