Case #kauppa: Kivijalkakauppa elävöittää kaupunkia – Rauman muotitapahtuma kasvaa vuosi vuodelta
Yksitoista Vanhan-Rauman kivijalkayrittäjää yhdisti voimansa jo 13. kerran pidetyssä Sparkling Night -muotigaalassa, joka muistuttaa kuluttajia pienten liikkeiden merkityksestä kaupunki- ja kuntakeskusten elävyydelle.
Lokakuun ensimmäisenä lauantaina järjestetty muotinäytös on yrittäjille suuri talkooponnistus, josta saadut tulot menevät käytännössä kokonaisuudessaan tapahtuman tuotantokustannuksiin. Maksullisessa gaalassa esiteltiin kuluvan sesongin juhla- ja arkivaatteita, koru- ja silmälasimuotia sekä asusteita. Tapahtuman 500 lippua myytiin loppuun muutamassa tunnissa.
Muotinäytös pidettiin ensi kertaa entisen Iskun tiloissa, kun se aiemmin on järjestetty pienemmän yleisön vetävässä Tarvontorin kauppakeskuksessa. Ensi vuonna raumalaisyrittäjät lupaavat yhä enemmän tilaa tapahtumalle, jotta mahdollisimman moni halukas pääsee mukaan. Tänä vuonna lippuja jonotettiin niitä myyvien liikkeiden ulkopuolella jo ennen kauppojen aukeamista.
”Kansainvälinen verkkokauppa valtaa markkinoita monella alalla. Teemme jotain sellaista, mitä ulkomainen etäkauppa ei voi tehdä – tarjoamme paikallisen elämyksen”, kertoo Pekka Palmu, yksi tapahtuman järjestäjäyrittäjistä, Silmäoptikot Palmun toimitusjohtaja.
”Kaupan suuret kansainväliset toimijat voivat tarjota kuluttajalle laajaa valikoimaa ja edullisia hintoja. Kivijalkakauppiaan tulee kilpailla omilla vahvuuksillaan: asiakaskuntansa tuntemuksella ja aidoilla elämyksillä.”
Verraten pienten liikkeiden valikoimistakin voi ammentaa yllättävän paljon, kun asialla ovat ammattitaitoiset stylistit ja muotimyyjät. Palmu kertoo näytöksessä esitellyn yli 500 asukokonaisuutta hyvin erilaisille kohderyhmille ja erityyppisiin käyttötarkoituksiin. ”Näinkin pienessä kylässä pystyimme tarjoamaan kuluttajalle jotain paljon arvokkaampaa, kuin mihin pelkällä mahdollisimman laajalla valikoimalla päästään”, Palmu toteaa.
Optikkoliike Silmäoptikot Palmun lisäksi tapahtuman järjestämiseen osallistui kymmenen muuta yritystä. Kampaamo Salon Fiinin ja kahvila Café Salin lisäksi asialla oli kahdeksan vaate- ja kenkäkauppaa: Westlook, Kauppahuone Riveri, Candida, Cameo Boutique, Koti-Vakka, Alusasuliike Helmi, Popo Shoes ja Heidi A. Design.
Yhteistyössä on voimaa
Myynnin edistämisen ohella toinen yhtä tärkeä päämäärä tapahtuman järjestämiselle on näyttää paikallisille asiakkaille, että kauppiaat välittävät heistä ja ovat valmiita huippuluokan palveluun.
”Näin pienellä paikkakunnalla kaupat ovat luonnollisesti kilpailijoita keskenään. Haluamme kuitenkin osoittaa omalla aktiivisuudellamme, minkälainen voima yhteistyössä voi olla. Kukaan meistä ei yksin pysty kilpailemaan kansainvälisten etäkaupan jättien kanssa, mutta yhdessä luommekin jotain unohtumatonta”, sanoo Palmu.
Paitsi yrittäjien omalla, kuluttajia sitouttavalla toiminnalla, myös keskustojen suunnittelu- ja kehitystyöllä voidaan vaikuttaa kaupan yritysten toimintaedellytyksiin ja siten suomalaiseen katukuvaan, johon pienet palvelevat liikkeet kuuluvat.
”Kuluttajat voivat itse vaikuttaa kotikaupunkinsa katukuvan elävyyteen. Raumalla olemme yhdessä panostaneet siihen, että asiakkaiden on mielekästä asioida oman kylän liikkeissä”, Palmu summaa.
Kuvat: Hans Lehtinen