Mobiilisovellusten käyttödata paljastaa kuluttajatrendejä
Aivan viimeaikaiset muutokset älypuhelinten ostossovellusten käytössä heijastavat yleisiä kuluttajatrendejä laajemminkin. Halpa- ja pikamuodin vetovoima on digiostajien keskuudessa edelleen vahvaa, mutta samalla myös vastuullinen kuluttaminen ja kierrättäminen yleistyvät. ’Kiina-nyssäköiden’ tulva Pohjoismaihin on alkanut hidastua, mutta kiinalainen halpamuoti on alkanut kiinnostaa. Loppuvuoden lahjaostokset brittiläisistä verkkokaupoista voivat aiheuttaa lisäyllätyksiä myös suomalaisille kuluttajille.
Muotikauppa on koronavuoden aikana ollut vaikeuksissa kaikkialla maailmassa, myös Pohjoismaissa, kun asiakkaat vähenivät myymälöistä eikä muodin ostoksille tuntunut olevan tarvetta edes digitaalisten kanavien kautta. Brittien ylpeydet Debenhams ja Arcadia (mm. Topshop) romahtivat selvitystilaan, ja ruotsalaisten ylpeys H&M vähentää myymälöitään ympäri maailmaa myynnin pienentyessä. Jopa Euroopan johtava muotikaupan alusta Zalando näytti ensin kärsivän koronan kutistamasta kysynnästä, kunnes kasvava digiostaminen alkoi siivittää muotijättiä ennätysmyynteihin.
Zalandon mobiiliapin käyttö on kasvanut kaikissa Pohjoismaissa viime vuodesta. Lokakuussa se oli päivittäisillä käyttäjämäärillä mitattuna käytetyin iPhonen ostossovellus Suomessa ja kymmenen käytetyimmän joukossa myös Android-puhelimissa.
”Zalandon vanavedessä myös H&M:n ostosapin käyttö on kasvanut Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, mikä kuvaa hyvin mobiiliostamisen kasvavaa trendiä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja avaa tuloksia ostossovellusten käyttödatasta kuluvan ja viime vuoden lokakuulta.
Brexit voi yllättää loppuvuoden ostossesongissa
Myös brittiläinen muodin markkina-alusta ja verkkokauppa ASOS kasvattaa asiakaskuntaansa mobiilisovelluksensa kautta Pohjoismaissa. Se ylsi lokakuussa jo kymmenen käytetyimmän iPhonen ostossovelluksen joukkoon Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Ennen vaivattomasti sisämarkkinoilla toiminut verkkokauppa voi kuitenkin yllättää suomalaiskuluttajan pahanpäiväisesti, vaikka ostokset olisikin tehty hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta. Niin koronaan kuin brexitiinkin liittyvät logistiikan ruuhkat voivat nimittäin viivästyttää ostosten matkaa Suomeen.
”Brittiläisestä verkkokaupasta jouluostoksia tai alennusmyyntejä metsästävä kuluttaja voi joutua maksamaan arvonlisäveron kahteen kertaan, jos ostokset jumiutuvat ruuhkiin”, Kaupan liiton johtava asiantuntija Toni Jääskeläinen varoittaa.
Kuluttaja maksaa ensin Suomen arvonlisäveron brittiläiselle verkkokaupalle tilauksen yhteydessä. Jos tavaroiden kuljetus Britanniasta Suomeen alkaa ruuhkan takia vasta vuoden 2021 puolella, kuluttajan on tulliselvitettävä tavarat niiden saapuessa Suomeen ja maksettava arvonlisävero toistamiseen.
”Kahteen kertaan maksettavan alvin taustalla on brexit, jonka myötä tavaroiden tilaamista brittiläisestä verkkokaupasta kohdellaan samalla tavoin kuin tilaamista muista EU:n ulkopuolisista maista, esimerkiksi Kiinasta tai USA:sta”, Jääskeläinen muistuttaa.
Kiina-nyssäköiden kasvussa suvantovaihe?
Pohjoismaiden harmina ovat jo pitkään olleet halvat ostokset Kiinasta. Kansainvälinen postisopimusjärjestelmä on tukenut näiden nk. Kiina-nyssäköiden kuljetuskustannuksia eurooppalaisiin verrattuna, minkä lisäksi Kiinan valtio on voinut tukea niitä vielä lisää. Lisäksi lähetyksistä maksetaan harvoin maahantuonnin arvonlisäveroa, saati sitten tulleja, kun myyjä ilmoittaa ostoksen arvon alittavan 22 euron rajan.
Pohjoismaiden hampaissa on usein ollut varsinkin amerikkalaisomisteinen alusta Wish, joka välittää aasialaisia halpatuotteita mm. eurooppalaisille kuluttajille. Lokakuun tietojen perusteella näyttäisi kuitenkin siltä, että Ruotsia lukuun ottamatta Wishin käyttäjämäärät eivät muissa Pohjoismaissa ole enää olleet kasvussa. Myös AliExpressin mobiilikäyttäjien määrän kasvu näyttää pysähtyneen ainakin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
”On mielenkiintoista huomata, että Amazonin ostossovelluksen käyttäjämäärät eivät vielä lokakuussa nousseet merkittävästi missään Pohjoismaassa – paitsi jonkin verran Suomessa. Toki itse alusta avattiin aivan lokakuun lopussa, mutta huhumylly asiasta pyöri koko vuoden julkisuudessa ja lisäsi mielenkiintoa Amazonia kohtaan”, Kurjenoja pohtii.
Vastuullisuus haastaa halpamuodin
Sen sijaan kiinalaista halpamuotia myyvän SHEIN:n mobiilisovelluksen käyttäjämäärät ovat olleet lokakuussa kasvussa verrattuna vuoden takaiseen niin Suomessa, Ruotsissa kuin Tanskassakin.
”Tämä kuvastaa hyvin sitä, että halpamuodille on kysyntää ja kansainvälinen kilpailu alalla kiristyy entisestään”, Kurjenoja arvioi.
Ilahduttavaa on, että kaikissa Pohjoismaissa käytetyimpien ostossovellusten joukkoon on yltänyt second hand -muotia ja muita tuotteita välittäviä markkina-alustoja; Suomessa Zadaa, Ruotsissa Tradera, Tanskassa Trendsales ja Norjassa Tise.
”Hiljattain julkaisemamme tutkimuksen mukaan varsinkin digiostamisen edelläkävijät ovat aikaisempaa kiinnostuneempia monista vastuullisuuteen liittyvistä teemoista ja valmiimpia maksamaan myös ylimääräistä kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Tämä näkyy hyvin myös mobiilisovellusten käyttäjämäärissä”, Kurjenoja kommentoi tulosta.
Digiostajien kiinnostus kierrätykseen ja kestävien tuotteiden jälkimarkkinoihin näkyy myös siinä, että tori.fi oli syyskuussa yksi ladatuimmista peleihin, terveyteen tai mediaan liittymättömistä sovelluksista.
Taustamateriaalia jäsenillemme (vaatii kirjautumisen):
Ostossovellusten käyttö Suomessa ja Pohjoismaissa syksy 2020 / jäsenillePääkuva: 123RF