NRF 2020 Vision: Retail’s Big Show kannusti monikanavaiseen kauppaan luovasti ja vastuullisesti
Runsaat 40 000 kaupan ammattilaista eri puolilta maailmaa kokoontui tammikuun toisena viikonloppuna National Retail Federationin (NRF) Retail’s Big Show -suurtapahtumaan New Yorkiin. Konferenssin puitteissa järjestettiin yli 200 tilaisuutta, joissa keskusteltiin kaupan alan kuumimmista trendeistä, teknologioista, innovaatioista ja lähivuosien kuluttajanäkemyksistä. Miltä kaupan tulevaisuus tällä hetkellä näyttää?
Ainakin teknologioiden hyödyntäminen näyttäisi lähtevän entistä vahvempaan lentoon. ”Uuden vuosikymmenen alkajaisiksi konferenssissa esiteltiin paljon teknologioita, joissa robotiikka ja tekoäly ovat keskiössä”, kertoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen, joka osallistui tapahtumaan.
Erityisen vaikuttavana Loikkanen pitää sitä, miten robotiikkaa voidaan hyödyntää jo nyt inventaarion ja hyllyanalyysien tekemisessä. Esimerkiksi dronen voi valjastaa tekemään inventaarioita. ”Dronen kerrottiin tekevän 8 minuutissa työn, johon ihmiseltä kuluisi kaksi tuntia”, Loikkanen kuvaa.
Droneja ja muuta robotiikkaa voidaan käyttää myös kaupassa olevien tuotteiden hintojen tarkasteluun ja niiden vertailemiseen verkkokauppojen hintoihin. Robotiikka auttaa myös seuraamaan, tarvitaanko myymälän hyllyille täydennyksiä.
Dronejen keräämän tiedon määrä hämmästyttää, mutta kaupan kannalta olennaista on kuitenkin se, miten tietoa pystytään hyödyntämään.
”Kaupan täytyy saada kerätystä datamassasta ulos juuri haluamansa tiedot ja pystyä yhdistämään ne saumattomasti muihin järjestelmiinsä. Erilaisia ohjelmistoja, joiden avulla tämäkin voidaan toteuttaa, on tarjolla vaikka kuinka paljon”, Loikkanen summaa.
Lisää luovuutta monikanavaisuuteen
Vielä muutama vuosi sitten samaisessa konferenssissa keskusteltiin avoimesti kivijalkakaupan näivettymisestä.
”Tänä vuonna oli palattu takaisin elävien kirjoihin, ja usko kivijalkakauppoihin on nyt vahvaa. Erot verkkokaupan ja kivijalkakaupan välillä hälvenevät – kauppaa käydään ilman, että kanavasta tehdään suurta numeroa”, Loikkanen kertoo.
Verkkokauppa-ikoni Amazonilla on pelkästään Manhattanilla nykyään kahdeksan kassatonta Amazon Go -konseptiin kuuluvaa kivijalkakauppaa. Kaupat ovat pieniä, ja valikoima koostuu lähinnä erilaisista välipaloiksi ja pikalounaiksi sopivista annoksista.
”Konsepti vahvistaa osaltaan monikanavaisuuden kasvua. Myös Walmart kertoi avanneensa kassattoman liikkeen, ja vastaavan tyyppisiä mikrokauppoja esiteltiin messuilla lukuisia”, Loikkanen kertoo.
Mikrokauppoja yhdistää se, että maksamisesta ei siellä tehdä numeroa; asiakas vain vilauttaa korttiaan tai puhelimeen ladattua sovellusta, josta veloitus tehdään.
”Maksamisen häivyttäminen taka-alalle näyttää olevan monen kansainvälisen kauppaketjun tavoitteena. Euroopassa suuntaus on puolestaan kohti asiakkaan entistä vahvempaa tunnistautumista, ja siihen liittyvää sääntelyä päinvastoin lisätään. Tämä ei vahvista eurooppalaisten kauppojen menestymistä”, Loikkanen toteaa.
Monikanavaisuutta tukeakseen ovat monet tahot liittoutuneet myös ”vihollisten” kanssa. ”Amerikkalainen Kohl’s-tavarataloketju on aloittanut yhteistyön Amazonin kanssa. Kuluttajat voivat palauttaa Amazonilta tilaamansa tuotteet heille pakkaamattomina, ja Kohl’s lähettää ne konteissa takaisin Amazonille”, Loikkanen kertoo. ”Tavarataloketjun toimitusjohtaja Michelle Gass kertoi, että yhteistyön myötä Kohl’s on saanut asiakkaikseen erityisesti nuoria kuluttajia, joista moni tekee ostoksia palauttaessaan Amazonin tuotteita.”
Kauppa kantaa suurta vastuuta
Kauppa on niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin elinkeinoelämän suurin työllistäjä. Useat keynote-puhujat alan johtavista suuryrityksistä nostivat kaupan työntekijät tärkeiksi menestystekijöikseen.
”Työntekijöiden suuri määrä tuo kaupalle paljon vastuuta”, Loikkanen toteaa.
Monissa alan yrityksissä maailmalla ei enää puhuta ”vain” työntekijöistä. ”Heistä on tullut yritysten partnereita tai yhteistyökumppaneita. Uusien nimikkeiden avulla halutaan sitouttaa työntekijät yritykseen ja saada heidät kokemaan työnsä entistä merkityksellisemmäksi”, hän valottaa.
Kaupan merkitys yhteiskunnalle on korostunut viime vuosina entisestään. ”Erilaisten kriisien – esimerkiksi luonnonkatastrofien – aikana kaupat ovat niitä, joissa viimeisinä lopetetaan työt, ja toisaalta ne ovat ensimmäisiä, jotka avaavat ovensa tilanteen lauettua. Kauppa auttaa yhteiskuntaa palautumaan poikkeustilanteista”, Loikkanen kuvaa.
Walmartin toimitusjohtaja John Furner nosti esille ajatuksen siitä, ettei kaupan tarkoituksena ole ainoastaan tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen. ”Kaupan tehtävä on niin ikään huolehtia luonnosta ja luoda lisäarvoa kuluttajille”, Loikkanen täsmentää.
Kuvat: NRF/Jason Dixson Photography