verkkokauppa

Kotimainen verkkokauppa piristyy joulun lähestyessä – kolmannella vuosineljänneksellä kasvua lähes 7 prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi heinä-syyskuussa lähes 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mutta online-myynti edellisestä vuosineljänneksestä ei kuitenkaan kasvanut. Turbulenssi geopolitiikassa on heikentänyt varsinkin Yhdysvaltain markkinoille myyvien verkkokauppiaiden odotuksia rajat ylittävän myynnin kasvusta. Joulun lähestyessä verkkokauppiaat odottavat entistä vahvemmin kotimaisen online-kaupan kasvua.

Verkkokaupparaportti 2025: EU:ssa verkkokaupassa kasvua 7 prosenttia, Suomi ja Norja jäivät 4 prosenttiin

Euroopan verkkokauppa jatkoi vahvaa kasvua vuonna 2024. Ecommerce Europen ja EuroCommercen tuoreen raportin mukaan B2C-verkkokaupan kokonaisliikevaihto nousi 819 miljardiin euroon, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Kasvu jäi kuitenkin selvästi alle keskiarvon joissakin maissa, kuten Suomessa ja Norjassa, joissa molemmissa verkkokauppa kasvoi vain 4 prosenttia.

Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti-kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua ihmetellään.

"Kaamea kymmenikkö kuriin" – EU:n strategia tähtää toimivampiin sisämarkkinoihin

Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona 21.5. odotetun sisämarkkinastrategiansa. Strategiassa tunnistetaan muuttunut geo- ja kauppapoliittinen tilanne ja esitetään useita toimenpiteitä EU:n sisämarkkinoiden vahvistamiseksi. Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen arvioi, että kaupan ala kasvun mahdollisuuksineen sekä monine haasteineen on huomioitu strategiassa hyvin.

Verkkokaupan saavutettavuusvelvoitteet pian voimaan – Onhan nämä asiat hoidettu?

Kuluttajille suunnattujen verkkokauppojen esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset on täytettävä 28.6.2025 alkaen. Millaisia saavutettavuusvaatimuksia ja -velvoitteita verkkokauppoihin kohdistuu? Mitä niiden osalta on juuri nyt tärkeintä huomioida? Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnasta vastaava yksikön päällikkö Sanna Sinisalo Traficomista kertoo velvoitteista pähkinänkuoressa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi