Ennusteen mukaan viisi kaupan alaan vuonna 2019 vaikuttavaa trendiä ovat datalähtöisyys, ympäristötietoisuus, saumaton ostokokemus, terveys ja hyvinvointi sekä sosiaalisen median kautta ostaminen.
Kaupat voisivat tarjota nykyistä enemmän työtä myös niin sanotun sosiaalisen työllistämisen näkökulmasta. Se koskisi tiettyjä rajattuja tilanteita ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden, kuten osatyökykyisten, pitkäaikaistyöttömien, maahanmuuttajien tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämistä. Samalla saataisiin nostettua myös työllisyysastetta.
Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.
Yritykset tarvitsevat tukea ottaessaan töihin nuoren, jolla ei ole ammatillista koulutusta eikä työkokemusta. Kaupan liitto ehdottaa tukimuodoiksi lyhyttä koulutusjaksoa elämänhallinnan ja työelämän perustaidoista sekä työvalmennuspalvelua perehdytyksen tueksi. Mallin pilotti on suunnitteluvaiheessa.
Kaupan liitto järjesti keskiviikkona 7.11. koko päivän kestäneen koulutustilaisuuden muoveihin liittyen. Antoisien puheenvuorojen myötä monipuolisen muovin käyttöä pohdittiin myös tulevaisuuden tiukentuvia säädöksiä silmällä pitäen.
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät nähdään kaupan alan yrityksissä tärkeänä voimavarana. Organisaation monimuotoisuuden edistäminen sisältyy usein yritysten strategiaan, sillä sen myötä työyhteisö voi paremmin ja tuottaa siten parempaa tulosta. Maahanmuuttajien tehokas työllistyminen edellyttää kuitenkin sekä työelämän että kaupan uudistumista.
Ympäristöministeriö asetti kuluvan vuoden maaliskuussa työryhmän laatimaan Suomelle ensimmäistä kansallista muovitiekarttaa. Sitä on työstetty kevään ja kesän aikana, ja tänään 16.10. se on luovutettu asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle. Kauppa iloitsee erityisesti ehdotuksesta nostaa globaali muovihaaste Suomen kansainväliselle asialistalle.
Kauppa on nuorten suurin työllistäjä, ja monelle nuorelle kauppa on myös ensimmäinen työpaikka. Ikea Suomi haluaa olla mukana tarjoamassa nuorille hyviä kesätyökokemuksia ja samalla tutustua tulevaisuuden ammattilaisiin jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työuraa.