verkkokauppa

"Kaamea kymmenikkö kuriin" – EU:n strategia tähtää toimivampiin sisämarkkinoihin

Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona 21.5. odotetun sisämarkkinastrategiansa. Strategiassa tunnistetaan muuttunut geo- ja kauppapoliittinen tilanne ja esitetään useita toimenpiteitä EU:n sisämarkkinoiden vahvistamiseksi. Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen arvioi, että kaupan ala kasvun mahdollisuuksineen sekä monine haasteineen on huomioitu strategiassa hyvin.

Verkkokaupan saavutettavuusvelvoitteet pian voimaan – Onhan nämä asiat hoidettu?

Kuluttajille suunnattujen verkkokauppojen esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset on täytettävä 28.6.2025 alkaen. Millaisia saavutettavuusvaatimuksia ja -velvoitteita verkkokauppoihin kohdistuu? Mitä niiden osalta on juuri nyt tärkeintä huomioida? Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnasta vastaava yksikön päällikkö Sanna Sinisalo Traficomista kertoo velvoitteista pähkinänkuoressa.

Kysely: Moni kotimainen verkkokauppa odottaa kansainvälistä kasvua – osaaminen ja rahoituksen puute hidasteena

Digital Commerce Finlandin, Erikoiskaupan liitto Edun ja Kaupan liiton Verkkokauppapulssi-kyselyn mukaan valtaosa verkkokaupoista uskoo liiketoimintansa vahvistuvan erityisesti kotimarkkinoilla, mutta myös kansainvälinen kasvu nähdään lupaavana mahdollisuutena. Osaamisen ja resurssien puute hidastavat kuitenkin kasvunäkymiä.

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Komission esittämät toimet verkkokauppaan riittämättömiä – pakettivyöry ei tule niillä laantumaan

Komissio julkaisi tänään pitkän odotuksen jälkeen verkkokauppaa koskevan tiedonannon, jossa se esittelee toimia turvallisen ja kestävän EU:n ulkopuolisen verkkokaupan varmistamiseksi. Komission toimet ovat kaupalle pettymys, ja pohjoismaiset kaupan alan järjestöt ovat yhdessä ottaneet kantaa tehokkaampien toimien puolesta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi