Case #kauppa: Walmart kokeilee tekoälyvalvontaa myymälässään
Yhdysvaltalainen Walmart on alkanut hyödyntää tekoälyä Long Islandin Levittownissa sijaitsevan päivittäistavaramyymälänsä valvonnassa. Tekoälyohjelmiston ohjaamat kamerat tunnistavat milloin tuotteet ovat loppumassa hyllyiltä, milloin ostoskärryjä ei ole tarpeeksi tarjolla ja milloin kassoille tarvitaan lisää henkilökuntaa.
Kun astuu sisälle Walmartin 4 700 neliömetrin suuruiseen Neighborhood Market ‑päivittäistavaramyymälään New Yorkin lähellä Long Islandin Levittownissa, ei voi olla huomaamatta tuhansien kattoon kiinnitettyjen kameroiden rivistöjä. Yhdessä hyllyillä sijaitsevien sensoreiden ja myymälän takaosaan sijoitetun, 100 palvelinta ja muuta tietotekniikkaa sisältävän lasiseinäisen datakeskuksen kanssa kamerat valvovat myymälää reaaliajassa.
Ei enää tyhjentyneitä hyllyjä
Jos jonkun tuoteryhmän tuotteet ovat loppumaisillaan hyllystä, kameroihin yhdistetty reaaliaikainen analytiikkaohjelmisto lähettää hälytyksen myymälän työntekijöille, jotta he hakisivat täydennystä varaston puolelta. Hyllyihin upotetut sensorit täydentävät kameroiden välittämää kuvaa, koska ne tietävät minkä verran tuotetta on jäljellä hyllyn perällä.
Banaanien värin perusteella järjestelmä pystyy päättelemään, ovatko ne päässeet ylikypsiksi, jolloin työntekijöiden kännyköihin lähtee kehotus korvata ne tuoreemmilla. Lattialle pudonnut ja rikkoontunut juomapullo havaitaan heti eikä kahden tunnin päästä. Tekoälyn avulla työntekijät saavat hälytyksen myös silloin, kun ostoskärryjä tulee viedä lisää sisäänkäynnin luo, sekä silloin, kun jonot kassoille ovat liian pitkät ja kassoille tarvitaan lisää henkilökuntaa.
Intelligent Retail Lab
Walmart nimittää uutta, kameroita ja tekoälyä hyödyntävää myymäläkokeiluaan Intelligent Retail Labiksi. Sen tavoitteena on tehostaa toimintaa, pitää kustannukset kurissa ja luoda asiakkaille miellyttävämpi ostoskokemus.
Kokeilun alkuvaiheessa halutaan ensisijaisesti kerätä kokemuksia tekoälypohjaisen tekniikan käytöstä, ei niinkään tehdä hätiköityjä muutoksia toimintatapoihin. Siksi alussa keskitytään käytännön asioihin kuten tuotteiden saatavuuteen ja riittävyyteen myymälässä, henkilöstön työn helpottamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.
Myymälän kameroita ei käytetä kasvojen tunnistukseen, etniseen profilointiin eikä asiakkaiden liikkeiden valvomiseen myymälässä. Kameroita ei ole sijoitettu myymälätilojen yhteydessä olevaan apteekkiin, wc-tilojen eteen eikä henkilökunnan taukotiloihin.
Kuva: Walmart