Muotikaupan menestys piilee elämyksissä
Muotikaupan yhteisö Fashion Finlandin uusi tapahtuma saattaa toimialan tekijöitä yhteen ja kääntää katseet muotikaupan onnistujiin. Helmikuun lopulla järjestettävässä gaalassa julkistetaan mm. Suomen paras muotikauppa. Kuluttajien toiveet elämyksellisyydestä ja vastuullisuudesta on selvästi kuultu menestyjien pöydissä – ne nousevat esiin kaikissa palkintokategorioissa ja yhä useammin myös kietoutuvat yhteen.
Fashion Finland järjestää ensimmäistä kertaa muotikaupan iltapäiväseminaarin ja sen jälkeen Fashion Gala Dinner + Awards -illallisgaalan helmikuun lopulla Designmuseossa Helsingissä. Iltatilaisuudessa julkistetaan Suomen paras muotikauppa sekä vuoden paras markkinointiteko, ympäristöteko, muotielämys ja muotivaikuttaja.
”Yksi perustehtävistämme on yhdistää muotikauppiaita ja toimia mahdollistajana, kun he haluavat jakaa tietoa ja osaamista, oppia toisiltaan ja näkyä niin kuluttajien kuin muiden sidosryhmien suuntaan”, taustoittaa tapahtuman syntyä Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja, päätoimittaja Sami Sykkö.
Yhteisöllisyys ja kohtaamiset tuovat asiakkaita kauppaan
Ostokokemukseen ja elämyksiin panostaminen on kotimaisen kivijalkakaupan kilpailuvaltti, joka globaaleilta muotijäteiltä puuttuu.
”Elämyksellisyys on se asia, joka tulevaisuudessa ratkaisee kaupan menestymisen”, Sykkö uskoo.
”Asiakaskokemukseen panostetaan monin tavoin: menestyminen saattaa syntyä yksinkertaisesti siitä, miten ihmistä palvellaan ja kohdellaan, tai yhä kekseliäämmistä kaupan konsepteista”, Sykkö sanoo.
Elämyksellisyyteen nojaa esimerkiksi vuoden markkinointiteoksi ehdolla oleva Kämp Garden, jota Fashion Finland kuvailee niin suomalaisen muodin kuin ostoelämysten edistäjäksi: tilasuunnittelullaan vaikuttava Garden ei ole vain ostoskeskus, vaan tapahtumajärjestäjä ja keskustelusarjan vetäjä, joka tarjoaa yrityksille mm. pop-up-tilaa.
Raumalaisten pienyrittäjien yhteistyöponnistus Sparkling Night Fashion Show on niin ikään ehdolla vuoden muotielämykseksi. Kauppa.fi kertoi lokakuussa tapahtumasta, joka toi yhteen satoja muodista kiinnostuneita kuluttajia ja kymmenisen kivijalkakaupan yrittäjää.
Vastuullisuus tukee bisnestä monin tavoin
Monet vuoden markkinointiteoksi ehdolla olevat ilmiöt kertovat vastuullisuuden noususta usean yrityksen agendan kärkeen.
Ehdolla on mm. retkeily- ja ulkoiluvaatteisiin erikoistuneen Sastan 50-vuotista taivalta juhlistavat yhteistyöprojektit, joihin kumppanit valittiin Sastalle tärkeiden arvojen, kuten vastuullisuuden ja perinteikkyyden perusteella, sekä Makian yhteistyöprojektit ja -mallistot useiden voittoa tavoittelemattomien järjestöjen ja hyväntekeväisyysorganisaatioiden kanssa.
Vuoden markkinointiteko-palkinnosta kisaa myös eettisiin muoti- ja designtuotteisiin erikoistunut kauppapaikka Weecos tuoreella Curves-mallistollaan, joka laajentaa kauneuskäsityksiä tuoden kuluttajien saataville vastuullista muotia suuremmassa kokovalikoimassa.
Vastuullisuus on yhä useammin tärkeä rakennuspalikka myös onnistuneessa muotielämyksessä: ehdolla ovat mm. viime vuonna aloittanut hitaan elämän kokonaisvaltainen lifestyle-konseptimyymälä Metsä/Skogen, jonka kaikessa toiminnassa on ekologisuus huomioitu, sekä muodin second hand-ketju Relove, jonka myymälöiden yhteydestä löytyy kahviloita, terasseja ja pop-up-kauppoja.
Vuoden ympäristöteoksi on ehdolla monia muotiteollisuuden innovaatioita, mm. Aalto-yliopiston selluloosapohjainen Ioncell-kuitu, Spinnovan puun uusiokäyttöön perustuva kuitu sekä Pure Waste -muotibrändin leikkuujätettä, kierrätettyä PET-polyesteriä ja kuluttajilta kerättyjä tekstiilejä hyödyntävä Post Waste -mallisto.
Suomen paras muotikauppa selviää 28.2.
”Fashion Gala Dinner + Awards on muotikaupan oma juhla, joka on Suomesta tähän saakka puuttunut. Muotikauppiaat ovat juhlansa ansainneet – meillä on Suomessa todella monipuolista osaamista”, Sykkö sanoo.
Hän kertoo, että eksklusiivisen gaalan liput myytiin nopeasti loppuun. ”Tälle selvästi oli tarvetta. Uskon, että toimialan tekijöille on tärkeää saada myös omalta alaltaan tunnustusta.”
Suomen paras muotikauppa valitaan yleisöäänestyksellä, joka sai ihmiset liikkeelle: ääniä annettiin yli 2000. Kuluttajat saivat ehdottaa Suomen parhaaksi muotikaupaksi mitä vain Suomessa toimivaa muodin kivijalka- tai verkkokauppaa.
Muissa palkintokategorioissa finalistit on valinnut Fashion Finlandin hallitus, jossa on monipuolista muotikaupan osaamista ja näkemystä aina mikroyrityksistä Suomen suurimpaan muodin myyjään, S-ryhmään.
Finalisteista voittajat valitsee FaFin hallituksen nimeämä tuomaristo, johon kuuluvat professori, tanssitaiteilija Jorma Uotinen, kansanedustaja Jaana Pelkonen, somesuosikki, media-ammattilainen Veronica Verho, kauppakeskus Redin johtaja Aleksi Salminen, Luhdalla pitkän uran tehnyt Balmuirin toimitusjohtaja Tiina Luhtanen, toimittaja ja juontaja Jenni Alexandrova sekä Suomen toiseksi suurimman yksityisen vaatekaupan, porilaisen Antinasu & Ratsulan toimitusjohtaja Matti Ratsula.
Kuva: 123RF