Kaupan liiton lokakuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan z-sukupolvi eli alle 25-vuotiaat ovat usein muita tyytymättömämpiä kivijalkakaupan palveluihin. Esimerkiksi asiakastyytyväisyys moniin Suomessa toimiviin kansainvälisiin pikamuotiketjuihin jäi alle kuluttajapalveluiden keskitason. Varsinkin niiden hintakilpailukykyä pidettiin usein heikohkona, vaikka juuri pikamuotiketjut kilpailevat nopeasti vaihtuvien mallistojen lisäksi hinnalla.
Moni nuori pääsi viime kesänä ensimmäisen kerran kokeilemaan, miltä työelämä maistuu. Yrityksissä aletaan jo pohtia ensi kesän kesätyötarjontaa, vaikka kesästä tuntuu olevan vain hetki. Ennen tulevia kesätyörekrytointeja on hyvä hetki … Lue lisää
Viime kesänä kaupan alaan tutustui lähes 10 000 14–18-vuotiasta nuorta Tutustu työelämään ja tienaa -sopimuksella. Nuorilta saadun palautteen mukaan lähes kaikki suosittelisivat kaupan alan kesäharjoittelua kaverilleen. Valtaosa myös sai harjoittelunsa aikana tietoa kaupan erilaisista työtehtävistä ja urapoluista.
Yritykset tarvitsevat tukea ottaessaan töihin nuoren, jolla ei ole ammatillista koulutusta eikä työkokemusta. Kaupan liitto ehdottaa tukimuodoiksi lyhyttä koulutusjaksoa elämänhallinnan ja työelämän perustaidoista sekä työvalmennuspalvelua perehdytyksen tueksi. Mallin pilotti on suunnitteluvaiheessa.
Kauppa on nuorten suurin työllistäjä, ja monelle nuorelle kauppa on myös ensimmäinen työpaikka. Ikea Suomi haluaa olla mukana tarjoamassa nuorille hyviä kesätyökokemuksia ja samalla tutustua tulevaisuuden ammattilaisiin jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työuraa.