verkkokauppa

Kysely: Moni kotimainen verkkokauppa odottaa kansainvälistä kasvua – osaaminen ja rahoituksen puute hidasteena

Digital Commerce Finlandin, Erikoiskaupan liitto Edun ja Kaupan liiton Verkkokauppapulssi-kyselyn mukaan valtaosa verkkokaupoista uskoo liiketoimintansa vahvistuvan erityisesti kotimarkkinoilla, mutta myös kansainvälinen kasvu nähdään lupaavana mahdollisuutena. Osaamisen ja resurssien puute hidastavat kuitenkin kasvunäkymiä.

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Komission esittämät toimet verkkokauppaan riittämättömiä – pakettivyöry ei tule niillä laantumaan

Komissio julkaisi tänään pitkän odotuksen jälkeen verkkokauppaa koskevan tiedonannon, jossa se esittelee toimia turvallisen ja kestävän EU:n ulkopuolisen verkkokaupan varmistamiseksi. Komission toimet ovat kaupalle pettymys, ja pohjoismaiset kaupan alan järjestöt ovat yhdessä ottaneet kantaa tehokkaampien toimien puolesta.

Kiina-pakettien vyöry tuo lisäkuluja Suomessa toimiville yrityksille

Asiointi kiinalaisten verkkokauppojen ja markkinapaikkojen sivuilla on tänä jouluna lähes kolminkertaistunut kahdessa vuodessa. Lähes kolmannes suomalaisista on viimeisen vuoden aikana tilannut ostoksia kiinalaisista verkkokaupoista tai markkinapaikoilta. Pukinkontista tupsahtaneiden Kiina-lähetysten kuormittaman jätehuollon ja kierrätyksen maksavat pääsääntöisesti Suomessa toimivat yritykset. Tuottajavastuuta valvova viranomainen on mahdottoman tehtävän edessä.

EU:n uusi tuoteturvallisuusasetus voimaan 13.12.2024 – uusia vaatimuksia markkinoille tuleville tuotteille  

EU:n uusi tuoteturvallisuusasetus astuu voimaan 13.12.2024. Tämä tarkoittaa, että markkinoille tulevien tuotteiden on täytettävä asetuksen vaatimukset. Suomessa kansallinen täytäntöönpano on edelleen kesken, mutta se ei estä asetuksen voimaantuloa. Kaupan liitto odottaa lisäksi yhä komission tarkempia linjauksia yritysten tueksi.

EuroCommerce ja Ecommerce Europe: Euroopan verkkokaupparaportti 2024 julki

Euroopan tuore verkkokaupparaportti 2024 tarjoaa perusteellisen analyysin verkkokaupan tilanteesta 38 Euroopan maassa. Raportti päivittää keskeiset mittarit verkkokaupan liikevaihtoluvuista, netin ja verkkokaupan käyttäjämäärien kasvusta keskittyen erityisesti Euroopan unionin maihin. Tähän artikkeliin olemme nostaneet lyhyitä poimintoja laajan raportin sisällöstä. Lopussa listattuna raporttiin nostettuja verkkokaupan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi