Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.
Yritykset tarvitsevat tukea ottaessaan töihin nuoren, jolla ei ole ammatillista koulutusta eikä työkokemusta. Kaupan liitto ehdottaa tukimuodoiksi lyhyttä koulutusjaksoa elämänhallinnan ja työelämän perustaidoista sekä työvalmennuspalvelua perehdytyksen tueksi. Mallin pilotti on suunnitteluvaiheessa.
Kaupan liitto järjesti keskiviikkona 7.11. koko päivän kestäneen koulutustilaisuuden muoveihin liittyen. Antoisien puheenvuorojen myötä monipuolisen muovin käyttöä pohdittiin myös tulevaisuuden tiukentuvia säädöksiä silmällä pitäen.
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät nähdään kaupan alan yrityksissä tärkeänä voimavarana. Organisaation monimuotoisuuden edistäminen sisältyy usein yritysten strategiaan, sillä sen myötä työyhteisö voi paremmin ja tuottaa siten parempaa tulosta. Maahanmuuttajien tehokas työllistyminen edellyttää kuitenkin sekä työelämän että kaupan uudistumista.
Ympäristöministeriö asetti kuluvan vuoden maaliskuussa työryhmän laatimaan Suomelle ensimmäistä kansallista muovitiekarttaa. Sitä on työstetty kevään ja kesän aikana, ja tänään 16.10. se on luovutettu asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle. Kauppa iloitsee erityisesti ehdotuksesta nostaa globaali muovihaaste Suomen kansainväliselle asialistalle.
Kauppa on nuorten suurin työllistäjä, ja monelle nuorelle kauppa on myös ensimmäinen työpaikka. Ikea Suomi haluaa olla mukana tarjoamassa nuorille hyviä kesätyökokemuksia ja samalla tutustua tulevaisuuden ammattilaisiin jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työuraa.
Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oman vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.